Citat:
Ursprungligen postat av
tantr
Hej! Jag kör el-sparkcykel rätt ofta(har körkort (B) för övrigt).
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wqk3jL/kimia-26-kraschade-med-elsparkcykeln-krossade-ansiktet
Jag stör mig något enormt på sådana här rubriker. Vad vill man som aftonbladet åstadkomma? Få bort alla elsparkcyklar?
Är ju det smidigaste sättet och billigaste att ta sig fram fort i Stockholm och andra städer.
Olyckorna har ökat säger aftonbladet. NO SHIT?? Det blir ju mer och mer populärt. Olyckor sker även med cykel.
Dom hyrs hela tiden & självklart kommer olyckor att inträffa som med allt annat.
Hörde att man i Danmark eller vilket land det nu var nyligen infört att man inte får åka efter 23.00.
Detta är ju sjukt. Lär ju bli likadant i Sverige, överförmyndaren staten skall lägga sig i & ta föräldrarollen.
Hur ser ni på det hela? Jag tycker att man idividuellt skall ta ansvar & följa trafikreglerna.
Känns som man arbetar mot sparkcyklarna och försöker få bort dom, hur farliga dom är osv. Dom går för bövelen i 20 km / h. Även att dom ligger överallt. Visst jag ser att det ligger lite här och där ibland, men de flesta står ju upp & är okej parkerade. Fan vad folk skall gnälla.
Efter att ha kört elsparkcykel sedan dom introducerades så känns det som denna brutta har kört över sin förmåga.
Ligger det blöta jävla löv i en kurva / är höst så saktar man ner. Man går inte ut och grinar på aftonbladet för ett misstag man kunde undvikit enkelt.
GRRR
-
Varför vill man få bort elsparkcyklarna??
Som cyklist i Göteborg stöter jag
dagligen på ungdomar på elsparkcykel som:
- Kör i fel körfält eller åt fel håll på enkelriktade cykelbanor.
- Kör någon sorts slalom(!) över hela vägen.
- Inte håller koll på sin omgivning över huvudtaget.
- Kör i bredd och stoppar upp.
- Vinglar i trafiken på ett farligt sätt, ofta med en passagerare.
Och jag stöter alltså inte på någon av dem varje gång jag cyklar, utan prickar av
alla så gott som varje dag. Mina fördomar säger att de flesta av ungdomarna aldrig tidigare framfört ett fordon (såsom en cykel) i trafik, då de inneburit en helt ny demografi på gatorna. Tänker främst på deras ålder. Relativt ofta verkar de inte vara på väg någonstans, utan nöjeskör fram och tillbaka på trafikerade cykelbanor eller bilvägar, vilt skrikandes i skräckblandad förtjusning åt sin nya leksak.
Det andra stora problemet är att sparkcyklarna ställs eller slängs helt hipp som happ, ofta mitt i cykelbanan. Det har blivit rutin att dagligen veja för ett antal illa parkerade eller slängda sparkcyklar, ofta med följd att man får krypköra för att undvika mötande trafik. Vore intressant att höra om cykelolyckor på grund av bråte på vägen ökat.
Jag förstår att de är praktiska, men så som det ser ut nu funkar det inte. Vi bör införa någon sorts licensprov där man svarar på grundläggande frågor, som implementeras i hyrapparna och kan dras tillbaka. Och en åldersgräns om det inte finns.
Därför.
GRRR på dig själv.