• 1
  • 2
2021-07-16, 13:42
Medlem
Cameltotems avatar
Jag ser det här konstant och det är helt ärligt höjden av lathet.

Sätter sig på restaurang och ipaden flyger fram snabbare än menyn. Åker ni bil så är de första de får en ipad. Vill ni sitta och spela på dagarna så är det ju så enkelt att bara ge dom en ipad några timmar.

Hur tror ni barn ska lära sig äta och bete sig på restaurang om de inte får chansen? Hur ska barnen lära sig ha tråkigt flera timmar i bilen om de bara kan ta fram en ipad?

Om vi bara struntar i det hela med att barn behöver närvarande föräldrar att leka och lära sig av så gör ni dom en tjänst.

Människor måste kunna ha tråkigt. Det är otroligt viktigt att inte bli distraherad av något och endast få sitta själv i sina tankar för det är ens kreativa tankar går igång, det är omöjligt om man konstant har något att fokusera på.

Vi har själva barn och efter 2 år skriker de fortfarande i bilen men det är mindre och mindre per gång. Barnen kan vara med och äta på restaurang, böcker fungerar utmärkt eller så sitter de och väntar som de ska.

Vi märker att det är ett helt annat tålamod på våra ungar jämfört med andra. Jag tycker verkligen man bör undvika ipads eller i alla fall begränsa användandet hårt.

Det ska inte vara lätt att vara förälder så håll käften och bit ihop för snart är de vuxna.
Citera
2021-07-16, 13:45
Medlem
tussebuss avatar
Mycket bra skrivet! Eloge till dig!
Citera
2021-07-16, 13:48
Medlem
Niggwards avatar
Håller med. Att distrahera barn i unga dar ger dig som förälder en tyst minut kortsiktigt, men du kommer få betala för det när barnen är lite äldre och tonåringar / unga vuxna istället och lär sätta djupa spår i även vuxen ålder. Människor som konstant måste distrahera sig själva har ofta grova konsentrationssvårigheter och ADD eller ADHD.

Så de lata föräldrarna kommer få ångra att de valde den lätta vägen senare i livet. Synd bara att det går ut över och skapar konsekvenser på ens barn. Men men
Senast redigerad av Niggward 2021-07-16 kl. 13:53.
Citera
2021-07-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Håller med. Att distrahera barn i unga dar ger dig som förälder en tyst minut kortsiktigt, men du kommer få betala för det när barnen är lite äldre och tonåringar / unga vuxna istället och lär sätta djupa spår i även vuxen ålder. Människor som konstant måste distrahera sig själva har ofta grova konsentrationssvårigheter och ADD eller ADHD.

Så de lata föräldrarna kommer få ångra att de valde den lätta vägen senare i livet. Synd bara att det går ut över och skapar konsekvenser på ens barn. Men men
Exakt!!

Den hårda smällen blir mot barnen. Fy fan......

Dessa föräldrar kommer kanske inte ens kunna ha förståelse på ''Vad de har gjort för fel''.

Jag var och tänkte ungefär på detta senast som igår. Jag befann mig nämligen mitt ute i naturen, utan mobil eller dator. Oerhört skönt och märkte hur all min stress sjönk ner. Även mitt sätt att tänka förändrades och jag kände av kreativitetet och fantasi ha sin gång. Om man låter barnen bli av med sina fantasier, kommer det gå illa på olika sätt. Det är trots allt under det året osm barnen utvecklar sina hjärnor. Om datorerna sköter allt deras tänkandet, så blir det aldrig en utmaning och då kan man kanske vara beredd på både det ena och det andra.

Koncentrationssvårigheter är nog bara en av symptomen och så är det säkerligen fler andra saker som finns med på listan, dessvärre.

Tråkigt...

Det fysiska ställningen kanske man inte ens behöver nämna om heller?
Citera
2021-07-16, 14:25
Medlem
Barn är olika och familjer är olika.
Mina har aldrig skrikit i baksätet eller haft en surfplatta där. Inte ens på tunnelbanan åker luren fram.
Men hemma vill dom gärna spela/kolla YT och gör vi inget varför inte?
Ena kan lätt spendera en heldag framför media.
Dom har fri tillgång till PC, mobil, tv men vant sig att det är avslappning. Nått man gör när vi inte gör något annat och vissa dagar blir det mkt, men så är vi vuxna med.
Citera
2021-07-16, 14:35
Medlem
Ungarna ska ha stimulans hela tiden... vad märkligt att "attention deficit disorder" uppmärksamhetsproblem alltså ökat så enormt.
Citera
2021-07-16, 14:53
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

Om vi bara struntar i det hela med att barn behöver närvarande föräldrar att leka och lära sig av så gör ni dom en tjänst.

Människor måste kunna ha tråkigt.

Amen. Därför köper vi inga paddor till våra ungar. Och de är lugna i bilen på bilsemester också, visst måste man stanna och springa av benen men det är ju något annat.
Citera
2021-07-16, 15:53
Medlem
Skaffar folk ungar får de fan i mig umgås med dem. Blir lite paff när folk blir förvånade över att barn innebär lite sömn och ingen lugn och ro. Det är ju så jävla lätt att avstå från att skaffa sig ett från början…
Citera
2021-07-16, 17:44
Medlem
Boggonthebeats avatar
Jag håller med bra jobat som paäron
Citera
2021-07-16, 17:55
Medlem
Kajahs avatar
Kidsen blir ju inte lyckliga av det. Snarare tvärtom. Helt överbelastade belöningssystem som förmodligen kommer leda till depressioner i framtiden. Barn verkar absolut inte få lov att bli uttråkade utan ska stimuleras konstant. Det finns inte en chans att det är nyttigt för den psykiska hälsan.
Citera
2021-07-16, 20:47
Medlem
Citat:
Människor måste kunna ha tråkigt.

nej? jag skulle väl kunna tvinga mig själv att ha tråkigt genom att läsa dina torra inlägg hela dagarna men vad får man ut av det?
Citera
2021-07-16, 21:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Sätter sig på restaurang och ipaden flyger fram snabbare än menyn. Åker ni bil så är de första de får en ipad. Vill ni sitta och spela på dagarna så är det ju så enkelt att bara ge dom en ipad några timmar.

Hur tror ni barn ska lära sig äta och bete sig på restaurang om de inte får chansen? Hur ska barnen lära sig ha tråkigt flera timmar i bilen om de bara kan ta fram en ipad?

Människor måste kunna ha tråkigt. Det är otroligt viktigt att inte bli distraherad av något och endast få sitta själv i sina tankar för det är ens kreativa tankar går igång, det är omöjligt om man konstant har något att fokusera på.

Vi har själva barn och efter 2 år skriker de fortfarande i bilen men det är mindre och mindre per gång. Barnen kan vara med och äta på restaurang, böcker fungerar utmärkt eller så sitter de och väntar som de ska.

Vi märker att det är ett helt annat tålamod på våra ungar jämfört med andra. Jag tycker verkligen man bör undvika ipads eller i alla fall begränsa användandet hårt.

Det ska inte vara lätt att vara förälder så håll käften och bit ihop för snart är de vuxna.
Varför måste barn ha tråkigt?
Vad är vinsten i det?

Vad är det för skillnad på att ge en ipad eller en bok på restaurangen?

Vad är grejen med att barn skall skrika i bilen?

Alla dessa som du observerar och använder som måttstock för hur bra förälder du själv kan tycka du är ... känner du dem i andra situationer?
Vet du hur de prioriterar annars?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in