Citat:
Ursprungligen postat av
askungen
Ligger idag på 67 kg, 172 cm. Har till större delen av mitt liv haft ätstörningar och haft en låg vikt. Aldrig vägt såhär mycket, mår ganska bra förutom dålig kondis. Trivs ganska bra i min kropp, har fått rumpa och bröst...men också en mage som jag inte är så förtjust i. Nu skall jag gifta mig om några månader och skulle vilja gå ner till iallafall 60 kg.
Äter nu helt obehindrat och ganska mycket + ofta chips/godis.
Hur hade ni lagt upp det?
Vill inte heller låta det gå över styr och börja svälta mig helt heller.
Ska jag äta typ lchf? Eller normal mat i mindre portioner? Skippa alkohol och sötdrycker helt? Minst en långpromenad och 15-30 min styrka?
Jag skulle identifiera vad som är den kassaste maten och sen hitta ett alternativ där du är nöjd och glad utan den. I mitt fall var det att byta från sockerläsk till dietläsk dom drog av en samling kilon för mig (jag är däremot mycket längre än dig 190+ så "kilon" kan ju vara olika eftersom jag då hade mer att ta av än dig). Sen har jag visserligen aldrig haft ett sånt sötsug direkt så godis åt jag ändå inte, eller chips.
Sen skalade jag av rätter som basically var "en enormg mängd pasta och ris + annat" eftersom jag bara götteåt även om jag var mätt och det blir lätt så satans mycket.
Vi gjorde plockmiddagar, vilket låter astrist men är vansinnesgott. Basically några smårätter, några skivor ost, ångkokta greens och grönsaker och litet lyxiga prylar "insmuget" (man vill gå ner i vikt inte dö av tristess) och sen bara grazea man loss medans man lyssna på en podcast och snacka skit.
Hela prylen var att skippa dieter, speciellt tokiga komplexa och såna totala kamikazemetoder - utan hålla oss till saker vi kunde hålla länge och gilla att göra mer.
Vi kombinerade det med att börja träna (45 minuters gång 4 dar i veckan, och sen joggning när man plötsligt orkade det) och det var ett jävla viktras typ en månad senare. Inget sånt där sjukt, men väldigt väldigt mycket bättre.
Jag började också lyfta vikter och det satte fart på allt - det kändes så främmande att tyngdlyfta för att bli av med fläsket men det sparkade verkligen igång det. Plus marklyft gjorde ju att jag fick behålla röven, fast utan fläsk nu
För min del, det har blitt för mycket av det goda på sistonde (sommarölen, covidölen, du vet) och det är nåt jag ska ta bort för min del eftersom det är den stora boven i dramat för mig.
OOOoooh glömde, grattis i förskott till äktenskapet!