Citat:
Ursprungligen postat av
Yashimikito
alltså som jag har förstått så får man ut 7-10k efter skatt per månad, ifall man arbetar deltid och studerar samtidigt 100%.
hur många timmar per vecka motsvarar deltid?
20h eller 15?
vissa arbetar 75% andra 50%.
Anledningen till att jag frågar detta är för att jag vill inte dra och arbeta deltid och få endast ut 3-4k efter skatt, då de ej lönar sig.
Beror ju helt på vad du jobbar med. Finns ingen specifik deltids-kvot, utan allt under 100 procent räknas som deltid. Kan vara 10%, 50% eller 90%.
Många som jobbar deltid vid sidan om studier går på timmar och har inte en fast procent. Då kan lönen också vara lite olika varje månad beroende på hur många timmar man skrapat ihop. Detta är vanligt både inom handeln, vård och omsorg, fritidsgård, hotell och restaurang osv.
Själv extrajobbade jag på Coop och försökte ta så mycket helger (lördag-söndag) och röda dagar typ kring jul, påsk osv som möjligt pga deras bra OB. Men jobbade också vardagkvällar beroende på hur mycket det var att göra i skolan. Hade kompisar som jobbade inom vård och omsorg, inom restaurangbranschen och på fritidsgård, OB-tillägget på dom ställena sög röv.