• 1
  • 2
2021-07-17, 22:41
Medlem
Sir Dwains avatar
Nu har den här serien äntligen börjat sändas, jag har väntat på den mycket länge, åtminstone sedan 2019, försenad på grund av covid naturligtvis.

Här är en kort del av synopsis:
Citat:
The North Water tells the story of Patrick Sumner, a disgraced ex-army surgeon who signs up as ship's doctor on a whaling expedition to the Arctic. On board he meets Henry Drax, the harpooner, a brutish killer whose amorality has been shaped to fit the harshness of his world.

https://www.imdb.com/title/tt7660970/

Efter att ha sett det första avsnittet så är jag extremt nöjd, den verkar vara allt jag hoppas på. Det kommer bli totalt fyra eller fem avsnitt (beroende på vilken kanal man ser den på tror jag, jag tror BBC sänder 3 en timmars avsnitt och det sista är en och en halv, om jag minns rätt.)

I rollen som läkaren är det Jack O'Connell, som man kunnat se i t ex '71 (ingen skådespelare jag har någon koll på om jag ska vara ärlig), men Henry Drax spelas av den alltid utmärkte Colin Farrell.

Om jag har förstått det rätt så har de spelat in på plats, i Arktis alltså (till skillnad från den förvisso underhållande första säsongen av "The Terror" som ju spelade in utanför Kroatien eller något liknande).

Om man gillar gamla skepp, valjakt, kyla och sånt där, och Colin Farrell, så är det här nog en serie man skulle uppskatta. Recensioner var överlag positiva när jag tittade (men jag vill undvika att undersöka det för noga, det kan färga min upplevelse på ett icke önskvärt vis).
Citera
2021-07-18, 01:10
Medlem
putteH_s avatar
Tänkte ta tag i denna och se första senare idag. Tror jag kommer gilla.
Citera
2021-07-18, 17:14
Medlem
Intryck efter första avsnittet

Bra miljö, roligt att se Farell agera och se ut som ett riktigt svin samt se flera andra stabila karaktärsskådisarfavoriter (Graham, Courtney). Tycker dock historien om läkaren och hans gamla demoner (samt cliffhangern) är lite mer konventionellt.

Men jag ska fortsätta titta...
Citera
2021-07-18, 17:37
Medlem
Verkar inte så lovande när man läser UR och 7,5 är ganska svagt serie-betyg.
Citera
2021-07-18, 19:09
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss-my-axe
Intryck efter första avsnittet

Bra miljö, roligt att se Farell agera och se ut som ett riktigt svin samt se flera andra stabila karaktärsskådisarfavoriter (Graham, Courtney). Tycker dock historien om läkaren och hans gamla demoner (samt cliffhangern) är lite mer konventionellt.

Men jag ska fortsätta titta...

Ja det är egentligen vad jag tycker också. Huvudpersonen är inte så intressant, men många andra runtom är bra och miljön är fantastisk.

Men det är ju bara första avsnittet, än kan vad som helst hända.
Citera
2021-07-29, 20:36
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag har först nu sett det andra avsnittet, det tredje kommer ju idag.

Det fortsätter vara bra tycker jag. Om än kanske inte så märkvärdigt som jag hade hoppats på.

Det är mindre av Colin Farrell i det andra avsnittet, men när han är med så är han bra. Jag tycker att själva huvudpersonen ändå har blivit lite mer intressant. Jag ser vidare.
Citera
2021-08-10, 14:27
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Den här är en schysst tv-serie med bra skådisar. Och att de jobbar på ett segelfartyg gör den än mer intressant.
Citera
2021-09-02, 12:56
Medlem
Väldigt bra serie, jävla vilken creap Colin Farrel spelar, sjukt obehaglig.

Senast redigerad av ProGBG 2021-09-02 kl. 13:19.
Citera
2021-09-02, 12:59
Medlem
carminaburanas avatar
Påminner mig om en blandning mellan Taboo och The Terror. Har bara sett ett avsnitt än så länge.
Citera
2021-11-28, 09:09
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Tyckte inte att The North Water var nån riktig höjdare, dock gav jag den en 07/10.
Men att jämföra den med suveräna Taboo är att ta i och mer, inte samma klass liksom.
Citera
2022-01-15, 13:12
Medlem
XtraXs avatar
Alla 5 avsnitt finns på svt play, sett två. Är väl helt okej, känner på mig att allt kommer gå åt helvete.
Citera
2022-01-15, 14:21
Medlem
Pojkekorvs avatar
Den är okej. Finns ju många likheter med Terror, tycker att North Water är snäppet bättre.

Den är ganska bra tycker jag, avsaknad av den vanliga obligatoriska Woke-propagandan som nästan finns överallt. Sen så är den bara 5 avsnitt, vilket gör den inte utdragen med en massa utfyllnad.

Den obehaglige skurken Henry Drax håller ju upp hela serien. Inget mästerverk men ganska bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in