• 1
  • 2
2021-07-16, 09:58
Medlem
thesyss avatar
Osäker på vilket forum det här ska postas i, moderator kan flytta denna tråd om det här är fel.

Mitt barn har fått en summa på ca 150000 kr. Den här summan är inte aktuell att använda på minst 15 år. Jag är helt ointresserad och har ingen koll på det här med aktier och smart sparande. Det som jag har använt mig av själv är bankens egna ISK konto.

Funderar därför på att sätta in dessa 150000 kr på min banks ISK konto. Har dock hört talats om Avanza zero, att det är mer lönsamt jämfört med bankernas ISK konton. Stämmer det? Problemet för mig som är helt ointresserad av det här med aktier är att jag inte vill behöva gå in och göra aktiva val. Jag vill sätta in pengarna och låta dom växa. Är avanza zero ett alternativ då för mig eller är det bättre att ha det på bankens ISK konto?

Läser nu på bankens egen hemsida att "Eftersom du inte får ränta på pengarna, och måste skatta på innehavet, är det inte optimalt att långtidsförvara pengar i ett ISK. Det finns många andra sparformer som är bättre för pengar du vill ha lättåtkomliga.". Då undrar jag varför man sparar på bankens ISK överhuvudtaget?

Är Avanza zero alltså ett alternativ för mig där jag bara kan sätta in pengarna och inte behöver göra några aktiva val?
Citera
2021-07-16, 10:02
Medlem
Notera att du inte kan flytta Avanza Zero till en annan depå i framtiden utan att sälja. Samma grej när barnet växt upp och flyttar utomlands så kan personen inte flytta Avanza Zero till depå utomlands.

Avanza Zero är ett lockerbjudande, därmed är den gratis.
Citera
2021-07-16, 10:10
Medlem
CelenoIIs avatar
ISK är ett konto, "investeringssparkonto".

Avanza Zero är en aktiefond, en av tusentals aktiefonder, som man kan köpa och placera i sin ISK. Avanza Zero kan du bara köpa hos Avanza men det finns näst intill identiska fonder på alla banker.

Huruvida du ska placera dina barns investeringar i en ISK eller ej beror på en rad faktorer men om pengarna ska ligga investerade i aktiefonder är det enkla snabba svaret ja.
Citera
2021-07-16, 10:12
Medlem
BadPostures avatar
Pengar som du sätter in på ett InvesteringsSparKonto (ISK) måste investeras i aktier eller fonder för att det ska vara någon ekonomisk mening med det. Med de låga räntorna som gäller nu är det annars en förlustaffär.
En av de fonder som Avanza erbjuder är en gratis svensk indexfond (Zero). Det är ett bra alternativ. Kombinera med global indexfond.

Om du har pengarna på ISK på din vanliga bank måste du ändå investera i en fond. Den fonden har garanterat högre avgift, säkert 0,4% per år, vilket gör stor skillnad över 15 år.
Citera
2021-07-16, 10:22
Medlem
Jag har lagt sonens egna sparpengar på ett ISK-konto hos Avanza och fonden Avanza zero. Funkar bra, men om du startar kontot i barnets eget namn så kommer du inte att kunna plocka ut pengar från det konto. Kanske beroende på barnets ålder. Men du kommer att kunna se kontot när du loggar in och sätta in pengar. Ditt barn behöver skaffa eget bankid. Annars kan du ha det i ditt eget namn och föra över till barnet när denne är vuxen. För oss har det funkat som en sporre för sonen att se hur pengarna växer till sig utan att man behöver göra något. Stoppade in allt när corona kraschen var som lägst. Så han har fått 47% tillväxt sen kontot startades 24 Juli 2020.
Senast redigerad av Prostetichead 2021-07-16 kl. 10:25.
Citera
2021-07-16, 10:23
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Pengar som du sätter in på ett InvesteringsSparKonto (ISK) måste investeras i aktier eller fonder för att det ska vara någon ekonomisk mening med det. Med de låga räntorna som gäller nu är det annars en förlustaffär.
En av de fonder som Avanza erbjuder är en gratis svensk indexfond (Zero). Det är ett bra alternativ. Kombinera med global indexfond.

Om du har pengarna på ISK på din vanliga bank måste du ändå investera i en fond. Den fonden har garanterat högre avgift, säkert 0,4% per år, vilket gör stor skillnad över 15 år.

Tack alla ni som hjälper en totalt okunnig. Om jag sätter in dessa 150000 på Avanza Zero, behöver jag då göra några aktiva val under denna tid, eller kan jag bara låta de stanna där i lugn och ro?
Citera
2021-07-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Tack alla ni som hjälper en totalt okunnig. Om jag sätter in dessa 150000 på Avanza Zero, behöver jag då göra några aktiva val under denna tid, eller kan jag bara låta de stanna där i lugn och ro?
Nix bara rulla tummarna och hoppas på tillväxt, vilket jag kan garantera med den tidshorisont du har.
Citera
2021-07-16, 10:45
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostetichead
Jag har lagt sonens egna sparpengar på ett ISK-konto hos Avanza och fonden Avanza zero. Funkar bra, men om du startar kontot i barnets eget namn så kommer du inte att kunna plocka ut pengar från det konto. Kanske beroende på barnets ålder. Men du kommer att kunna se kontot när du loggar in och sätta in pengar. Ditt barn behöver skaffa eget bankid. Annars kan du ha det i ditt eget namn och föra över till barnet när denne är vuxen. För oss har det funkat som en sporre för sonen att se hur pengarna växer till sig utan att man behöver göra något. Stoppade in allt när corona kraschen var som lägst. Så han har fått 47% tillväxt sen kontot startades 24 Juli 2020.

Det här låter som det jag är ute efter. ISK-konto på Avanza. Kommer ha det i mitt namn. Försöker klicka mig fram på sidan nu, är det Avanza auto du har valt?
Citera
2021-07-16, 10:46
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys

Det kommer att rulla på. Ju mindre du pillar, desto bättre. Undvik att sälja i panik vid eventuella kursfall.

Och som sagt - komplettera med en global indexfond. Ex.vis superbilliga "Avanza Global".

75 000 kr till varje fond? Eller 100 000 Global?
Citera
2021-07-16, 10:50
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det kommer att rulla på. Ju mindre du pillar, desto bättre. Undvik att sälja i panik vid eventuella kursfall.

Och som sagt - komplettera med en global indexfond. Ex.vis superbilliga "Avanza Global".

75 000 kr till varje fond? Eller 100 000 Global?

Förlåt min okunnighet men detta är något jag kan göra via Avanzas Investeringssparkonto?
Citera
2021-07-16, 11:06
Medlem
socknakrigarNs avatar
Gör ditt barn en tjänst och investera pengarna...

Det är inte mycket begärt att du ska sitta några kvällar och läsa på.
Citera
2021-07-16, 11:07
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostetichead

Har startat ett konto på Avazna nu. Har ett Investeringssparkonto där som jag kan sätta in mina 150000 på. När jag gjort det, kommer jag då få välja fonden Avanza zero? Eller hur gick du tillväga?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in