2025-11-08, 22:42
Medlem
MohinderHerbs avatar
Tycker SBB är riktigt intressant nu sedan Aker med Rökke kommit in som största ägare. Inte läst på om hur strukturen med D-aktien fungerar men det verkar som Rökke gått in hårt i B-aktien. "Norges bad boy" är ju inte direkt känd för att vilja gynna andra om det inte gynnar han själv. Frågan är om han inte kan hitta ett sätt att blåsa alla som sitter på D-aktien på den här utdelningen de sitter och hoppas på? Och gynna oss som sitter i samma båt som honom?
Citera
2025-11-10, 10:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det är blankarna som tror detta. Men igår så fick blankarna ta smällen. Finns en orsak varför SBB är inte på första plats längre när det kommer till blankning.

Vem tar smällem idag när kursen är 4,42 kr?
Citera
2025-11-10, 11:24
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vem tar smällem idag när kursen är 4,42 kr?

Det är idag ja.

Lustiga är att folk toksäljer för gamla nyheter.
Citera
2025-11-10, 11:27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Tycker SBB är riktigt intressant nu sedan Aker med Rökke kommit in som största ägare. Inte läst på om hur strukturen med D-aktien fungerar men det verkar som Rökke gått in hårt i B-aktien. "Norges bad boy" är ju inte direkt känd för att vilja gynna andra om det inte gynnar han själv. Frågan är om han inte kan hitta ett sätt att blåsa alla som sitter på D-aktien på den här utdelningen de sitter och hoppas på? Och gynna oss som sitter i samma båt som honom?

Risk för nyemission för D-aktien. Men B-aktien lär inte få röras.

Fastighetsaktier kommer bli en riktig kanon när marknaden vänder.

Frågan är hur mycket SBB behöver gå med vinst för att betala av kommande lån?
Citera
2025-11-10, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb

Han bytte sina B-aktier till A-aktier i somras.

Det är intressant med Rökkes intåg, han vill knappast att SBB går i putten iaf.
Sen är ju Batljan allt mer pressad finansiellt, kommer han släppa A-aktier till Rökke för att reda ut sin situation tro?
Citera
2025-11-10, 17:21
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Jag förstår inte. När SBB vänder till vinst så blir det en rekyl nedåt.

Någon som kan förklara varför ?
Citera
2025-11-10, 20:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jag förstår inte. När SBB vänder till vinst så blir det en rekyl nedåt.

Någon som kan förklara varför ?

Det är de kommande ökande kostnaderna för deras lån som jag sagt så många gånger men många småägare sticker hellre huvudet i sanden än erkänner det.

"STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Analyshuset Pareto slår fast att SBB:s likviditet förblir fastighetsbolagets största utmaning, och med begränsad tillgång till finansiering på rimliga villkor framstår tillgångsförsäljningar som den mest sannolika vägen framåt.

Det framgår av en analys där Pareto i ett uppdelningsscenario uppskattar ett värdeintervall på 1:90–3:90 kronor per aktie för SBB och sätter sin riktkurs mitt i intervallet på 2:90 kronor (2:80) och upprepar rekommendationen sälj."

Under trre kronor är ganska sannolikt och ju mer de säljer desto mindre blir ju bolaget värt.

Eller så blir det en stor nyemission med samma resultat för börskursen:

Småspararna måste inse skillnaden på att bolaget räddas och att nuvarande aktieägares värden räddas

SAS går bra nu men småspararna som coronafyndade SAS-aktier drog en fet nitlott.

SBB stängde ner 8,25% idag på.4,347 kr.
Citera
2025-11-10, 20:50
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Risk för nyemission för D-aktien. Men B-aktien lär inte få röras.

Fastighetsaktier kommer bli en riktig kanon när marknaden vänder.

Frågan är hur mycket SBB behöver gå med vinst för att betala av kommande lån?

