2021-07-26, 13:43
Medlem
Leckies avatar
Ge inga leksaker till barnen för annars kan barnen ha roligt, tråkigt ska barnen ha såklart.

En skärm med ett puzzelspel är samma som ett puzzle i träform. Kreativitet finns även i skärmar.
Varför inte memory på paddan. Allt handlar om vad barnen använder skärmarna till.

Inte minst böcker som också finns i skärmar.

När du ser barn med skärmar så dra inga slutsater och tro att föräldrarna inte bryr sig.
Barnet kanske läser en bildbok..

Luktar Waldorf utöver de hela.
Citera
2021-08-06, 21:46
Medlem
Tror det är nyttigt att ha tråkigt ibland. Då får man ofta tid för eftertanke. Så är det för mig. Har jag tråkigt börjar jag filosofera, fundera, planera osv. Hjärnan får då bearbeta händelser, möten osv. Vilket senare resulterar i att du kan bemöta liknande situationer utifrån tidigare erfarenheter. Tänker man aldrig efter på vad som hänt tidigare lär man inte utveckla sitt samspel inför nästa tillfälle.

Dessutom uppskattar man roliga saker mer om man har lite tråkigt ibland. Precis som att man uppskattar ledighet mer om man inte är ledig hela tiden.

Att ha tråkigt ger hjärnan utrymme för en liten paus. Vi mår inte bra av att ha hjärnan på högvarv hela tiden. Att se på skärmar skapar stresspåslag i hjärnan och ökar risken för gamnacke och dålig hållning. Ger ingen kondition, koordination eller muskelstyrka. Lär heller inte ut samspel mellan människor, vilket vi lägger grunden till genom lek.

Våra barn får se film och spela på telefonen. Men inte varje dag. Det finns ju väldigt mycket annat man kan göra, pyssla, dansa, spela musik, mysa, rita osv. Och den tiden ungarna spenderar framför skärmar är ju tid man hade kunnat umgås istället. Ibland får jag känslan av att föräldrar inte har så stor lust att umgås med sina barn. Men jag hoppas jag har fel.
Citera
2021-08-06, 22:33
Medlem
Mina barn (2&4) åker bil i 4 timmar utan elektronisk stimuli och utan att vara apatiska. Nästan störande hur de hanterar situationen, ställer vissa sociala krav på medpassagerare.

Dömer givetvis inte hur man än väljer att göra och vet ej varför vi gör så, men blir lite ledsen när jag ser grannens fyraåring sitta med telefon och huvudet neråt i cykelvagnen, i sociala möten. Samma fyraåring, vars morförälder som bor på gård, oroligt beklagar sig över att barnet bara och endast vill sitta med ipaden, då barnet besöker morföräldrarna ute på gården några kilometer bort. Jättefint barn men jag tror föräldrarna ger skärmen för att slippa själv. Min äldsta får skärmen när jag är riktigt trött och vill ha tyst och yngsta har inget eget intresse för den. TV har det däremot blivit för mycket av.

Tycker helt enkelt synd om barnen, där de sitter i en ålder då allt är brutalt roligt, med viss delaktighet från förälder. Då måste ju nästan alla alternativ till sysslor vara bättre än en skärm. Och det är nog anledningen till att vi ger dem skärmen så ofta. Precis som med förskola, för att vi inte orkar och vill göra annat. I stor utsträckning.
Citera
2021-08-06, 23:31
Medlem
MrMarios avatar
Undrar också hur föräldrar på t.ex. bussen med gott samvete kan sitta och glo i mobilen konstant under en halvtimmesfärd och oengagerat konversera med sitt sällskapssjuka barn, utan att ens titta upp från telefonen och möta sitt barns blick. Skulle beskriva beteendet som sjukligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
TS vill bara skryta över vilken bra förälder hon är. En pojke med diagnos kanske blir lugn av sin mobil. Det gör så föräldrarna orkar med och kan få kraft och energi att orka. Döm inte föräldrar som låter barnen surfa. Ni har inte hela bilden.

Slappt föräldraskap.
Citera
2021-08-07, 03:06
Medlem
ST4L3M4T3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Men hemma vill dom gärna spela/kolla YT och gör vi inget varför inte?

Om man inte har något att göra, så kommer man på något att göra. Har man ständigt tillgång till YT så behöver man aldrig hitta på något...
Citera
2021-08-07, 03:18
Medlem
ST4L3M4T3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, man kan spärra Youtube på barnversionen.

Har du sett vad som finns på "youtube kids"??
https://youtube.com/playlist?list=PL...h6Ksize4eamP_Q

Att barn i tidig ålder ska bli beroende av generiska klipp och spel är ju hela affärsideén för att de ska hållas kvar... Allt är inte för barn, för att det heter "barn"...
Senast redigerad av ST4L3M4T3 2021-08-07 kl. 03:20.
Citera
2021-08-07, 03:39
Medlem
Trakessons avatar
Varför skulle det vara sämre att låta barnen sysselsätta sig med iPad än med andra surfplattor som enligt min egen mening är mycket sämre.

