2021-07-15, 14:11
Hej, har fått folliklar på inaidan av ögonlocken på grund av allergi mot något. Någon som upplevt något liknande, och hur lång tid tog det i så fall att få bort folliklarna? Med
allergimedicin d.v.s.

Tack på förhand!
Citera
2021-07-15, 14:30
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Hej, har fått folliklar på inaidan av ögonlocken på grund av allergi mot något. Någon som upplevt något liknande, och hur lång tid tog det i så fall att få bort folliklarna? Med
allergimedicin d.v.s.
Öh, "follikel är en medicinsk term för äggblåsa". Menar du chalazion eller inkapslad vagel? Varför skulle det vara från allergi?
Citera
2021-07-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
allergimedicin d.v.s.
Tack på förhand!

Blev du diagnosticerad av en ögonläkare eller en läkare med någon annan specialitet? Är det båda ögonen eller bara ett som är drabbat?

Orsaken till s k follikulär konjunktivit är oftast virusinfektioner och inte allergiska reaktioner. Allergi ger oftare det man kallar papiller i bindehinnan. En ögonläkare ser lätt skillnaden och det spelar förstås stor roll för hur behandlingen skall ske.

Virusorsakade förändringar försvinner i de flesta fall av sig själv utan behandling. Vid ensidig follikulär konjunktivit måste man misstänka Klamydia och ta särskilt prov för det.

Om det rör sig om allergiska besvär så är det viktigaste att försöka avlägsna det som man är allergisk mot, vilket ibland kan vara svårt. Överkänslighetsreaktioner vid kontaktlinsbruk beror oftast på beläggningar på linserna, och man kan minska problemen genom engångslinser. Rör det sig om pollen så blir man egentligen inte helt bra förrän efter pollensäsongen. Allergimediciner minskar symptomen, men de återkommer snabbt om det stimulerande ämnet finns kvar. För ögonbesvär är droppar vanligen bättre än tabletter.
Citera
2021-07-18, 12:38
Fick reda på det av optikern som tycktes vara säker på att det var folliklar och att det var något jag var allergisk mot. Var på vårdcentralen någon dag senare och de bad mig testa antihistaminer och droppar. Träffade en allmänläkare som inte undersökte mig utan utgick bara från vad jag berättade.
Såhär ca en vecka senare märker jag ingen skillnad. Ögonen skaver väldigt mycket och jag har som ett tryck över ögonen så jag kontaktar nog läkare i veckan!
Citera
2021-07-18, 23:20
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Öh, "follikel är en medicinsk term för äggblåsa". Menar du chalazion eller inkapslad vagel? Varför skulle det vara från allergi?
Det heter tydligen folliklar, små ojämnheter på insidan av ögonlocken så som blåsor.
Enligt optikern får man detta av att det sker en autoimmun reaktion i ögat, t.ex. vid allergi. Ojämnhetrrna gör att det skaver eftersom ögonlocken är mjuka och jämna i vanliga fall. Chalazion och vaglar håller till mer i ögonlockskanten. Detta är på insidan av ögonlocket (det röda), det man ser om man vänder ut och in eller drar ner ögonlocket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in