Det är väl snarare B-aktien som kommer nyemitteras, du skrev fel där tror jag.
Citera
2025-11-10, 22:37
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är de kommande ökande kostnaderna för deras lån som jag sagt så många gånger men många småägare sticker hellre huvudet i sanden än erkänner det.

"STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Analyshuset Pareto slår fast att SBB:s likviditet förblir fastighetsbolagets största utmaning, och med begränsad tillgång till finansiering på rimliga villkor framstår tillgångsförsäljningar som den mest sannolika vägen framåt.

Det framgår av en analys där Pareto i ett uppdelningsscenario uppskattar ett värdeintervall på 1:90–3:90 kronor per aktie för SBB och sätter sin riktkurs mitt i intervallet på 2:90 kronor (2:80) och upprepar rekommendationen sälj."

Under trre kronor är ganska sannolikt och ju mer de säljer desto mindre blir ju bolaget värt.

Eller så blir det en stor nyemission med samma resultat för börskursen:

Småspararna måste inse skillnaden på att bolaget räddas och att nuvarande aktieägares värden räddas

SAS går bra nu men småspararna som coronafyndade SAS-aktier drog en fet nitlott.

SBB stängde ner 8,25% idag på.4,347 kr.

Ja. Men är inte detta gamla nyheter?
Det är lustigt att mönstret upprepar sig hela tiden.

Så fort något positivt sägs om SBB. Då är Pareto...alltid Pareto, där och drar fram gammalt som det vore nytt.

Du är likadan.
Citera
2025-11-10, 22:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ja. Men är inte detta gamla nyheter?
Det är lustigt att mönstret upprepar sig hela tiden.

Så fort något positivt sägs om SBB. Då är Pareto...alltid Pareto, där och drar fram gammalt som det vore nytt.

Du är likadan.

Ja för ni verkar ju inte vilja förstå hur stora problem SBB faktiskt har och att det är småspararna som kommer få ta smällen. Det funkar liksom inte så att det är rea och jättebra köpläge i en aktie bara för atg den rasat 90%.
Citera
2025-11-10, 23:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Vissa går bra, vissa går mindre bra. Sämsta är SBB. Men med tanke på att jag köpte den runt 16 kr och planerar på att köpa mer när det vänder och jag håller i aktier i flera år. Jag har i minne att jag köpte SBB också när dom flög upp så kraftigt, eller om det var Coream jag gjorde en storkova på. Jag tror det var Corem.

Jag är en sådan där som köper en klump. Går det ned, så köper jag mer.
Jag brukar också sälja av på toppen, beroende på vilken aktie det är.
Ferronordic säljer jag inte.
Jag säger som Warren Buffet "Buy the dip!". Denna bubbla som har skett på fastighetsmarkaden kommer föregkomma igen....om ca 15 år. Sist hade vi 2007 när fastigheterna gjorde så bankerna stod med tomma hus som hade bara skulder. Då skulle man ha köpt på sig. Nu har vi samma fastighetskris igen. Men som alltid finns det en botten.

Notera att SBB har större tillgångar än skulder. Det har alla fastighetsbolag. Det är därför jag tror på att köper man fastigheter nu, så kommer man vara lyckligt lottad nästa år.

Dryga tre år sedan du skrev detta, SBB är väl ner 75% sedan dess och Ferronordic runt 50% ner.
Citera
2025-11-10, 23:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Fast köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt, är något som kräver att man tänker "Vart är SBB när räntan sänks"?

Så räntan är hög nu. När räntan sänks, så är SBB hög. Alltså bör man köpa SBB redan nu för så fort folk får nys på att räntan ska sänkas, ja, då är SBB redan uppe i 30 kr.

Och nu när räntan bottnat så är kursen ändå lägre än när du skrev ddtta i gebruari 2023, då var kursen runt 18 kr, nu är den under 5 kr.
Har man så usla finanser som SBB så påverkas man ganska lite av Rilsbamkens utlåningsränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in