Vill inte TS ge sina barn kvalitet?
Citera
2021-08-07, 07:30
Medlem
När jag var liten så tog mina föräldrar med papper och kritor om vi någon gång gick på restaurang/konsert/idrottsevenemang. Dagens surfplatta är ju typ samma sak men mer teknisk och med större möjligheter.

Det här kanske redan har tagits upp i tråden, men på det sena 1800-talet varnade vetenskapen för att den tidens ungdomar läste för mycket böcker, och dom läste dessutom ”fel” böcker.
Tidigt 1900-tal var det istället filmer som var djävulens påfund och som korrumperade ungdomen.
Samtiden har alltid förfasats över vad barn och ungdomar gör och hur dom väljer att spendera sin tid.

I min ungdom sträckläste jag böcker. Många böcker, tjocka skulle dom vara så man fick en chans att verkligen lära känna karaktärerna. Mina föräldrar försökte ofta begränsa min läsning eftersom det (av någon anledning) skulle vara så mycket bättre om jag lekte eller var med vänner. Jag kan garantera att min överdrivna läsning som barn och ungdom inte har inverkat menligt vare sig på min sociala eller min fysiska förmåga.
Citera
2021-08-07, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JubelOchKlang
När jag var liten så tog mina föräldrar med papper och kritor om vi någon gång gick på restaurang/konsert/idrottsevenemang. Dagens surfplatta är ju typ samma sak men mer teknisk och med större möjligheter.

I min ungdom sträckläste jag böcker. Många böcker, tjocka skulle dom vara så man fick en chans att verkligen lära känna karaktärerna. Mina föräldrar försökte ofta begränsa min läsning eftersom det (av någon anledning) skulle vara så mycket bättre om jag lekte eller var med vänner. Jag kan garantera att min överdrivna läsning som barn och ungdom inte har inverkat menligt vare sig på min sociala eller min fysiska förmåga.

Vad kul att du hade så snälla föräldrar som tänkte på ditt bästa, men jag tror inte att det går att jämföra kritor och papper och en app med allt vad det innebär, oavsett ålder på barnen.

Vet inte när du lärde dig läsa men TS verkar prata om lite yngre personer. Fram till en viss ålder är nog ipad som lösning generellt garanterat värdelöst, för att sedan avta i värdelöshet.
Citera
2021-08-07, 08:18
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Ungarna ska ha stimulans hela tiden... vad märkligt att "attention deficit disorder" uppmärksamhetsproblem alltså ökat så enormt.

Smartphones och iPads ger alla dopaminkickar. Det blir så att säga ett beroende och det är hundra procent sant.

Be nån som använder sociala medier lägga undan sin mobil i en dag så ska du få se på abstinensbesvär.
Citera
2021-08-07, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stassen
Tror det är nyttigt att ha tråkigt ibland. Då får man ofta tid för eftertanke. Så är det för mig. Har jag tråkigt börjar jag filosofera, fundera, planera osv. Hjärnan får då bearbeta händelser, möten osv. Vilket senare resulterar i att du kan bemöta liknande situationer utifrån tidigare erfarenheter. Tänker man aldrig efter på vad som hänt tidigare lär man inte utveckla sitt samspel inför nästa tillfälle.

Dessutom uppskattar man roliga saker mer om man har lite tråkigt ibland. Precis som att man uppskattar ledighet mer om man inte är ledig hela tiden.

Att ha tråkigt ger hjärnan utrymme för en liten paus. Vi mår inte bra av att ha hjärnan på högvarv hela tiden. Att se på skärmar skapar stresspåslag i hjärnan och ökar risken för gamnacke och dålig hållning. Ger ingen kondition, koordination eller muskelstyrka. Lär heller inte ut samspel mellan människor, vilket vi lägger grunden till genom lek.

Våra barn får se film och spela på telefonen. Men inte varje dag. Det finns ju väldigt mycket annat man kan göra, pyssla, dansa, spela musik, mysa, rita osv. Och den tiden ungarna spenderar framför skärmar är ju tid man hade kunnat umgås istället. Ibland får jag känslan av att föräldrar inte har så stor lust att umgås med sina barn. Men jag hoppas jag har fel.

Något av det klokaste jag läst på mycket länge. Jag blev glad av att ha läst om ditt balanserade förhållningssätt till ny teknik i förhållande till barn. Tack!
Citera
2021-08-07, 08:34
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Ja varje generation ska hitta sin grej att köra "dagens ungdomar" om, precis som dem två generationer ovanför oss klankande ner på våra föräldrar om alla hemskheter

Lika givet är det att även nästkommande generation, som växt upp med ipads (som våran generation tillverkat och givit dem), kommer beklaga sig över deras nästkommande generations uppväxt

Man kan försöka hitta balans och se nyttan i förändring utan att falla ihop som en kärring och gråta ut om det på flashback

En smula patetiskt men samtidigt helt naturligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in