2021-08-22, 14:07
Moderator
Siegfrids avatar
Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur --> Religion
/Moderator
Citera
2021-08-22, 14:25
Medlem
Mardolls avatar
Sverige är ett lutherskt land. Gigantiska kristusstatyer är typiskt katolskt skryt och överflöd. Passar verkligen inte in här.
Citera
2021-08-22, 15:09
Medlem
Rebali179s avatar
Ett av Guds Tio Budord enligt 5 Mosebok V8.
" Du skall icke göra dig något beläte, som är en bild vare sig av det som är uppe i himmelen
eller av det som är i vattnet under jorden."
Citera
2021-08-23, 08:17
Medlem
Som någon varit inne på, gigantiska statyer känns mest som ett katolskt påfund. Men vill någon resa en enorm Kristusstaty på sin privata mark så inte mig emot. Bara det faktum att det skulle resa gallfeber på vissa gör det nästan värt det.
Citera
2021-08-24, 17:26
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Ett av Guds Tio Budord enligt 5 Mosebok V8.
" Du skall icke göra dig något beläte, som är en bild vare sig av det som är uppe i himmelen
eller av det som är i vattnet under jorden."
Åttonde budet i en gammal bibelversion?

Vad betyder det?

Idag är åttonde budet Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa. (Du skall inte ljuga.)
Senast redigerad av Demokraturdn 2021-08-24 kl. 17:48.
Citera
2021-08-24, 17:31
Avstängd
TwoThousands avatar
Kastar ut alla andra religioner för dom hade ingen Gud bakom sig..

En enorm staty av den som skickat mig till denna värld, vilket sätt att hedra honom..

Uppskattar ide tanke och resonemang bakom det, förhoppningsvis kan vetenskapens djävuls staty också stå ifred eftersom vi har religions frihet i landet även fast dom är världens mest hemliga grupp.
Citera
2021-08-24, 18:19
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Åttonde budet i en gammal bibelversion?

Vad betyder det? Idag är åttonde budet Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa. (Du skall inte ljuga.)

Detta är det 1 budet enligt bibeln Det är Vers 8 som avses
Det betyder att man inte skall göra någa avgudabilder elller ikoner.

1. Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himmelen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.
Citera
2021-08-24, 19:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Kristendom är något som enat Sverige i alla tider (alla förateistiska tider i alla fall). Som kristen nation är de självklart att vi står bakom kristna symboler som vår flagga. Jag tycker dock att vår nation saknar monumentala kristna symboler. Norrmännen reste Sverd i fjell i Hafrsfjord 1983. Ingen reste ögonbrynen. Några kristna visionärer reste ett kors i Jönköping och kommunen "överväger polisanmälan" 1. Nu får det vara nog. Jesus och Gud vill inte att ska skämmas över vår tro och gömma oss för ateisterna som stundvisst ser ut att härska i samhället.

Jag tycker inte att vi kristna ska nöja oss med något mindre monument än Rio de Janeiros Cristo Redentor. Låt våra kristna symboler och monument fortsätta symbolisera nationens tro och hopp på framtiden så som de har gjort i tusen år.

Vart skulle en Cristo Redentor-likt monument kunna stå i Sverige? Några förslag?
  1. I berget söder om Halvkakssundet (tvärt emot sidan Brevik i Lidingö)? Mycket trafikerad sjöled.
  2. Just där Öresundsbron börjar i Skåne? Signalerar tydligt att Sverige är kristen för de som anländer från Danmark. Pendlare blir också påminda.
  3. Keillers Park i Göteborg. Kan synas där klart och tydlig från stora delar av staden.
Åsikter och förslag om denna begäran att hylla Jesus?

Ingen dum idé, faktiskt (för att komma från dig). Spontant känns alternativ 2 bäst. Malmöiterna behöver påminnas om sitt kristna arv, ity de skola leva i Herrans tukt och förmaning.

Problemet är att Skåne är så platt. Malmö har inget Corcovadoberg att ställa statyn på, så att den syns över hela staden (och gärna också av de hedniska danskarna).

Men man skulle kunna ställa den uppe på Turning Torsoskrapan. Den är 190 m hög, och Cristo Redentor är 30 m hög, så proportionerna skulle bli ganska bra.

Frågan är dock om Turning Torso håller som fundament. Cristo Redentor väger 1 145 ton. Men man skulle kunna göra Jesus av skumgummi så väger statyn mindre.

Ja, jag tror att det skulle fungera.
Senast redigerad av Regulus 2021-08-24 kl. 19:46.
Citera
2021-08-24, 21:44
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:

1. Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himmelen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.
Ditt andra citat då? Bibelversion?
Vad har det för koppling till trådens ämne?
Citera
2021-08-25, 11:05
Medlem
den-kristnes avatar
Kul med monument, men inte så värst nödvändigt just nu. Svensken behöver återkristnas och få sin humanistiskt-ateistiska vänsteravgud krossad först och främst. Dessutom måste "turken drivas ur fäderneslandet". Det är prion.
Citera
2021-09-01, 02:41
Medlem
Doktor-SvampBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dust0r
Jag är medlem i svenska kyrkan, men jag är inte kristen för det.
Personer som är med i Svenska kyrkan säger inte hur många kristna det finns i Sverige.
Mitt medlemskap är för stödja det bra arbete som Kyrkan gör för personer som behöver det.
Samt jobbet de gör med all skog de äger.

Jag är definitivt inte kristen...

Det är väl bara en bråkdel av Svenska kyrkans medlemmar som faktiskt är kristna? De flesta svenskar som är kristna på riktigt söker sig ju till frikyrkor. Det enda Svenska kyrkan gör är att slicka bögarna och muslimerna i röven.
Citera
2021-10-25, 15:05
Medlem
Citat:

Ok. Så du använder då inte fotografier då? Inget fotoalbum eller så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in