2022-07-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Redan där faller det och jag behöver inte ens göra en kontrollräkning för att inse att om deras lånekostnader ökar med 100% (från 1 till 2% ränta) och deras hyresintäkter i bästa fall 7% absolut inte mer, så räcker inte pengarna till någon utdelning. Om räntan går från 1% till 3% så går de i konkurs när deras bonds går ut.

Problemet är att "1%" är så nära noll att man glömmer bort/ignorerar/förnekar att räntekostnader faktiskt kan femdubblas på bara några år. USA har redan 5% i bostadsräntor.

Du tror inte man kan bedriva ett fastighetsbolag med lönsamhet med en ränta över 2%??

https://corporate.sbbnorden.se/sv/wp-content/uploads/sites/3/2022/03/sbb-sbb-publicerar-arsredovisning-och-hallbarhetsrapport-for-2021-samt-justerar-helarsresultatet-f-2 20401.pdf

De har ett driftsnetto på över 5 miljarder före utdelning till D-aktien och de där märkliga hybridobligationerna.

4 miljarder efter.

4 miljarder är 4% ränta på 100 miljarder i lånestock.

Utdelningen på A o B aktien är ca 2 miljarder.

Hur fan räknar du? Man bör kunna klara 2% höjning innan man nallar på utdelningen. Nu tror jag man skär utdelningen före dess för att öka soliditeten.
Citera
2022-07-01, 15:00
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du tror inte man kan bedriva ett fastighetsbolag med lönsamhet med en ränta över 2%??

https://corporate.sbbnorden.se/sv/wp-content/uploads/sites/3/2022/03/sbb-sbb-publicerar-arsredovisning-och-hallbarhetsrapport-for-2021-samt-justerar-helarsresultatet-f-2 20401.pdf

De har ett driftsnetto på över 5 miljarder före utdelning till D-aktien och de där märkliga hybridobligationerna.

4 miljarder efter.

4 miljarder är 4% ränta på 100 miljarder i lånestock.

Utdelningen på A o B aktien är ca 2 miljarder.

Hur fan räknar du? Man bör kunna klara 2% höjning innan man nallar på utdelningen. Nu tror jag man skär utdelningen före dess för att öka soliditeten.
Så du tror att räntorna bara går upp med 2% till nästa år? Min gissning är 4-6%.

De har ett extremt år 2021 bakom sig som inte är jämförbart resultatmässigt med något annat bolag eller år, och jag ser det som svårt att göra jämförelser 2021 och 2022. Vänta och se, för många exceptionella faktorer 2021. SBB är inget för mig, fastigheter och byggbolag går bort kommande 2-3 åren pga recessionen och den enorma bubblan som inte är hållbar över tid.
Senast redigerad av Barents 2022-07-01 kl. 15:03.
Citera
2022-07-01, 15:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
DI kallar dem "blankarfirma".

Exakt var positionerna ligger i det ägarintresset vet jag inte. Men i den branschen vill man framstå just som oberoende.

Ja, man tar såklart positionen innan man dumpar eller pumpar. Det är självklart. Så jobbar börsveckan, så jobbar alla.

Tror ni börsen är för idealister som aldrig ljuger??
Att DI kallar Viceroy för blankarfirma (om dom nu gör det) betyder inte att dom har den minsta kort position. Är du säker på att dom kallat Viceroy för blankarfirma?

Hedgefonder tar positioner. Och gör analys själva för att förstå hur dom skall positionera sig.
Det utesluter inte att dom köper analyser, av företag som enbart gör analyser. Det finns en marknadsfördel för ett analysföretag om hedgefonden vet att analysföretaget inte tagit position själv.

Om Viceroy levererar bra analyser och gör ett bra jobb åt hedgefonder på att få medial uppmärksamhet för sin analys, så kan hedgefonder betala bra för Viceroys jobb.

Att Viceroy gormar på nu är nog för att spendera några minuter på att klämma ur de sista %.
Detta lär dom sedan använda i sin marketing och argumentation för att hedgefonder skall betala bra för deras analyser. Desto fler % SBB faller desto mer betalt kan Viceroy få i framtiden.

Citat:
Nej, en spöklägenhet i Kina är en investering som man inte bor i, en vanlig kines får inte äga aktier företag eller mark så han investerar i ofärdiga lägenheter
Resten av världen verkar inte hålla med om det. T ex investopedia:
Institutional investors play a dominant role in U.S. markets, while Chinese markets are dominated by retail investors.
Chinese markets are primarily owned by Chinese investors, with just over 5% of shares owned by international investors

Vet inte vem som lurade i dig detta men det är fel. Kineser har kunnat köpa aktier i decennier.

