Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Det är okej och blev lite sur att se mitt "nybörjare jag" i ditt citat från flera år sedan som en hopplös loser typ.
Men jag tog nog i lite jag med?
Hur som var det nollränta tider mer eller mindre på den tiden och analytikerna var otroligt positiva liksom företagsledningen så klart. Nu kan det möjligen vara intressant att investera i SBB men jag har annat på gång. Så Peace and out!
Äh, nu drar vi ett streck över detdär.
Men det är alltid lätt att dras in i en hypad småspararfavorit men desto svårare att acceptera att det är läge att dra sig ur med förlust. SBB och Fing är väl två praktexempel. Där Fing var ett rent förhoppningsbolsg, en ren chansning.
SBB å andra sidan är ju såhär efteråt något som man borde anat var ett överbelånat korthus.
Jag drog öronen åt mig när IB lovade 100 år av bibehållen eller höjd utdelning och när jag såg deras helsidesannons i SvD där de försökte lugna marknaden så förstod jag att de var körda!
Givet den abnormt höga blankningen av SBB som inte täcks ens nu runt 3 kr så tror jag en fet nyemission ligger i korten med såpass kraftig utspädning som 50%. SBB har ett uselt kreditbetyg även om de gått från skräpstatus till snäppet ovanför skräpstatus.
Det är som att du eller jag skulle gå från att bli nobbade av Bluestep till att få lån hos Bluestep.
Man måste beakta vad det medför för SBB.
Vad Riksbanken har för ränta har väldigt liten påverkan på SBB i nuläget för om de har 12% eller 13% ränta spelar mindre roll än när de hsde 2% eller 3% och IB körde på som att det alltid skulle vara så.
Jag säger det igen, Leiv kommer rädda SBB ptecis som SAS räddades, se hur det gick för småspararna som satt i SAS.