• 1
  • 2
2021-07-16, 13:16
Medlem
FoxHounds avatar
Har en dröm om att ta jägarexamen och börja jaga. Småvilt helst men även älg och vildsvin. Kruxet är att jag bor i Göteborg, i lägenhet, och känner ingen som sysslar med detta. Har googlat lite och hittat svindyra jaktresor och visst verkar det kul, men drömmen är mer att kunna gå ut själv eller med ett lag och jaga mer fritt. Är det köpa mark som gäller eller? Verkar i princip omöjligt att komma igång utan kontakter eller en farfar som jagar
Citera
2021-07-16, 13:21
Du får köpa en sommarstuga i Norrland sen höra dig runt om det finns något jaktlag du kan joina. Bli bundis med de i byn. Så skaffar du licens och saken är biff.
Citera
2021-07-16, 13:24
Medlem
Turist i tidens avatar
http://www.jaktformedling.se/category.aspx?ID=1
Arrendera?
Citera
2021-07-16, 13:27
Medlem
xposures avatar
Det du ska göra är givetvis att skaffa dig vänner som inte bor i storstan!
Jägare bjuder gärna en god vän på en bra jaktupplevelse!

Jaktkort ute i bygden från civilisationen är inte värst dyrt.
Citera
2021-07-16, 13:31
Medlem
Under kursens gång så kommer du få förhoppningsvis nya kontakter med övriga kursdeltagare och de kanske har tillgång till mark och du får hänga med där.
Annars ett tips är att i svensk jakt annonsera och berätta vem du är och vad du letar efter och har du tur så får du svar
Citera
2021-07-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikurdea
Under kursens gång så kommer du få förhoppningsvis nya kontakter med övriga kursdeltagare och de kanske har tillgång till mark och du får hänga med där.
Annars ett tips är att i svensk jakt annonsera och berätta vem du är och vad du letar efter och har du tur så får du svar

Bra tips.

TS, fokusera först på att anmäla dig och gå kursen. Där kan kontakter skapas.

Starta inte med att köpa mark eller arrendera. Använd eller skapa kontakter och jaga förts.

Arbeta parallellt och fundera också igenom ditt nätverk. Att bli inbjuden till jakt - enstaka eller i jaktlag - hänger ofta på kontakter. Det viktiga för de övriga är att du som person är lämplig och passar in i gänget. Absolut inget krav på att du är världens bästa skytt eller har de dyraste vapnen.

Får du inget napp direkt så fortsätt söka. Och fortsätt övningsskjuta. Även därigenom kan kontakter komma.
Senast redigerad av Sokofinn 2021-07-16 kl. 13:44. Anledning: Felstavat
Citera
2021-07-16, 14:03
Medlem
FoxHounds avatar
Tack för bra svar!
Skjutbanor finns i närheten och det kommer jag besöka regelbundet, men det är själva jakten jag vill åt även om det verkar kul att öva skytte.

Kollade på länken som skickades och verkar finnas lite alternativ, även billigare jaktweekends.

Det som oroar mig mest är att ta ur och ta hand om djuret när det är fällt, har aldrig varit med om något liknande, bara rensat ett par fiskar. Har folk överseende med detta och är hjälpsamma, för jag vill kunna göra det själv och lära mig. Men är rädd för att jag ska spy eller nått första gången hehe
Citera
2021-07-16, 14:21
Medlem
det tipset jag alltid brukar ge är att ta kursen och börja hänga på skjutbanan, efterhand som man visar att man är en normalt funtad människa med sunt tänkande så kommer man bli medbjuden
det går inte på någon vecka utan kommer ta en stund men det kommer ske.
Jag både brukar bli medbjuden och har tagit med folk på det viset.
Citera
2021-07-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Tack för bra svar!
Skjutbanor finns i närheten och det kommer jag besöka regelbundet, men det är själva jakten jag vill åt även om det verkar kul att öva skytte.

Kollade på länken som skickades och verkar finnas lite alternativ, även billigare jaktweekends.

Det som oroar mig mest är att ta ur och ta hand om djuret när det är fällt, har aldrig varit med om något liknande, bara rensat ett par fiskar. Har folk överseende med detta och är hjälpsamma, för jag vill kunna göra det själv och lära mig. Men är rädd för att jag ska spy eller nått första gången hehe

För mig är nog skottet det värsta. Slakten och blodet faller naturligt när djuret är dött. Säker på att du klarar skjuta ens?
Citera
2021-07-16, 15:18
Medlem
FoxHounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
För mig är nog skottet det värsta. Slakten och blodet faller naturligt när djuret är dött. Säker på att du klarar skjuta ens?
Framstod nog mer mesig än vad jag är. Har nog inga problem med att ta ur det rent psykiskt men har ingen aning om hur man gör. Skulle kännas förjävligt om jag lyckades döda ett djur utan att kunna ta vara på det. Känner inte för att stå och gojsa i en älg med bara youtube erfarenhet
Citera
2021-07-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoxHound
Framstod nog mer mesig än vad jag är. Har nog inga problem med att ta ur det rent psykiskt men har ingen aning om hur man gör. Skulle kännas förjävligt om jag lyckades döda ett djur utan att kunna ta vara på det. Känner inte för att stå och gojsa i en älg med bara youtube erfarenhet

Det hjälps alltid åt o visas hur man ska göra på alla ställen jag varit med så det är inget du behöver oroa dig för.
Citera
2021-07-16, 15:47
Medlem
FoxHounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Det hjälps alltid åt o visas hur man ska göra på alla ställen jag varit med så det är inget du behöver oroa dig för.
Okej, det låter bra. Kan man lämna in djuret för styckning om man inte har möjlighet att göra det hemma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in