• 1
  • 2
2006-06-02, 13:49
Medlem
Realists avatar
Tänkte höra mig för hur man egentligen äter en baguette som innehåller en citronskiva.
Det är väldigt vanligt att kunna köpa dessa mackor när man är på resande fot. Oavsett om man kör bil eller är passagerare infinner sig ett problem.
Baguetten har ofta ett hölje av plast som är praktiskt att ta av lite då och då för att inte spilla ned bilen med räkröra eller liknande.

Problemet uppstår när man kommer till citronen. denna citronskiva har nämligen skalet kvar och min fundering är: Skall man äta den med skalet eller vad gör man?

Det brukar sluta med att jag sitter med en citronskiva i ena handen och baguette i den andra tills brödet är slut så jag kan lägga in skalet i plasten för att sedan vika ihop allt och droppa det på golvet tills jag stannar och finner en papperskorg.

Kör jag bilen är det ännu värre, då behöver jag åtminstone ena handen på ratten men vad gör jag då när den jävla citronen tittar fram i brödspringan och till hälften dinglar framför käften och andra hälften ligger och simmar i en skagenröra och sakta försöker glida fram för att droppa sig ned i mitt knä?

Är det något nytt inslag att proppa in ett oskalat ämne i en annars direkt ätbar produkt?

jag vet att riven citron är gott i vissa maträtter men är det meningen att man skall äta skalet i en baguette?

Eller är det så att baguettetillverkarna inte har fattat att de ställer till problem för sina konsumenter?

Ps. det är inte alltid det syns eller står att de gömt en citronskiva i bguetten så det är inte alltid det går att välja bort den.
Citera
2006-06-02, 14:10
Medlem
Badios avatar
Den är nog där mest som dekoration. Jag slänger min direkt om en baguette har en citronskiva med. Tror att de flesta slänger den, känns som du säger att den bara är i vägen.
Ungefär som den äckliga gurkan som är på Mcdonalds hamburgare som man måste pilla bort
Citera
2006-06-02, 14:42
Medlem
fraess avatar
Det är ett fruktansvärt oskick, speciellt när den som du säger är gömd. Men kanske fyller den nån funktion och håller innehållet fräschare lite längre, vad vet jag.
Citera
2006-06-02, 14:50
Bannlyst
hrm, är inte detta enbart i samband med skaldjursinnehåll i baguetten?
Det är ju så att citron lämpar sig när man äter något från havets läckerheter, så jag äter alltid upp min skiva..utan skalet
Dom har väl apelsin till kycklingbaguetter också har jag för mig.
Citera
2006-06-02, 14:54
Medlem
Hoffmeisters avatar
Man använder citronsaft på frukt och grönsaker för att förhindra oxidering, att frukt eller grönsakerna inte blir missfärgade.

Men när det bara ligger en citronskiva mitt i baguetten så vet jag inte riktigt om den gör någon nytta, eller det kanske den gör eftersom den är tätt inslagen...?

Eller så är den kanske till för att pressa ut över allt om man tycker det är gott.....som det då inte är..
Citera
2006-06-02, 14:59
Medlem
Realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoffmeister
Man använder citronsaft på frukt och grönsaker för att förhindra oxidering, att frukt eller grönsakerna inte blir missfärgade.

Men när det bara ligger en citronskiva mitt i baguetten så vet jag inte riktigt om den gör någon nytta, eller det kanske den gör eftersom den är tätt inslagen...?

Eller så är den kanske till för att pressa ut över allt om man tycker det är gott.....som det då inte är..

jag hade kunnat förstått det där med att pressa ut men den är ibland så lövtunn att jag funderat på om det är meningen att den skall ätas hel.
Citera
2006-06-02, 15:47
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Samma problem med fylle kebaben. De smyger ner massa feffaroni i mitten bland såsen så man käkar kvist och allt för man inte hinner vatta vad man tuggarpå.
Riktigt fult gjort.
Citera
2006-06-02, 15:50
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist
Tänkte höra mig för hur man egentligen äter en baguette som innehåller en citronskiva.

Kör jag bilen är det ännu värre, då behöver jag åtminstone ena handen på ratten men vad gör jag då när den jävla citronen tittar fram i brödspringan och till hälften dinglar framför käften och andra hälften ligger och simmar i en skagenröra och sakta försöker glida fram för att droppa sig ned i mitt knä?

Hahahaha känner igen mig i din beskrivning. Att stoppa citronskivor i baguetten är ett sattyg som måste upphöra. Jag ber alltid personalen (där jag köper baggen) att göra en ny, utan citron. Ibland går det, ibland inte.

Uuuu skulle alldrig kunna äta en citronskiva med skal.
Citera
2006-06-02, 17:33
Medlem
stRs avatar
Jag brukar pressa i citronen över mackan eller så slänger jag den bara. Om den ligger mitt på så är det ju bara att av plasten avlägsna och pressa, kasta bort och sedan rulla över plasten igen.

När det är fefferoni mitt i kebaben eller kebabrullen så ska kvisten vara avlägsnad, men visst finns det de som fuskar, det borde vara straff på sånt. Ska stämma jävlarna nästa gång och hävda att jag fått en kvist i halsen.
Citera
2006-06-02, 17:44
Medlem
Kharmas avatar
Citronen ska pressas eller slängas, det är väl bara att slänga den om man inte vill pressa. En grej som däremot kan vara riktigt störande är att saker runtomkring citronskalet drar åt sig den beska smaken.
Citera
2006-06-02, 19:30
Medlem
Realists avatar
Detta problem vore ju enkelt löst egentligen om de skalade citronen innan de lade i eller på den.

Vissa plaster kan man rulla fram o tillbaka men inte de som sitter tajt och är ihopbrända under baguetten. Sedan så gömmer de den lilla jävla gula inuti baguetten och det är som sagt inte alltid man ser den och skulle man se den måste man kladda ned fingrarna för att slänga den.

Köpte nyss en baguette i affären och nu ligger det en citronskiva på golvet jag glömde slänga när jag ställde ned bilen.
Citera
2006-06-02, 20:42
Medlem
d_hs avatar
Ett riktigt roadtripproblem som jag själv svor över förra sommaren. Och inte blir det bättre av att citronjäveln är besk och räkorna eller vad det nu är som ligger bredvid tagit upp denna hemska smak. Nej fy fan säger jag, kasta ut skivan genom rutan på närmaste zigenarholk du kör om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in