Citat:
Ursprungligen postat av
sessa88
Hej
vilken straff kan jag få?
aldrig varit inblandat innan med polisen eller liknande .
de är 3ärende som hamna på 16430kr ihop räknad i samma år och månad och 1 penningstvätt på 2000kr då jag flyttade dom från mitt lönekonto till sparkonto
har varit på förhör och efter de fick jag brev att de är väckt åtal
de som är värst är vi har gemensamkonto och min man är anklagat för samma saker som jag i samma ärende , vi fick förklaring att de blir så när båda stå på kontot
vi har annars ett ordnat liv och har småbarn
och vänta just också barn precis när förhandlingen är .
kan ej mer sova och undra om vi komma hamna i fängelse och komma förlora våra barn
de handla om saker folk köpte av oss så inga nakotika brott
vi har efter de aldrig vågat skicka nåt mer utan endast avhämtning
fallet händer 2018
har fått även info om att de är inga ringer då sumnan överstiga
nån som har några seriöser ord ?
Först kan jag vara tråkig och säga att domstolen är den enda som kommer bestämma straff i enskilda fall, så utifrån det vet vi inte.
Men om man ska komma med kvalificerade gissningar, så kommer du inte få fängelse. Du är aldrig dömd för liknande brott, du är helt ostraffad (enligt dig), ni har ordnade förhållanden m.m.
De där talar faktiskt för att rätten inte kommer döma till fängelse.
Att notera att fängelse ska komma i sista hand.
30 kap. 4 §
Vid val av påföljd skall rätten fästa
särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Därvid skall rätten beakta sådana omständigheter som anges i 29 kap. 5 §.
Som skäl för fängelse får rätten, utöver brottslighetens straffvärde och art, beakta att den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott. Lag (1988:942).
https://lagen.nu/1962:700#K30P4S1
29 kap. 5 §
Vid straffmätningen ska rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta
...om en i förhållande till brottets art ovanligt lång tid förflutit sedan brottet begicks...
https://lagen.nu/1962:700#K29P5S1
Med all sannolikhet blir det bara dagsböter eller villkorlig dom och kanske dagsböter på det.
Villkorlig dom betyder att du slipper fängelse. Du slipper även övervakning,
men du får prövotid om 2 år. Vilket innebär att du får leva som vanligt med bostad, arbete, ja du är på fri fot. Men missköter du dig under det kommande 2 åren, så omvandlas villkorliga domen till fängelse