2026-05-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad de hade för fel?
De hade ju alla rätt de kunde haft när du skrev ditt inlägg så toppade kursen.
Sorry, visste inte att du var gift med aktien.
Ber om ursäkt att jag petade i såret.
Du fortsätter alltså att kommentera äldre inlägg ditt djävla pucko. 😂
Citera
2026-05-08, 23:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du fortsätter alltså att kommentera äldre inlägg ditt djävla pucko. 😂

Inte mer pucko än att det gick som jag trodde för SBB.
Citera
2026-05-08, 23:39
Medlem
Citat:
Inte mer pucko än att det gick som jag trodde för SBB.
Idiot djävul är du. Ingen gillar en ego person tyvärr och ännu värre en gammal gubbe som letar efter fel från 10 år tillbaka i trådarna för att sedan glänsa. 😂
Citera
2026-05-08, 23:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Idiot djävul är du. Ingen gillar en ego person tyvärr och ännu värre en gammal gubbe som letar efter fel från 10 år tillbaka i trådarna för att sedan glänsa. 😂

Ledsen att det blev just du som.fick fronta de 200.000 småspararna som brände sig på SBB.
Jag kunde valt någon annan.
Citera
2026-05-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ledsen att det blev just du som.fick fronta de 200.000 småspararna som brände sig på SBB.
Du kunde även låta bli att skriva nonsens från ca 10 år tillbaka i tiden om du ville men ditt ego tog tyvärr överhanden över dig.
Citera
2026-05-14, 01:58
Medlem
Citat:
Det är okej och blev lite sur att se mitt "nybörjare jag" i ditt citat från flera år sedan som en hopplös loser typ.
Men jag tog nog i lite jag med?
Hur som var det nollränta tider mer eller mindre på den tiden och analytikerna var otroligt positiva liksom företagsledningen så klart. Nu kan det möjligen vara intressant att investera i SBB men jag har annat på gång. Så Peace and out!
Citera
2026-05-14, 10:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det är okej och blev lite sur att se mitt "nybörjare jag" i ditt citat från flera år sedan som en hopplös loser typ.
Men jag tog nog i lite jag med?
Hur som var det nollränta tider mer eller mindre på den tiden och analytikerna var otroligt positiva liksom företagsledningen så klart. Nu kan det möjligen vara intressant att investera i SBB men jag har annat på gång. Så Peace and out!

Äh, nu drar vi ett streck över detdär.
Men det är alltid lätt att dras in i en hypad småspararfavorit men desto svårare att acceptera att det är läge att dra sig ur med förlust. SBB och Fing är väl två praktexempel. Där Fing var ett rent förhoppningsbolsg, en ren chansning.
SBB å andra sidan är ju såhär efteråt något som man borde anat var ett överbelånat korthus.
Jag drog öronen åt mig när IB lovade 100 år av bibehållen eller höjd utdelning och när jag såg deras helsidesannons i SvD där de försökte lugna marknaden så förstod jag att de var körda!

Givet den abnormt höga blankningen av SBB som inte täcks ens nu runt 3 kr så tror jag en fet nyemission ligger i korten med såpass kraftig utspädning som 50%. SBB har ett uselt kreditbetyg även om de gått från skräpstatus till snäppet ovanför skräpstatus.

Det är som att du eller jag skulle gå från att bli nobbade av Bluestep till att få lån hos Bluestep.
Man måste beakta vad det medför för SBB.
Vad Riksbanken har för ränta har väldigt liten påverkan på SBB i nuläget för om de har 12% eller 13% ränta spelar mindre roll än när de hsde 2% eller 3% och IB körde på som att det alltid skulle vara så.

Jag säger det igen, Leiv kommer rädda SBB ptecis som SAS räddades, se hur det gick för småspararna som satt i SAS.
Citera
2026-05-14, 11:59
Medlem
Citat:
Det är sånna sur-gubbar som dig som gör att folk drar sig från att kommentera här på Flashback.
Vad får du ut av det på din kammare, mår du bättre?
Du ska vara glad att någon vill dela sina erfarenheter på börsen överhuvudtaget. Det handlar om ens privata ekonomi trots allt.
Vi behöver inte bemötas med förakt av dig.
Det är väl intressant att försöka begripa vad som gick fel.
Förstår man det så har man bättre förutsättningar i framtiden.

