• 2
  • 3
2021-07-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Jättetack för att du orkade svara så utförligt!

Och tack till er andra också.

Vilken kaliber borde man satsa på som första vapen? Har själv funderat på antingen billig hagel eller en billig begagnad studsa av nått slag. Kommer ha begränsad budget i början

Någon kal man har råd att träna mycket med, 6,5x55, 308, 30-06 eller 8x57 är hyfsat likvärdiga i pris för ammo och går att hitta överallt.
Ska man vara helt kittad så är det en hagel och en studsare man bör ha. Inget av dom behöver vara dyra i inköp,
Citera
2021-07-17, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Jättetack för att du orkade svara så utförligt!

Och tack till er andra också.

Vilken kaliber borde man satsa på som första vapen? Har själv funderat på antingen billig hagel eller en billig begagnad studsa av nått slag. Kommer ha begränsad budget i början

Vilken kaliber till ditt första vapen beror lite vad du kommer att jaga för något.
Men jag hade valt antingen en .308w eller .30-06.
Citera
2021-07-17, 23:04
Medlem
FoxHounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikurdea
Vilken kaliber till ditt första vapen beror lite vad du kommer att jaga för något.
Men jag hade valt antingen en .308w eller .30-06.
Blir eventuellt en hagel först.

Tips på billiga vapenskåp uppskattas!
Citera
2021-07-18, 08:35
Medlem
dom flesta skåpen kostar ungefär samma men köp ett som är större än vad du tror du kommer behöva för det blir fort fullt av grejor och vapen fastän man inte ska ha så mycket som man kanske tycker i början. Går du sen över 150kg gränsen så slipper du bulta skiten i byggnadens stomme fastän det är att rekomendera ändå
Citera
2021-08-01, 19:50
Medlem
Jägare kan va ett ganska konstigt folkslag. Speciellt de lite äldre.
Enstöringar.

Hade jag varit storstadsbo i södra sverige hade jag först frågat på något forum. Finns alltid någon trevlig som kan ta sig an en. Finns trots allt en del normalt folk också bland jägare som har familj, barn, och allt dedär.

Beror också på vad du ska jaga.
Ska du gå ensam i skogen och jaga fågel, rådjur eller annat som inte kräver hund eller jaktlag så är det bara lösa jaktkort för nån hundring och sen ut med bössan.
Det är vad jag persnoligen föredrar då du kan göra precis som du vill.
Kan absolut va trevligt att jaga med nån och sen sitta och snacka skit framför elden i skogen, men då ska man hitta en sån person också.
Citera
2021-08-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Någon kal man har råd att träna mycket med, 6,5x55, 308, 30-06 eller 8x57 är hyfsat likvärdiga i pris för ammo och går att hitta överallt.
Ska man vara helt kittad så är det en hagel och en studsare man bör ha. Inget av dom behöver vara dyra i inköp,

Finns ju kombinationer också. Där man har hagel och kula på samma gevär.
Det är vad jag föredrar iaf.
Då kan du jaga det mesta.
Rådjur, räv, all skogsfågel, sjöfågel. I princip allt utom älg och björn då det kräver kraftigare grejer. har för mig man också måste ha klass 1 vapen för vildsvin.
Citera
2021-08-01, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Finns ju kombinationer också. Där man har hagel och kula på samma gevär.
Det är vad jag föredrar iaf.
Då kan du jaga det mesta.
Rådjur, räv, all skogsfågel, sjöfågel. I princip allt utom älg och björn då det kräver kraftigare grejer. har för mig man också måste ha klass 1 vapen för vildsvin.

det går ju absolut om man ska kombijaga tex toppfågel eller rådjur
ska man sitta på regerätt hageljakt är man uu handikappad med bara 1 skott
Citera
2021-08-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
det går ju absolut om man ska kombijaga tex toppfågel eller rådjur
ska man sitta på regerätt hageljakt är man uu handikappad med bara 1 skott

Absolut inte.
Har jagat ripa och skjutit de i flykten även med kombibössa.
Sällan jag har haft behov av att skjuta mer än 1 skott.
En bra skytt ska inte behöva mer än 1 skott även på flygande fåglar.

ENda anledningen folk behöver extra skott är för dom skjuter på för långt avstånd eller helt enkelt är för dålig på skjuta.

Sen jagar du ju knappast flygande ripor med hagel utan hund heller för det är då satans svårt kan jag säga. Du går omkring med laddad bössa och 15 m ifrån brakar det loss och flyger upp 3 fåglar. Du har extremt lite tid på dig att få till ett skott.

Det roligaste tycker jag är att jaga orre. De går att komma nära för hagelhåll även utan hund om man smyger bra.
Järpe är en bra nybörjarfågel men den är ju nästan för lätt. Minns jag ofta sköt dom med luftgevär när jag var mindre.
Senast redigerad av etan1112 2021-08-01 kl. 22:17.
Citera
2021-08-02, 08:09
Medlem
Tyvärr aldrig jagat ripa och orre men jag jagar mycket sjöfågel och hare och man har ofta behov av ett skott till, för tyvärr är det sällan jag har djur såpass nära som 15m speciellt inte sjöfågel, sen om jag bara är kass och skjuta kan ju vara så men jag skjuter mer än dom flesta varje år
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in