2021-07-20, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
...

Jag stör mig något enormt på sådana här rubriker. Vad vill man som aftonbladet åstadkomma? Få bort alla elsparkcyklar?

...

Aftonbladet vill att du och andra ska klicka på deras länk, ett mål de tycks lyckas utmärkt med.
Citera
2021-07-20, 08:20
Medlem
Jordgubbes avatar
Felet med elscootrarna är att de inte fyller någon meningsfull logistisk funktion. "Flest olyckor med elcykel inträffar under pendlingstid på vardagar och minskar under lördagar och söndagar. Flest olyckor med elsparkcykel sker på kvällar och nätter under helger", ur en sammanfattmning från transportstyrelsen. Vadå ersätter taxi i innerstan, det är promenadavstånd och av hur BMI-utvecklingen ser ut behövs det. Pendlare använder cykel. Idiotiska samhällskostnader adderas nu för sjukvård och renhållning.
Citera
2021-07-20, 08:51
Medlem
Citat:
Hej! Jag kör el-sparkcykel rätt ofta(har körkort (B) för övrigt).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wqk3jL/kimia-26-kraschade-med-elsparkcykeln-krossade-ansiktet

Jag stör mig något enormt på sådana här rubriker. Vad vill man som aftonbladet åstadkomma? Få bort alla elsparkcyklar?

Är ju det smidigaste sättet och billigaste att ta sig fram fort i Stockholm och andra städer.

Olyckorna har ökat säger aftonbladet. NO SHIT?? Det blir ju mer och mer populärt. Olyckor sker även med cykel.

Dom hyrs hela tiden & självklart kommer olyckor att inträffa som med allt annat.
Hörde att man i Danmark eller vilket land det nu var nyligen infört att man inte får åka efter 23.00.

Detta är ju sjukt. Lär ju bli likadant i Sverige, överförmyndaren staten skall lägga sig i & ta föräldrarollen.
Hur ser ni på det hela? Jag tycker att man idividuellt skall ta ansvar & följa trafikreglerna.

Känns som man arbetar mot sparkcyklarna och försöker få bort dom, hur farliga dom är osv. Dom går för bövelen i 20 km / h. Även att dom ligger överallt. Visst jag ser att det ligger lite här och där ibland, men de flesta står ju upp & är okej parkerade. Fan vad folk skall gnälla.

Efter att ha kört elsparkcykel sedan dom introducerades så känns det som denna brutta har kört över sin förmåga.

Ligger det blöta jävla löv i en kurva / är höst så saktar man ner. Man går inte ut och grinar på aftonbladet för ett misstag man kunde undvikit enkelt.

GRRR

-
Varför vill man få bort elsparkcyklarna??
Mina reflektioner:

- Hon körde utan hjälm

- Hon körde över sin förmåga

- Enligt artikeln kommer hon behöva opereras i 2 år till vilket jag ska betala
Senast redigerad av SirDuke 2021-07-20 kl. 09:50.
Citera
2021-07-20, 09:12
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wqk3jL/kimia-26-kraschade-med-elsparkcykeln-krossade-ansiktet

Är ju det smidigaste sättet och billigaste att ta sig fram fort i Stockholm och andra städer.

Olyckorna har ökat säger aftonbladet. NO SHIT?? Det blir ju mer och mer populärt. Olyckor sker även med cykel.

Dom hyrs hela tiden & självklart kommer olyckor att inträffa som med allt annat.
Hörde att man i Danmark eller vilket land det nu var nyligen infört att man inte får åka efter 23.00.

Detta är ju sjukt. Lär ju bli likadant i Sverige, överförmyndaren staten skall lägga sig i & ta föräldrarollen.
Hur ser ni på det hela? Jag tycker att man idividuellt skall ta ansvar & följa trafikreglerna.

Känns som man arbetar mot sparkcyklarna och försöker få bort dom, hur farliga dom är osv. Dom går för bövelen i 20 km / h. Även att dom ligger överallt. Visst jag ser att det ligger lite här och där ibland, men de flesta står ju upp & är okej parkerade. Fan vad folk skall gnälla.

Efter att ha kört elsparkcykel sedan dom introducerades så känns det som denna brutta har kört över sin förmåga.

Ligger det blöta jävla löv i en kurva / är höst så saktar man ner. Man går inte ut och grinar på aftonbladet för ett misstag man kunde undvikit enkelt.

GRRR

-
Som cyklist i Göteborg stöter jag dagligen på ungdomar på elsparkcykel som:
  • Kör i fel körfält eller åt fel håll på enkelriktade cykelbanor.
  • Kör någon sorts slalom(!) över hela vägen.
  • Inte håller koll på sin omgivning över huvudtaget.
  • Kör i bredd och stoppar upp.
  • Vinglar i trafiken på ett farligt sätt, ofta med en passagerare.
Och jag stöter alltså inte på någon av dem varje gång jag cyklar, utan prickar av alla så gott som varje dag. Mina fördomar säger att de flesta av ungdomarna aldrig tidigare framfört ett fordon (såsom en cykel) i trafik, då de inneburit en helt ny demografi på gatorna. Tänker främst på deras ålder. Relativt ofta verkar de inte vara på väg någonstans, utan nöjeskör fram och tillbaka på trafikerade cykelbanor eller bilvägar, vilt skrikandes i skräckblandad förtjusning åt sin nya leksak.