Jag har nog för dålig koll på SBB för att svara på den frågan.

Jag kommer ihåg en genomgång när det begav sig där någon hade gjort en gedigen DD och kommit fram till att SBB hade förmåga att klara obligationslån som förföll under tror jag flera år.

Möjligen handlade det om att rulla till nya lån med klart högre ränta?
Och där kan då problemet vara att det inte gick att rulla för långivarna saknades.

Tog och kollade soliditeten och den har varit ganska ok. Som lägst 30% och typiskt en bit över. Så det verkar inte vara där problemet låg.
Avkastning på eget kapital har varit bedrövlig hela tiden. Även under "hysterin".

När jag tänker tillbaka var väl ett problem att storägaren var väldigt belånad och behöver utdelning från SBB för att överleva. Medan SBB kanske behövde hålla inne utdelningen.
Kanske där själva problemet var. Det syns då inte riktigt i räkenskaperna för själva företaget. Men långivarna vet om detta.
Citera
2026-05-14, 12:04
Medlem
Citat:
Jag säger det igen, Leiv kommer rädda SBB ptecis som SAS räddades, se hur det gick för småspararna som satt i SAS.
Jag lyssnade lite på den gode Sven-Olov Johansson för en tid sedan. Som varit investerad i SBB. Han nämnde att företaget och media borde berätta om den omvandling av SBB som skett. Det har i praktiken blivit ett investmentbolag som äger fastighetsbolag.
Citera
2026-05-14, 12:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag lyssnade lite på den gode Sven-Olov Johansson för en tid sedan. Som varit investerad i SBB. Han nämnde att företaget och media borde berätta om den omvandling av SBB som skett. Det har i praktiken blivit ett investmentbolag som äger fastighetsbolag.

Ja jo men miljardskulderna bär de fortfarande kostnaderna för.
Citera
2026-05-18, 12:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Grattis SBB!

Går SBB över 5 kr så kommer jag stortanka aktier!!!
Citera
2026-05-18, 13:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag tänker att det är mer givande att berätta vad som hänt som föranleder positiva reaktioner än att bara hojta grattis eller skicka raketer, så här kommer ett utdrag ur Affärsvärldens artikel:

Citat:
Det pressade fastighetsbolaget SBB handlas upp 10% på börsen efter att en ny affär i flera steg presenterats. Bolaget säljer sina bostadsfastigheter med ett bokfört värde på cirka 6,8 mdr kr till KlaraBo, i utbyte mot aktier. Samtidigt ingår KlaraBo en fusion med SBB:s andra innehav Sveafastigheter.

“Det här innebär att SBB blir ett mycket enklare och lättförståeligt bolag. Vi löser upp ett joint venture och samlar alla våra bostadsfastigheter i Sveafastigheter”, säger VD Leiv Synnes till Afv.

Han tillägger att affären även innebär att lönsamheten stärks. Dels genom synergieffekter och dels genom att SBB kan stänga preferensaktier på 2,4 mdr kr som löpt med 13% i ränta.

Intjäningen till stamaktieägarna uppges nu öka med 20% till 1 034 mkr.

Men allt är inte guld och gröna skogar, om nu nån trodde det. Faran är inte över, menar Afv.

Citat:
Även om marknaden rosar dagens affär är Synnes långtifrån ute ur den storm som pressat kursen med 90% de senaste fem åren. Blankningen i SBB har ökat kraftigt de senaste veckorna till 15,4% av kapitalet – den högsta nivån på ett år.

Knäckfrågan är hur bolaget ska kunna hantera sitt skuldberg. Nästa år väntas låneförfall på nära 12,7 mdr kr, varav 8 mdr kr är kopplat till SBB och resterande del till Sveafastigheter.

Synnes menar att det senare bolaget har goda möjligheter att bara förlänga lånen, givet sitt kreditbetyg “investment grade”.

“För Sveafastigheter är det en promenad i en trädgårdslund. Men för SBB är det lite mer av en utmaning”, säger han och fortsätter:

“Vi skulle kunna förlänga våra obligationslån. Men problemet är att räntan då blir ungefär 7–8%. Huvudspåret är därför att avyttra tillgångar för att amortera lånen när förfallen kommer.”

https://www.affarsvarlden.se/artikel/sbb-lyfter-efter-jatteaffar-men-skuldvaggen-narmar-sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in