Lägenheter är däremot bra placeringar för en familj som vill pensionsspara och skydda sig mot inflation.
Och tomma lägenheter är inte tomma så länge. Det har varit en hel del urbanisering i Kina. Så de tomma lägenheterna man gaggade om för många år sedan fylldes med folk. Och så byggs det nya lägenheter som står tomma, och folk här blir hysteriska, och så fylls de med kineser.
Citera
2022-07-01, 15:14
Medlem
Citat:
Så du tror att räntorna bara går upp med 2% till nästa år? Min gissning är 4-6%.

De har ett extremt år 2021 bakom sig som inte är jämförbart resultatmässigt med något annat bolag eller år, och jag ser det som svårt att göra jämförelser 2021 och 2022. Vänta och se, för många exceptionella faktorer 2021. SBB är inget för mig, fastigheter och byggbolag går bort kommande 2-3 åren pga recessionen och den enorma bubblan som inte är hållbar över tid.

Det är inte bolån på Nordea det handlar om.

Hursomhelst kan du gissa dig fram till vilket resultat som helst, jag trodde vi utgick från kända fakta och matematiska resonemang.

RB skall höja med 2% inkl den 0,5 de höjde nu. ECB hamnar väl i likvärdig sits.

Du behöver inte chansa på SBB. Tror du räntan skall upp 4% så gå för fan ur marknaden och lägg dig i den kortaste räntan du kan hitta.

har du ca 120 MSEK i förmögenhet föressten?
Citera
2022-07-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att DI kallar Viceroy för blankarfirma (om dom nu gör det) betyder inte att dom har den minsta kort position. Är du säker på att dom kallat Viceroy för blankarfirma?

Hedgefonder tar positioner. Och gör analys själva för att förstå hur dom skall positionera sig.
Det utesluter inte att dom köper analyser, av företag som enbart gör analyser. Det finns en marknadsfördel för ett analysföretag om hedgefonden vet att analysföretaget inte tagit position själv.

Om Viceroy levererar bra analyser och gör ett bra jobb åt hedgefonder på att få medial uppmärksamhet för sin analys, så kan hedgefonder betala bra för Viceroys jobb.

Att Viceroy gormar på nu är nog för att spendera några minuter på att klämma ur de sista %.
Detta lär dom sedan använda i sin marketing och argumentation för att hedgefonder skall betala bra för deras analyser. Desto fler % SBB faller desto mer betalt kan Viceroy få i framtiden.

Resten av världen verkar inte hålla med om det. T ex investopedia:
Institutional investors play a dominant role in U.S. markets, while Chinese markets are dominated by retail investors.
Chinese markets are primarily owned by Chinese investors, with just over 5% of shares owned by international investors

Vet inte vem som lurade i dig detta men det är fel. Kineser har kunnat köpa aktier i decennier.

Lägenheter är däremot bra placeringar för en familj som vill pensionsspara och skydda sig mot inflation.
Och tomma lägenheter är inte tomma så länge. Det har varit en hel del urbanisering i Kina. Så de tomma lägenheterna man gaggade om för många år sedan fylldes med folk. Och så byggs det nya lägenheter som står tomma, och folk här blir hysteriska, och så fylls de med kineser.

Ja, jag är helt säker att DI kallar Viceroy för "blankarfirma".

https://www.di.se/nyheter/bra-att-batljan-kryper-till-korset/

Gör man ett bra jobb och andra tar rygg på en så tjänar man på det. Men Viceroy säger inte att SBB är ett konkursbo. De pekade på fair value 10 kr och kursen har varit under 16.

Men det innebär inte att Viceroys värdering är 100% rätt. Jag pekade på att de underskattat värdet på fastigheterna, i alla fall i dagens marknad. Det är en stor sak, ingen parantes.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-07-01 kl. 15:18.
Citera
2022-07-01, 15:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det är inte bolån på Nordea det handlar om.

Hursomhelst kan du gissa dig fram till vilket resultat som helst, jag trodde vi utgick från kända fakta och matematiska resonemang.

RB skall höja med 2% inkl den 0,5 de höjde nu. ECB hamnar väl i likvärdig sits.

Du behöver inte chansa på SBB. Tror du räntan skall upp 4% så gå för fan ur marknaden och lägg dig i den kortaste räntan du kan hitta.

har du ca 120 MSEK i förmögenhet föressten?
Jag var lite sugen på att låsa mina ganska stora resurser 3 år på swedbank som ger 2%, en chockhög sparränta sett de senaste 10 åren. Men jag inser att det bara är början och jag kan vänta ett år. Troligen har botten då gått ur börsen och jag kan köpa aktier för alltihop. Jag har inga aktier just nu, jag kortar OMXS30 och 75% cash på noll-räntekonto.
Citera
2022-07-01, 15:20
Medlem
Citat:
Jag var lite sugen på att låsa mina ganska stora resurser 3 år på swedbank som ger 2%, en chockhög sparränta sett de senaste 10 åren. Men jag inser att det bara är början och jag kan vänta ett år. Troligen har botten då gått ur börsen och jag kan köpa aktier för alltihop. Jag har inga aktier just nu, jag kortar OMXS30 och 75% cash på noll-räntekonto.

