Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-07-15, 16:05
  #1
Medlem
Kristendom är något som enat Sverige i alla tider (alla förateistiska tider i alla fall). Som kristen nation är de självklart att vi står bakom kristna symboler som vår flagga. Jag tycker dock att vår nation saknar monumentala kristna symboler. Norrmännen reste Sverd i fjell i Hafrsfjord 1983. Ingen reste ögonbrynen. Några kristna visionärer reste ett kors i Jönköping och kommunen "överväger polisanmälan" 1. Nu får det vara nog. Jesus och Gud vill inte att ska skämmas över vår tro och gömma oss för ateisterna som stundvisst ser ut att härska i samhället.

Jag tycker inte att vi kristna ska nöja oss med något mindre monument än Rio de Janeiros Cristo Redentor. Låt våra kristna symboler och monument fortsätta symbolisera nationens tro och hopp på framtiden så som de har gjort i tusen år.

Vart skulle en Cristo Redentor-likt monument kunna stå i Sverige? Några förslag?
  1. I berget söder om Halvkakssundet (tvärt emot sidan Brevik i Lidingö)? Mycket trafikerad sjöled.
  2. Just där Öresundsbron börjar i Skåne? Signalerar tydligt att Sverige är kristen för de som anländer från Danmark. Pendlare blir också påminda.
  3. Keillers Park i Göteborg. Kan synas där klart och tydlig från stora delar av staden.
Åsikter och förslag om denna begäran att hylla Jesus?
Citera
2021-07-15, 16:10
  #2
Medlem
Dust0rs avatar
Hur stor andel av svenska folket tror du är kristna egentligen?
Religion iht är en bisak i samhället.
Citera
2021-07-15, 16:32
  #3
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Kristendom är något som enat Sverige i alla tider (alla förateistiska tider i alla fall). Som kristen nation är de självklart att vi står bakom kristna symboler som vår flagga.

Det är inte självklart att Sverige är enat bakom kristendom och kristna symboler. Skräp från mellanöstern. Den ska inte ges mer inflytande här nu tycker jag. Att ändra på det som varit ska vi dock inte, och historien tycker jag vi ska bevara, i form av några kyrkor i alla fall, och i form av korset i vår flagga, och vissa psalmer.

Men inga nya kristna monument för helvete. De kan resas i Jerusalem eller i Nazaret, om de vill ha skiten där fortfarande?
Citera
2021-07-15, 17:27
  #4
Medlem
Ser gärna en stor Odenstaty på storkyrkans topp.
Citera
2021-07-15, 17:51
  #5
Medlem
Cindells avatar
Vi är ungefär det minst religiösa landet i världen, så det lär nog inte hända:

>>Importance of religion by country
Citera
2021-07-16, 12:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Hur stor andel av svenska folket tror du är kristna egentligen?
Religion iht är en bisak i samhället.
Enligt Myndigheten för stöd till trossamfund rapport från 2018 tillhör runt 65% av svenskarna någon kristen samfund.

Vi är, tack Gud, en kristen land.


Låt mig gissa, är du arg på statistiken nu?
Citera
2021-07-16, 12:20
  #7
Medlem
Captinheros avatar
Religion är det som håller oss tillbaka. Tycker vi ska motarbeta all religon i Sverige. Kristendom islam judendom hinduism etc. Så behövs inget mer hjärntvätteri i form av statyer.
Citera
2021-07-16, 13:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det är inte självklart att Sverige är enat bakom kristendom och kristna symboler. Skräp från mellanöstern. Den ska inte ges mer inflytande här nu tycker jag. Att ändra på det som varit ska vi dock inte, och historien tycker jag vi ska bevara, i form av några kyrkor i alla fall, och i form av korset i vår flagga, och vissa psalmer.

Men inga nya kristna monument för helvete. De kan resas i Jerusalem eller i Nazaret, om de vill ha skiten där fortfarande?
Vadå att Sverige inte är enat bakom kristendom och dess symboler? Är du en sådan som skulle kunna bränna rikets fana? Mer respekt för Sverige och dess folk!

Nationen är inte bara gamla monumen och symboler, om för om den inte får ta uttryck i moderniteten kan den lika bra bli dödsflöklaradad. Det är något som den världsomspännande atesitiska samfundet, inklusive frimurarna, har velat länge. Vi får inge ge upp vår identitet inför de totalitära som vill avlägsna oss från Gud.
Citera
2021-07-16, 13:27
  #9
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Är du en sådan som skulle kunna bränna rikets fana?

Hur vore det om du läste vad jag skrev? Om du gör det så har du svaret på den frågan där.
Citera
2021-07-16, 15:16
  #10
Medlem
Dust0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Enligt Myndigheten för stöd till trossamfund rapport från 2018 tillhör runt 65% av svenskarna någon kristen samfund.

Vi är, tack Gud, en kristen land.


Låt mig gissa, är du arg på statistiken nu?

Jag är medlem i svenska kyrkan, men jag är inte kristen för det.
Personer som är med i Svenska kyrkan säger inte hur många kristna det finns i Sverige.
Mitt medlemskap är för stödja det bra arbete som Kyrkan gör för personer som behöver det.
Samt jobbet de gör med all skog de äger.

Jag är definitivt inte kristen...
Citera
2021-07-16, 16:03
  #11
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Jag är medlem i svenska kyrkan, men jag är inte kristen för det.
Personer som är med i Svenska kyrkan säger inte hur många kristna det finns i Sverige.
Mitt medlemskap är för stödja det bra arbete som Kyrkan gör för personer som behöver det.
Samt jobbet de gör med all skog de äger.

Jag är definitivt inte kristen...

Skogsägandet är för att få intäkter. Man behöver inte vara med i kyrkan för att kyrkan skall få de intäkterna.

Kyrkan har uppgiften att sprida det kristna budskapet. Det finns folk som lämnar Svenska kyrkan för att de inte anser att kyrkan gör det eller är kristen på rätt sätt.

Vill man göra något humanitärt som icke-kristen eller bidra med pengar till detta kan man göra det mer effektivt på något annat sätt.

Det är mer i kyrkans "DNA' att bygga en Kristusstaty i Stockholms skärgård än att skänka pengarna till behövande individer.
__________________
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-07-16 kl. 16:06.
Citera
2021-07-17, 06:08
  #12
Medlem
Wuzzuppos avatar
Håller med. Sverige är kulturellt, traditionellt och historiskt ett kristet land.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback