Hejsan! Med tanken p att skolstarten r snart hr kan jag tnka mig att det finns mnga liknande frgor som mig. Jag r kluven om vad jag vill bli nr jag ska bli ldre osv men kan inte sitta och inte gra ngot s jag skte till ngra webb och vanlig programmerings utbildningar och tnkte bara frga hur enkelt r det att f jobb efter. Har ett intresse fr programmering men jag r sker p att jag inte kommer bli ngra av de bsta programmerare. Folk som klarar utbildningen och har sitt diplom, r det enkelt fr dem att f jobb eller borde jag bara skippa utbildningen d jag frmodligen inte kommer s himla bra p det?
Har du fallenhet fr se mnster och frst samband? Gillar du att lsa logiska pussel? Finner du nje i att lsa och frst eleganta algoritmer? Om du svarar ja p en eller flera av dessa frgor s kan programmering vara ett yrke fr dig.
Det kan ju se ut som att framtiden r ljus som programmerare, problemet r bara att tillgng och efterfrgan kommer gra sitt vad gller ln och lediga tjnster nr alla kastar sig in i ett yrkesomrde. Kanske inte p kort sikt, men nr mnga andra vljer samma bana ven globalt kan konkurrensen bli minst sagt tuff. Knacka kod hela dagarna r inte vrldens roligaste heller och din kompetens r mer eller mindre frskvara.
Huruvida det r ltt att f jobb beror p en mngd olika parametrar.
Dels beror det p din kunskapsniv och att du kan bevisa den vid kodtester och tekniska intervjuer.
Dels beror det p hur bra du r p att slja in dig sjlv.
Det verkar ocks vara viss skillnad p vilken typ av utbildning du gr.
Vissa arbetsgivare vill att du har en examen frn universitet/hgskola dr vissa ven kan ha krav p att du ska ha en ingenjrsexamen. Enligt min erfarenhet hr detta dock inte till vanligheten.
Gr du t.ex. en YH-utbildning kommer du f bde relevant arbetslivserfarenhet samt knyta kontakter med arbetsgivare via LIA (praktik). Systemutvecklingsbranschen r ganska svr att komma in i utan att ha ngra kontakter d det finns en viss tendens att arbetsgivare inte riktigt vill satsa p ett oknt kort, ven om det gller en junior position.
Mitt tips r att frska knyta kontakter genom att t.ex. g p arbetsgivardagar (mssor dr studenter fr chans att trffa potentiella arbetsgivare) samt att frska gra ditt examensarbete ute hos ett fretag.
Personligen tror jag att man behver ha ett viss intresse fr programmering fr att orka med yrket p sikt. Detta eftersom det kommer krvas en hel del sjlvstudier under hela din karrir ifall du vill hnga med i alla nya teknologier och programmeringssprk som dyker upp.
Med det sagt finns det sjlvklart dom som lr sig ett sprk och sedan njer sig dr. Lr du dig t.ex. Java eller C# lr du inte bli irrelevant inom den nrmsta tiden. Dock riskerar du att hamna p frvaltningsprojekt dr det mer eller mindre bara handlar om att hlla en produkt vid liv och lsa buggar. Vissa personer r rtt njda med det ocks.
Det r bara att kra p! Det r bttre att ha en utbildning n att bara sitta p arslet hela dagarna och stirra in i en vgg.
Du behver inte bli just systemutvecklare/programmerare bara fr att du gtt en sdan utbildning. Du kan t.ex. bli testare eller CM (configuration manager), eller ngot helt annat ocks.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!