2021-07-12, 20:28
Medlem
Yashimikitos avatar
Ni som arbetar deltid vilket yrkestitel har ni samt vad får ni i timmen?
Hur mycket får ni ut efter skatt per månad?

Är det värt att arbeta deltid ?

Min fråga riktar sig mer till studenter eller andra som har vid sidan om en heltids sysselsättning etc.

Passar även på att fråga vilka deltidshjobb som ger högst lön och som icke kräver arbetserfarenhet samt som passar perfekt för en student som möjliggör att man även kan studera på/under arbetstimmarna.
Senast redigerad av Yashimikito 2021-07-12 kl. 20:30.
Citera
2021-07-12, 20:31
Medlem
King-kuntaas avatar
Tjänade runt 15 lax när jag studerade. Jobbade varannan helg lördag&söndag 10 tlmmar.
Citera
2021-07-12, 20:39
Medlem
Jag jobbade skift på fabrik när jag pluggade. Tog alla pass jag kunde och bra månader när
jag kunde jobba mycket hade jag ut nästan 30 000. Men hade aldrig sämre än 10 000.

Började som sommarjobbare och knegade på som bara den och såg till att hamna på inringningslistan och tackade nästan aldrig nej och de dagarna jag var tvungen att säga nej sa jag alltid att jag kan jobba en annan dag istället och såg till att bli bokad på så sätt istället.
Citera
2021-07-12, 20:41
Medlem
pulverhonungs avatar
Jobbar inom leverans och bara söndagar, får ut cirka 7k i månaden.
Citera
2021-07-12, 22:14
Medlem
Yashimikitos avatar
alltså som jag har förstått så får man ut 7-10k efter skatt per månad, ifall man arbetar deltid och studerar samtidigt 100%.

hur många timmar per vecka motsvarar deltid?

20h eller 15?

vissa arbetar 75% andra 50%.

Anledningen till att jag frågar detta är för att jag vill inte dra och arbeta deltid och få endast ut 3-4k efter skatt, då de ej lönar sig.
Citera
2021-07-12, 22:31
Medlem
vantablacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito
alltså som jag har förstått så får man ut 7-10k efter skatt per månad, ifall man arbetar deltid och studerar samtidigt 100%.

hur många timmar per vecka motsvarar deltid?

20h eller 15?

vissa arbetar 75% andra 50%.

Anledningen till att jag frågar detta är för att jag vill inte dra och arbeta deltid och få endast ut 3-4k efter skatt, då de ej lönar sig.

Beror ju helt på vad du jobbar med. Finns ingen specifik deltids-kvot, utan allt under 100 procent räknas som deltid. Kan vara 10%, 50% eller 90%.
Många som jobbar deltid vid sidan om studier går på timmar och har inte en fast procent. Då kan lönen också vara lite olika varje månad beroende på hur många timmar man skrapat ihop. Detta är vanligt både inom handeln, vård och omsorg, fritidsgård, hotell och restaurang osv.

Själv extrajobbade jag på Coop och försökte ta så mycket helger (lördag-söndag) och röda dagar typ kring jul, påsk osv som möjligt pga deras bra OB. Men jobbade också vardagkvällar beroende på hur mycket det var att göra i skolan. Hade kompisar som jobbade inom vård och omsorg, inom restaurangbranschen och på fritidsgård, OB-tillägget på dom ställena sög röv.
Citera
2021-07-13, 12:27
Medlem
miikoss avatar
Beror ju mycket på lönen och om det är fast betalning eller per timme, eller en kombination.

Jobbade extra som konsult (transportbranchen), allt ifrån 4 timmar i månaden till 200 timmar i månaden. (200 timmar äv väl mer än heltid dock). Nettolönen kunde 1 000 eller 22 000 kr.

Hade säkert funnits andra jobb där samma timmar hade gett högre eller lägre lön.

Man behöver veta en del saker för att kunna beräkna.

1. Lön/förmåner
2. Om det är jobb på nätter, kvällar eller helger eller inte.
3. Om lönen är fast eller beräknad på antal jobbade timmar.
4. Ålder, kommun och om man är med i en kyrka.

Jag har ex. jobbat på ställen där man får betalt för 4 timmar, oavsett hur länge man jobbar. 1-4 timmar. Men inget om man inte jobbade.
Citera
2021-07-13, 19:28
Medlem
Folk tjänar väl allt mellan några hundra till 5-siffriga belopp, beroende hur mycket de jobbar och vad de jobbar med och när de jobbar.

Har extrajobb vid sidan om mitt ordinarie jobb och detta har gett mig allt mellan några hundralappar efter skatt till runt 12-15k efter skatt.

Hade ett tag ett nattjobb där jag jobbade 70%, lönen var ren katastrof, 17k före skatt och OB.

Passade även då på att jobba mycket vid sidan om och det extrajobbet gav mig runt 20k/månad.

Nämnde detta aldrig för chefen för hon hade förbjudit mig att arbeta så mycket som jag gjorde under denna tid.

Jobbar inom vården både på mitt ordinarie jobb och på mitt extrajobb, finns jobb i överflöd och skulle kunna jobba dygnet runt om jag vill.

Våra outbildade vikarier har 128kr/timme.
Citera
2021-07-14, 13:50
Medlem
Citat:

Min fråga riktar sig mer till studenter eller andra som har vid sidan om en heltids sysselsättning etc.

Passar även på att fråga vilka deltidshjobb som ger högst lön och som icke kräver arbetserfarenhet samt som passar perfekt för en student som möjliggör att man även kan studera på/under arbetstimmarna.

Jobbar deltid inom VVS, kan välja att jobba allt mellan 30-60% egentligen för att få det att gå runt.
Allt annat är en bonus Ska ju tillägga att jag utbildat mig i ca 4 år för att komma hit . Sen ett par år slit med lärlingsstatus.
Citera
2021-07-14, 21:23
Medlem
Citat:

Varje krona som du kan tjäna medan du pluggar är välbehövlig. Det är inte superenkelt att få ett deltidsarbete som funkar ihop med studier så du får vår glad för de möjligheter som erbjuds. Svårt att kräva exakt den arbetsmängd som du önskar i kombination med rätt arbetstider och bra betalt dessutom utan arbetslivserfarenhet.

Önskar dig lycka till med studierna och att hitta ett arbete.

P.S jobbade extra i livsmedelsbutik. Fick jobbet via kontakter. Fick jobbet för att någon var sjuk och de inte hade någon sjukvikarie att ta in så jag blev erbjuden ett jobb om jag kunde börja inom en timme. Utan kontakt som tipsade om mig hade jag nog inte fått jobbet.
Senast redigerad av Mynicname 2021-07-14 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in