Det andra stora problemet är att sparkcyklarna ställs eller slängs helt hipp som happ, ofta mitt i cykelbanan. Det har blivit rutin att dagligen veja för ett antal illa parkerade eller slängda sparkcyklar, ofta med följd att man får krypköra för att undvika mötande trafik. Vore intressant att höra om cykelolyckor på grund av bråte på vägen ökat.

Jag förstår att de är praktiska, men så som det ser ut nu funkar det inte. Vi bör införa någon sorts licensprov där man svarar på grundläggande frågor, som implementeras i hyrapparna och kan dras tillbaka. Och en åldersgräns om det inte finns.

Därför.

GRRR på dig själv.
Citera
2021-07-20, 09:15
Medlem
swebarbs avatar
PRoblemet är att folk ser dessa som en leksak, man tänker dom kör inte så fort ändå 20km/h... det räcker gott o väl att slå ihjäl sig om oturen kommer som med denna tjej lite till o hon hade inte levt allt pga en facking scooterjävel.

Håller med om att på tok för många kör dessa på fyllan, borde nästan finnas rattlås att man måste blåsa är ju rätt vanlig syn att se utanför många restauranger ett gäng scootrar bara står där o väntar när gästerna ska hem lagom packade.. bättre fan ta en taxi hem men det är ju inte lika coolt när man kan köra sönder sig istället hem '

Jag vet inte hur ofta jag ser hur det kommer en scooterjävel susande på trottoaren där man går man måste nästan ha ögon i nacken då det varit mycket nära idioter har nästan kört på mig..

Idioter som åker 2 stycken på en kommer jag fan inte gråta den dagen man läser att dom körde ihjäl sig båda..

Ideen med dessa scootrar kanske inte var så dum men folket var nog inte redo ta ansvar för dessa antar jag.
Senast redigerad av swebarb 2021-07-20 kl. 09:19.
Citera
2021-07-20, 09:47
Medlem
Galdars avatar
Det är en hel del sådana olyckor på vägarna . Jag har själv sett sparkcyklar swisha förbi från gångbana över bilväg när jag åker bil långsamt till en korsning , dom bara kör utan att stanna innan korsningen , sjukt nog vuxna människor också . Inte konstigt att folk ramlar och slår sig om de ska köra på bilvägar utan någon som helst kunskap om trafikregler , jag tycker det är konstigt att inte flera dör .
Citera
2021-07-20, 09:49
Medlem
susets avatar
Bra, hoppas det förbjuds.
Citera
2021-07-20, 10:00
Avslutad
Jag har en egen elsparkcykel och skräpar alltså inte ner trottoarer o liknande, en sak jag lagt märke till på sista tiden är att ingen vågar gå ut på gatan vid övergångsställen när man kommer åkandes, bilar som kommer från höger stannar osv, alla räknar med att man inte förstår eller har för avsikt att följa gällande trafikregler.
Förståeligt iof då ingen gör det och jag tror de flesta inte förstår några trafikregler öht.
Citera
2021-07-20, 10:06
Medlem
Elsparkcyklar får mer än gärna förbjudas för min del. Arbetar som läkare inom en jourtung specialitet och det blir därför alltid vi som måste ta hand om dessa idioter när dom kommer till akuten. Jag har inga exakta siffror men skulle kunna säga av egen erfarenhet att 50-70% är i berusat tillstånd i samband med olyckorna och när dom kommer. Jag tror inte dom flesta förstår hur mycket skattepengar det går åt att ta hand om denna onödiga patientgrupp. Det räcker som det är med motorcykel, cykel, bil, Harald 92 år som fick för sig att renovera taket i denna unga ålder och ramlar av stegen, och övriga trauman. FÖRBJUD.
Citera
2021-07-20, 10:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Mina reflektioner:

- Hon körde utan hjälm

- Hon körde över sin förmåga

- Enligt artikeln kommer hon behöva opereras i 2 år till vilket jag ska betala

De flesta fattar väl inte heller att övergångsställen blir såphala när det regnat, de vita sträcken dvs, har lärt mig det den hårda vägen för lääänge sedan, pang sa det så låg man på marken med moppen, det var som om ngn ryckt undan hjulen, inte speciellt hög fart eller tvär sväng.
Antar att det kan ha vart orsaken för Kimla i korsningen.
Att hyrcyklarna har helgjutna däck lär göra saken värre.
Senast redigerad av pe11e 2021-07-20 kl. 10:53. Anledning: Tillägg
Citera
2021-07-20, 11:16
Medlem
Milldues avatar
Citat:

GRRR

-

Jag trodde Aftonbladet ville förklara att svartskallar är urdåliga på att manövrera sparkcyklar och inte bör använda dem. Speciellt då tjejer som så gott som aldrig är bra på några fordons framförande.
Citera
2021-07-20, 11:19
Medlem
CuckerTarlsons avatar
De borde inte förbjudas men någon form av reglering behövs, jag har två förslag:
1. Att polisen börjar bötfälla folk som bryter mot trafikregler och kör berusade.
2. Att elsparkcyklarna bara går att parkera i vissa zoner, annars fortsätter man att taxeras.

Varför är det så svårt för politikerna att åstadkomma någonting??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in