• 1
  • 2
2021-07-13, 17:55
Medlem
Finikantens avatar
Jag råkade köra för fort över ett väggupp med min stationära dator i baksätet så nu undrar jag om processorn kan råka lössna eller åtminstone hamna något snett under kylaren om datorn skakas om rejält eller får en relativt kraftig smäll? Skulle datorn i så fall ihuvudtaget kunna fungera?
Citera
2021-07-13, 18:00
Medlem
rallykalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finikanten
Jag råkade köra för fort över ett väggupp med min stationära dator i baksätet så nu undrar jag om processorn kan råka lössna eller åtminstone hamna något snett under kylaren om datorn skakas om rejält eller får en relativt kraftig smäll? Skulle datorn i så fall ihuvudtaget kunna fungera?

Processorn rör garanterat inte på sig, den sitter som i ett skruvstäd. Större risk att kylaren hoppar loss i sådana fall, beroende på hur den sitter fast.
Citera
2021-07-13, 18:09
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle
Processorn rör garanterat inte på sig, den sitter som i ett skruvstäd. Större risk att kylaren hoppar loss i sådana fall, beroende på hur den sitter fast.
Håller med, inget sitter så säkert som den!
Grafikkort däremot, kan komma loss...
Citera
2021-07-13, 19:04
Medlem
swedsters avatar
tappar du den utför ett berg så kanske men inte särskilt troligt
Citera
2021-07-13, 19:26
Medlem
konstits avatar
Citat:

Enklast är väl att tillsluta djuret och se om den funkar, men som svar på din fråga - om den inte är byglad rigtigt, och kylpastan är så gammal att den torkat ut/bort kunde det hända, men risken att så skulle ske ville vara små också då.

Trial & error vill ge dig bättre svar, så ut och gasa med dig nu, större gupp och högre hastighet, testa mellan varje prov, anteckna i ett räkneark så kan du dokumentera vilka parametrar som når brytpunkten. Kan bli en kul graf för oss andra
Citera
2021-07-13, 19:26
Medlem
Finikantens avatar
Tack för svaren men är det inte kylaren som håller fast processorn utöver kylpastan eller finns det någon magnet som också hjälper till med att hålla fast den?
Citera
2021-07-13, 19:28
Medlem
Finikantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Enklast är väl att tillsluta djuret och se om den funkar, men som svar på din fråga - om den inte är byglad rigtigt, och kylpastan är så gammal att den torkat ut/bort kunde det hända, men risken att så skulle ske ville vara små också då.

Trial & error vill ge dig bättre svar, så ut och gasa med dig nu, större gupp och högre hastighet, testa mellan varje prov, anteckna i ett räkneark så kan du dokumentera vilka parametrar som når brytpunkten. Kan bli en kul graf för oss andra

Jag råkar vara rädd om min kära dator så jag tror jag skippar den saken
Citera
2021-07-13, 19:40
Medlem
konstits avatar
Citat:
Tack för svaren men är det inte kylaren som håller fast processorn utöver kylpastan eller finns det någon magnet som också hjälper till med att hålla fast den?

Bygeln håller CPUén, kylpastan klistrar fast mellan CPU och kylfläns, några gånger kan denna också var byglad.
Citera
2021-07-13, 19:51
Medlem
Finikantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Bygeln håller CPUén, kylpastan klistrar fast mellan CPU och kylfläns, några gånger kan denna också var byglad.

Kan inte bygeln lossna om datorn får en kraftig stöt?
Citera
2021-07-13, 20:02
Medlem
Finikantens avatar
En annan fråga jag har är om fläktar kan bli något skeva om datorn får en smäll?
Citera
2021-07-13, 20:03
Medlem
jewclaws avatar
Citat:
Jo men det ska mycket till, just processorn sitter garanterat där den ska efter en smäll.
Processorn sitter redan stadigt i sin sockel tack vare sina pins, och är sedan fastspänd med bygel. Ovanpå detta har du kylaren där kylpasta fungerar lite som klister mellan cpu och kylare, och kylaren är i sin tur monterad kring sockeln med skruvar som tightar åt allting. Det sitter tight, kan jag lova dig.
Skulle oroa mig mer över grafikkortet..
Citera
2021-07-13, 20:06
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Nej, den lossnar inte i första taget.

Som redan nämnts så är processorkylaren samt grafikkortet kandidaterna till att något går fel vid transport och är dom som kan bokstavligen knäcka sönder moderkortet p.g.a sin tyngd i kombination med transport. Det är inte vanligt, men det händer. Processorn sitter dock fast som i ett skruvstäd så den behöver du inte oroa dig för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in