Jävligt dumt att låsa nu på långränta, alldeles oavsett om det är konto eller inte.

Jag är 50% cash på Nordax!! 0,55% ränta minsann!

Kör covered call på SBB... hamnar på ett GAV på 21 i skrivande... ja tror jag kan kämpa fram en liten vinst vad det lider. Om nu inte botten går ur.

Ja, detta blir en långvarig sättning, resten av året i alla fall. Höll ögonen på inflationen, och lyss till FED och ECB.

Jag är inte säker på att ECB har k*k nog att höja så de får bukt på inflationen... i en miljö med negativ realränta är inte fastigheter nödvändigtvis det sämsta.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-07-01 kl. 15:22.
Citera
2022-07-01, 16:47
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det skall bli intressant att följa det hela. Frågan är väl hur det påverkar vår finansmarknad. När Japan kraschade frigjorde den en mängd kapital i väst (alltså sålde till väst). De hade ofta köpt dyrt, som World Trade Centre t ex.

Kineserna har lånat ut en massa pengar till USA. vad händer om de vill ha tillbaka dem?
Japan är ju även inblandat med USA, Japan är USAs bästa kund på bonds och nu när FED slutar köpa och börjar sälja så har tyvärr Yen dippat mot USD och man räknar inte med att japan kommer att köpa några USA-bonds. Det hela blir en perfekt storm om Kina samtidigt nu går i putten med en bostadskrasch och måste ordna cash genom att sälja sina US bonds. T.ex så får Kina in det mesta av sina skatter via markleasing, bara 2% kineser betalar inkomstskatt. Det är ett ponzi scheme som bara fungerar så länge det byggs mer och mer. Med halverat bostadsbyggande halveras Kinas skatteintäkter och absolut allting går omkull. Tänk dig Sverige med halva skattenintäkten.
Citera
2022-07-01, 17:26
Medlem
Citat:
Exakt, vi är i världens mest extrema tider när inflationen är hög och räntorna inte hunnit ikapp pga en falsk världsbild hos våra riksbanker. Om man ser räntor/inflation-kurvor historiskt så följer de varann. Utom nu, när riksbankschefer inte riktigt vågar lämna de gamla goda bubbel-byggande tiderna. men vi kommer snart att ha en ränta kring 7% om inflationen är 7%, kanske ännu högre.

Det är å andra sidan bara dagligvaror som går upp i pris. Bostäder och aktier går ner, så att vänta 1-2 år med "inflation 7% ränta 2%" kan ändå vara oerhört lönsamt för kapital som man enbart sparat för kapitalköp, inte för vardagsvaror.

Priset på koppar kraschar... så allt går inte upp. Får vi inflation i en lågkonjunktur, stagflation, så är det gamla dåliga tider.

Men vi får se.
Citera
2022-07-01, 18:11
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
En närstående är bekant med VD juggen sedan många år tillbaka. Grym näsa för affärer men en riktig bandit. Blåser och lurar om vartannat. Dock kan ju ha blivit en bättre människa men tvivlar på det.
Han var väl häktad för något år sedan, förvisso blev han frikänd på alla punkter men nått jävla lurt är det med karln.

Bandit?

På vilket sätt?
Citera
2022-07-01, 18:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Kina kommer att exportera sig ur krisen. För höga löner? Sänk lönen.

Det intressanta är om de börjar protestera och vi får rejäl oro i Kina.
Jag ser på denna kanal varje dag och är insatt i Kinas problem:
https://www.youtube.com/watch?v=YyBinaSspDA&t=508s&ab_channel=ChinaUpdate
Lönerna för lärare har sänkts med 30% sista halvåret. Det går inte att få ut sina sparade pengar ur vissa banker. Alla som betalat i förskott till Evergrande ca 100.000 pers har inte fått sin lägenhet. Kinas covid-tester beräknas kosta 100 miljarder USD. Kinas snabbtåg har kostat 1 biljon kronor och går med 100 miljarder kronor i förlust varje år. Osv osv chocknyhet varje kväll. Det är min permabear-kanal och jag tar fram popcorn.

Allt i Kina är drivet av ökade skulder och nu faller allt ihop, och jag ser en koppling till SBB men den är naturligtvis långsökt.
Citera
2022-07-01, 18:18
Medlem
Citat:
När Kina går in i recession och slutar storshoppa på världsmarknaden, de använder ca 30% av alla jordens resurser till sina bostadsbyggen, så kommer alla priser att rasa på råvaror, stål, olja, vete. Vi har knappt sett början än.

Jag tror tvärtom de sänker lönerna och exporterar sig ur krisen. Kina är inte konsumtionsdrivet.

Och där avbryts inflationen hursomhelst, och räntorna sänks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in