2021-10-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UUrfer
Helsingborg har anställt parkeringskonsulter, nyanlända som går runt och parkerar om felparkerade scotrar

Det finns mycket bra i detta. Men det irriterande är att vi fortsätter curla idioter, dvs oftast unga ” förståndshandikappade” ungdomar som inte lärt sig normalt hyffs.
Citera
2021-10-14, 05:12
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Hej! Jag kör el-sparkcykel rätt ofta(har körkort (B) för övrigt).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wqk3jL/kimia-26-kraschade-med-elsparkcykeln-krossade-ansiktet

Jag stör mig något enormt på sådana här rubriker. Vad vill man som aftonbladet åstadkomma? Få bort alla elsparkcyklar?

Är ju det smidigaste sättet och billigaste att ta sig fram fort i Stockholm och andra städer.

Olyckorna har ökat säger aftonbladet. NO SHIT?? Det blir ju mer och mer populärt. Olyckor sker även med cykel.

Dom hyrs hela tiden & självklart kommer olyckor att inträffa som med allt annat.
Hörde att man i Danmark eller vilket land det nu var nyligen infört att man inte får åka efter 23.00.

Detta är ju sjukt. Lär ju bli likadant i Sverige, överförmyndaren staten skall lägga sig i & ta föräldrarollen.
Hur ser ni på det hela? Jag tycker att man idividuellt skall ta ansvar & följa trafikreglerna.

Känns som man arbetar mot sparkcyklarna och försöker få bort dom, hur farliga dom är osv. Dom går för bövelen i 20 km / h. Även att dom ligger överallt. Visst jag ser att det ligger lite här och där ibland, men de flesta står ju upp & är okej parkerade. Fan vad folk skall gnälla.

Efter att ha kört elsparkcykel sedan dom introducerades så känns det som denna brutta har kört över sin förmåga.

Ligger det blöta jävla löv i en kurva / är höst så saktar man ner. Man går inte ut och grinar på aftonbladet för ett misstag man kunde undvikit enkelt.

GRRR

-
Varför vill man få bort elsparkcyklarna??

För att dom stör dem som promenerar. Världen är ju primärt till för dem som tar sig fram gåendes. Det allra viktigaste är att värna om dem som går. Allt annat måste rätta sig efter det. Den lugna, ostörda promenaden är den första mänskliga rättigheten. Att man inte skall kunna gå på en trottoar utan att misstänka att det kommer en elspark bakom och kör ner en om man råkar bestämma sig för att rätt vad det är ändra riktning. Som det nu är, när man är på promenad ( i en värld som man trodde var förhållandevis till för att strosa omkring i ) så måste man, inför varje riktningsförändring på stan, alltså stanna och vända sig om, för man hör inte när idioterna kommer. Förbjud skiten eller skapa ensilda vägar och banor där dom kan köra, och kör inte på min TROTTOAR!
Citera
2021-10-14, 12:00
Medlem
swebarbs avatar
Problemet är ju att dom flesta har ingen respekt för andra, köra som idioter där man går som fotgängare är ju inte ok. Jag ser också helst att skiten förbjuds, vill man köra såna ändå får man köpa en privat istället.

Märks ju att dom flesta är inte redo för ansvar idag.
Citera
2021-10-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
För att dom stör dem som promenerar. Världen är ju primärt till för dem som tar sig fram gåendes. Det allra viktigaste är att värna om dem som går. Allt annat måste rätta sig efter det. Den lugna, ostörda promenaden är den första mänskliga rättigheten. Att man inte skall kunna gå på en trottoar utan att misstänka att det kommer en elspark bakom och kör ner en om man råkar bestämma sig för att rätt vad det är ändra riktning. Som det nu är, när man är på promenad ( i en värld som man trodde var förhållandevis till för att strosa omkring i ) så måste man, inför varje riktningsförändring på stan, alltså stanna och vända sig om, för man hör inte när idioterna kommer. Förbjud skiten eller skapa ensilda vägar och banor där dom kan köra, och kör inte på min TROTTOAR!

Måste reta dig då att detta fenomen är här för att stanna. Försvarar verkligen inte buskörningen av dessa "fordon" men tyvärr är detta inget som lär förbjudas, snarare utökas.
Citera
2021-10-14, 13:24
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Måste reta dig då att detta fenomen är här för att stanna. Försvarar verkligen inte buskörningen av dessa "fordon" men tyvärr är detta inget som lär förbjudas, snarare utökas.

Jepp. Men man kanske ändå så småningom kan få ner jävlarna från trottoarerna i alla fall.
Fast jag har accepterat att mitt slut kommer att bli just att få ett styre i ryggen. Sen: Gonatt Jord!
Citera
2021-10-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajus333
Jepp. Men man kanske ändå så småningom kan få ner jävlarna från trottoarerna i alla fall.
Fast jag har accepterat att mitt slut kommer att bli just att få ett styre i ryggen. Sen: Gonatt Jord!

