Citat:
Ursprungligen postat av
Tystnad
För er som kör och har erfarenhet : Hur är det med ojämnheter, dåligt avfasade trottoarkanter på cykelvägar , uppstickande brunnslock , hål i asfalten ? Med tanke på dom små hjulen.
Jag har bara erfarenhet av vanlig cykeln och el-cykel (med hårt däcktryck) och det kan ju slå otroligt hårt när man kör över ovan , speciellt hål i asfalten, och dåligt avfasade trottoarkanter och har ej ramlat men det varit ytterst nära ett par ggr, gummihjulen dämpar ju bra.
förtydligande : dåligt avfasade trottoarkanter = dvs cykelväg som avbryts med jämnar mellanrum av bilvägar samt vissa övergångställen, där har man satt kantsten där cykelvägen korsas av bil väg istället för göra en mjuk övergång med asfalt.
Jag hyrde ett tag när bilen var paj. Dygnspass-80 kr..Jo man får köra med respekt, som en cykel. T.ex tog jag cykelvägar. Körde ej inne i rondeller, körde ist över, sakta eller ledde på övergångsställen. Släppa gasen ibland, när man ser ojämnheter, likadant med trottoarkanter. Inga problem om man kör så. Man slipper ju den jobbiga "starten" som man har med vanlig cykel, därför kan man nästan bromsa ner
oftare, vilket kan innebära säkrare körning än de "tävlingcyklister" som bara öser på.