Tja!
Håller på och plockar ned hyllor och köksfläkt i en äldre lägenhet för renovering, byggd runt 50-talet.
Väggen ska fixas till och jag ska sedan sätta upp en vägghängd köksfläkt.
Vad bör man tänka på gällande "asbest" här? Stöter på mycket löst murbruk, specifikt efter att jag drar ut pluggar, för att fylla med betong/hus-fix, det är en djävla massa diverse borrhål. Det är som fnöske många gånger, ramlar ut bra mycket "smulig" betong!? Brukar skrapa bort kring ytan det som lossnar och sedan applicerar jag hus-fix.
Hur ser egentligen "asbest" ut och kan det förekomma här? Kan man ha använt det som fyllning i samband med att man tryckt in pluggen, för bättre fäste?
Väggen ser för övrigt ganska märklig ut, kan man ha applicerat "asbest" för att bredspackla?
Självklart svårt att svara på utan bilder, kan eventuellt fota av lite.
Kommer att börja slipa av väggen snart för att få en jämnare yta och sedan bredspackla. Är det FFP3-munskydd som gäller? Är ju fan förundrad över hur mycket löst "murbruk" som släpper när jag pillar på plugg-hålen...något som är specifikt för asbest?
Är ju nog "lite" fucked redan, men kommer köra FFP-3 munskydd framöver bara för att vara på den säkra sidan.
Men en sista fråga, användes asbest till att "bredspackla". Väggsidan bakom äldre fläkten/hyllan är litet upphöjd av en gulnad yta. Detta sluter upp med "fogning" från gammalt kakel. Använde man ofta asbest till att kakla? Känns som dåtidens "hus-fix", användes till det mesta.
All info uppskattas starkt.

Tack på förhand!