Det kan vi hoppas på! Trottoarer är för gång inget annat. Märkligt att det finns elscooter folk som inte begriper det.
Ett styre i ryggen är bara så ovärdigt sätt att sluta på.
Citera
2021-10-16, 19:59
Moderator
Tystnads avatar
För er som kör och har erfarenhet : Hur är det med ojämnheter, dåligt avfasade trottoarkanter på cykelvägar , uppstickande brunnslock , hål i asfalten ? Med tanke på dom små hjulen.

Jag har bara erfarenhet av vanlig cykeln och el-cykel (med hårt däcktryck) och det kan ju slå otroligt hårt när man kör över ovan , speciellt hål i asfalten, och dåligt avfasade trottoarkanter och har ej ramlat men det varit ytterst nära ett par ggr, gummihjulen dämpar ju bra.

förtydligande : dåligt avfasade trottoarkanter = dvs cykelväg som avbryts med jämnar mellanrum av bilvägar samt vissa övergångställen, där har man satt kantsten där cykelvägen korsas av bil väg istället för göra en mjuk övergång med asfalt.
Citera
2021-11-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Jag håller med om reglering av lagar, för parkering av dessa osv.

Att implementera en sensor som känner av att sparkcykeln ligger ner bör inte vara svårt & om den gör det så skall man inte kunna avsluta åkturen!

Säger detta eftersom jag själv är en mjukvaruutvecklare.

Simple as that.

Sedan lite trafikvett genom kanske moppekort och åldersgränser.

Jag vill dock aldrig förbjuda denna som uthyrningsfordon. Smidigaste & billigaste sättet att åka runt i stockholm på t.ex. sommaren.

Jag och min tjej hade en underbar tur runt djurgården i helgen. Stannade på diverse fik, badade osv osv, klappade lite häst & avslut på restaurang.

Vi använde dom under 3-4 timmar. Betalde runt 140 kronor för båda(med stopp här och där).

Riktigt bra sightseeing och att man kan stanna där man vill. Love it.

Egen cykel hade ju givetvis varit bra också, men smidigheten med dessa är att man kan ställa av dem varsomhelst. Sedan hittar man en ny när man skall vidare.

Man slipper tänka på lås, eller att den blir stulen osv.
Ni era lata jävlar ska lära er att gå eller annat som kräver användandet av muskler. Snart är hela Stockholm en samling klena människor med underutvecklade muskler. Voi ska förbjudas, de ska alla hamna på soptippen. Ingen ska behöva skadas när efterblivna zoomers kör på trottoaren
Citera
2021-11-15, 21:24
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacaille
Ni era lata jävlar ska lära er att gå eller annat som kräver användandet av muskler. Snart är hela Stockholm en samling klena människor med underutvecklade muskler. Voi ska förbjudas, de ska alla hamna på soptippen. Ingen ska behöva skadas när efterblivna zoomers kör på trottoaren

Lat ? Jag tränar nog mer än dig lilla vän
Citera
2022-06-06, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
För er som kör och har erfarenhet : Hur är det med ojämnheter, dåligt avfasade trottoarkanter på cykelvägar , uppstickande brunnslock , hål i asfalten ? Med tanke på dom små hjulen.

Jag har bara erfarenhet av vanlig cykeln och el-cykel (med hårt däcktryck) och det kan ju slå otroligt hårt när man kör över ovan , speciellt hål i asfalten, och dåligt avfasade trottoarkanter och har ej ramlat men det varit ytterst nära ett par ggr, gummihjulen dämpar ju bra.

förtydligande : dåligt avfasade trottoarkanter = dvs cykelväg som avbryts med jämnar mellanrum av bilvägar samt vissa övergångställen, där har man satt kantsten där cykelvägen korsas av bil väg istället för göra en mjuk övergång med asfalt.

Jag hyrde ett tag när bilen var paj. Dygnspass-80 kr..Jo man får köra med respekt, som en cykel. T.ex tog jag cykelvägar. Körde ej inne i rondeller, körde ist över, sakta eller ledde på övergångsställen. Släppa gasen ibland, när man ser ojämnheter, likadant med trottoarkanter. Inga problem om man kör så. Man slipper ju den jobbiga "starten" som man har med vanlig cykel, därför kan man nästan bromsa ner
oftare, vilket kan innebära säkrare körning än de "tävlingcyklister" som bara öser på.
Citera
2022-06-06, 12:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad

Jag kör ibland med dessa hyr-el-scootrar. Nu är jag även van att cykla (och att köra bil) och att vara lite cykelvan är nog rätt bra. Det finns ju viss dämpning i framhjulet på skotrarna nu för tiden och jag tycker det går riktigt bra men självklart så får man planera sin körning och titta framåt så att man ser eventuella gropar, skräp på cykelbanan, ofasade kanter osv. Självklart är de mer instabila än en klassisk cykel men det är inga problem att köra.

Jag har kört i hålor och över icke fasade kanter, men då har jag varit medveten om det och det går bra. Har man inte koll så är det självklart en ökad risk att det går åt skogen. Jag är förvånad över att det inte händer mer än det gör i o m hur många som inte kör som de bör.
Citera
2022-06-06, 12:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
De är ett otyg och de ska bort från våra städer!
Sist man draggade Stockholms kajer hittade man trettio cyklar av ett märke som gått i konkurs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in