2025-11-11, 18:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jag har faktiskt sålt av alla min B Aktier förutom 1, är ju en av anledningarna kursen har gått ner så mycket.

Jag tror fortfarande stenhårt på SBB och köper köpa tillbaks aktierna i framtiden.

Hur mycket mer tror du kursen ska ner?
Du börjar resonera som jag och blankarna nu!
Citera
2025-11-11, 18:30
Avstängd
Vad betyder detta i pengar för SBB o dess aktieägare

o

för Batjan i synnerhet

Totalt säljs 740 fastigheter som ligger i Sverige, Norge, Danmark och Finland. De värderas till 32 miljarder kronor. SBB säljer sammantaget sina tre dotterbolag till PPI och kommer att förvärva aktier.
Citera
2025-11-11, 18:38
Avstängd
448s avatar
Citat:
Jag har faktiskt sålt av alla min B Aktier förutom 1, är ju en av anledningarna kursen har gått ner så mycket.

Jag tror fortfarande stenhårt på SBB och köper köpa tillbaks aktierna i framtiden.

Du hade väl 63% eller var det 65% av b papprena senast när vi satt i finloungen på Heathrow o snacka amerikanska konvertibler?
Citera
2025-11-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur mycket mer tror du kursen ska ner?
Du börjar resonera som jag och blankarna nu!

Det håller jag för mig själv.

Dåliga ekonomiska värden i världen just nu, så mycket aktier som kommer gå ner så jag har börjat sälja av en massa grejer för köpa grejer på rea sen.
Citera
2025-11-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

o

för Batjan i synnerhet

Totalt säljs 740 fastigheter som ligger i Sverige, Norge, Danmark och Finland. De värderas till 32 miljarder kronor. SBB säljer sammantaget sina tre dotterbolag till PPI och kommer att förvärva aktier.

Citat:
EFN:s analytiker Peter Hedlund om affären mellan SBB och PPI

Ilija Batljan är tillbaka i toppen på Nordens största samhällsbyggnadsbolag som investeringschef. Det bolaget heter dock inte längre SBB utan, Public Property Invest.

Kvällens transaktion innebär nämligen att SBB säljer fastigheter till det delägda PPI som har bättre finansieringsmöjligheter samtidigt som nya pengar tas in från norska Aker i PPI. Transaktionen förbättrar SBB:s finansiella position avsevärt och skapar en välbehövlig arbetsro efter en lång tid av ekonomisk stress.

Batljan och Synnes är båda vassa på den finansiella dimensionen och om än Batljan tog genvägar som tidigare vd på SBB med finansiell akrobatik så är han med all säkerhet delaktig på högsta nivå fortfarande. Tillsammans med Akers starka finanser bygger man nu åter upp SBB i en ny skepnad.

Läs mer här:
https://efn.se/sbb-saljer-samhallsportfoljen-vard-32-miljarder

Kan nog bli lite fart på blankarna imorgon. Men trist för Majoren?
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-11-11 kl. 19:02.
Citera
2025-11-11, 19:21
Medlem
MohinderHerbs avatar
Blir intressant att se reaktionen imorgon. Jag gissar upp ändå men man vet aldrig.
Citera
2025-11-11, 21:14
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ja för ni verkar ju inte vilja förstå hur stora problem SBB faktiskt har och att det är småspararna som kommer få ta smällen. Det funkar liksom inte så att det är rea och jättebra köpläge i en aktie bara för atg den rasat 90%.

Citat:
Dryga tre år sedan du skrev detta, SBB är väl ner 75% sedan dess och Ferronordic runt 50% ner.

Citat:
Och nu när räntan bottnat så är kursen ändå lägre än när du skrev ddtta i gebruari 2023, då var kursen runt 18 kr, nu är den under 5 kr.
Har man så usla finanser som SBB så påverkas man ganska lite av Rilsbamkens utlåningsränta.

Jag vet inte om man ska ta dig seriöst.
Du bara skriver negativa saker hela tiden utan att förstå varför.

Tittar man på fastighetsaktier överlag så sjunker alla. SBB är inget unikt.
Citera
2025-11-11, 21:15
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:

o

för Batjan i synnerhet

Så man blir aktieägare i PPI?
Så är detta positivt eller negativt?
Citera
2025-11-11, 21:17
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Läs mer här:
https://efn.se/sbb-saljer-samhallsportfoljen-vard-32-miljarder

Kan nog bli lite fart på blankarna imorgon. Men trist för Majoren?

En kort fråga!
Så om SBB äger mer av PPI...betyder detta att SBB kommer få månadsvis utdelning från PPI?
På något sätt måste SBB få in mer kapital.

Men ändå smart sätt att ta in pengar från andra länder. Vänsterpartiet blir väll tokigare.

Kanske SBB blir ett bolag som äger bolag som äger samhällsfastigheter?
Alltså investmentsbolag, fast enbart fastigheter.
Citera
2025-11-11, 21:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag vet inte om man ska ta dig seriöst.
Du bara skriver negativa saker hela tiden utan att förstå varför.

Tittar man på fastighetsaktier överlag så sjunker alla. SBB är inget unikt.

Visst men de andra fastighetsbolahen.är i regel seriösare.

Kul utveckling nu när SBB säljer sina samhällsfadtigheter för 32 miljarder till bolag som de till stora delar äger själv.
Senast redigerad av Ringhals3 2025-11-11 kl. 21:27.
Citera
2025-11-11, 21:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

o

för Batjan i synnerhet

32 miljarder är 8% lägre än vad fastigheterna bokfördes till i september.
Citera
2025-11-11, 21:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Hur tror du kursen reagerar imorgon på nyheten att SBB säljer sina samhällsfastigheter för 32 miljarder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in