Nu har den här serien äntligen börjat sändas, jag har väntat på den mycket länge, åtminstone sedan 2019, försenad på grund av covid naturligtvis.
Här är en kort del av synopsis:
Citat:
The North Water tells the story of Patrick Sumner, a disgraced ex-army surgeon who signs up as ship's doctor on a whaling expedition to the Arctic. On board he meets Henry Drax, the harpooner, a brutish killer whose amorality has been shaped to fit the harshness of his world.
https://www.imdb.com/title/tt7660970/
Efter att ha sett det första avsnittet så är jag extremt nöjd, den verkar vara allt jag hoppas på. Det kommer bli totalt fyra eller fem avsnitt (beroende på vilken kanal man ser den på tror jag, jag tror BBC sänder 3 en timmars avsnitt och det sista är en och en halv, om jag minns rätt.)
I rollen som läkaren är det Jack O'Connell, som man kunnat se i t ex '71 (ingen skådespelare jag har någon koll på om jag ska vara ärlig), men Henry Drax spelas av den alltid utmärkte Colin Farrell.
Om jag har förstått det rätt så har de spelat in på plats, i Arktis alltså (till skillnad från den förvisso underhållande första säsongen av "The Terror" som ju spelade in utanför Kroatien eller något liknande).
Om man gillar gamla skepp, valjakt, kyla och sånt där, och Colin Farrell, så är det här nog en serie man skulle uppskatta. Recensioner var överlag positiva när jag tittade (men jag vill undvika att undersöka det för noga, det kan färga min upplevelse på ett icke önskvärt vis).