2021-07-17, 10:19
Medlem
Är det någon skillnad på smaken från en oxe än det är av en tjur?
Citera
2021-07-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur

Vet att hondjur anses vara av högre kvalitet smakmässigt än handjur, åtminstone hos nötdjur. Bättre restauranger har därför ofta krav på leverantörerna att leverera kött från endast hondjur.
Citera
2021-07-17, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Vet att hondjur anses vara av högre kvalitet smakmässigt än handjur, åtminstone hos nötdjur. Bättre restauranger har därför ofta krav på leverantörerna att leverera kött från endast hondjur.
Vad har det med frågan här att göra? En kastrerad tjur blir ju inte en hona helt plötsligt.
Senast redigerad av Kringelikrok 2021-07-17 kl. 10:35.
Citera
2021-07-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Vad har det med frågan här att göra?

Begrepp används ibland lite olika - ett sådant exempel är ”oxe”. Jag var därför lite osäker på vad du avsåg, en fråga som dyker upp emellanåt avseende köttkvalitet på nöt är just den jag redogjorde för. Tänkte kanske att det var det du undrade över. Sorry.

Men jag förstår nu hur du använder begreppet ”oxe”. Du vill alltså veta om kastreringen påverkar köttkvaliteten. Vågar inte svara på det. Följer.
Citera
2021-07-17, 10:40
Medlem
Citat:

Vad menar du är skillnaden mellan oxe och tjur innan de slaktas?

Vad jag vet kommer oxkött / nötkött vanligen från köttdjur och kan vara både kor och tjurar.

Köttet från gamla pensionerade mjölkkor säljs ocks som oxkött!

Jag gillar fint oxkött, men framförallt kalvkött och kalvfärs.
Citera
2021-07-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Vad menar du är skillnaden mellan oxe och tjur innan de slaktas?

Vad jag vet kommer oxkött / nötkött vanligen från köttdjur och kan vara både kor och tjurar.

Köttet från gamla pensionerade mjölkkor säljs ocks som oxkött!

Jag gillar fint oxkött, men framförallt kalvkött och kalvfärs.

Nyvaken. Som oxe menar jag en kastrerad tjur. Om det skiljer sig mellan smaken på en kastrerad tjur och okastrerad.
Citera
2021-07-17, 10:52
Medlem
Citat:
Nyvaken. Som oxe menar jag en kastrerad tjur. Om det skiljer sig mellan smaken på en kastrerad tjur och okastrerad.

Allt köttet kallas nöt- eller oxkött - även kor och kvigor. Det är svårt att veta / ta reda på vad man äter.

Gamla avlestjurar (ungefär som pensionerade mjölkkor) hamnar i samma definition men borde inte vara speciellt goda att äta i jämförelse med ungdjur och kalvar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Oxe

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tjur

Har Du någon slaktare som kan särskilja och sälja de olika sorterna kan Du ju prova dig fram.
Citera
2021-07-17, 11:59
Medlem
Redan vid en snabb googling framgår att kött från tjur är det sämsta nötköttet att äta. Ju äldre djur desto sämre köttkvalitet.
Citera
2021-07-17, 12:05
Medlem
Precis som med vildsvinsgalt så ska man undvika köttet från en tjur. Det kan smaka illa och eftersom det är mycket muskler kan köttet vara väldigt segt.
Citera
2021-07-17, 14:15
Medlem
En stut (oxe), växer lite långsammare än en tjur. Köttet är mer marmorerat och smakrikt.
Citera
2021-07-18, 03:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Redan vid en snabb googling framgår att kött från tjur är det sämsta nötköttet att äta. Ju äldre djur desto sämre köttkvalitet.

Du tänker t ex på experten och hovleverantören Håkan Fällman?

"Vi tar också hänsyn till vid vilken ålder djuret slaktades. Yngre djur har ett mörare kött men saknar den utpräglade köttsmak som kött från äldre djur har"
Citera
2021-07-18, 03:34
Avstängd
"Djurets kön är också relevant för kvaliteten på köttet. Hondjuren har tunnare muskelfibrer, mindre bindväv och bättre förutsättningar att ge ett mört kött. Tjurarna har grövre muskelfibrer, mer bindväv och en senare fettansättning. Kastrerad tjur kallas stut och köttet från stut liknar mer hondjurens köttsammanstättning."

https://fallmanskott.se/styckdetaljer/not/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in