2021-07-13, 01:29
Medlem
elopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
För att korta ned det hela lite, så blev jag och min vän anklagade för att ha använt min brors skateboard. Det var vår hund som råkat välta den. Vad vi inte visste var att min bror hade lagt någonting på sin skateboard för att se om någon rört den.

Vi låste in oss på mitt rum och han gick lös på dörren med kniv och sparkar. Tillslut var dörren så pass förstörd att jag inte vågade ha den låst längre. Under hot om att döda mig försökte han få sanningen ur min vän. Jag visste ju att min bror aldrig skulle döda mig, men det kunde inte min vän göra. När sanningen väl kommit fram så var allting frid och fröjd. Jag förstår vilken traumatisk upplevelse det måste ha varit för min vän. Det var det naturligtvis för mig också, men för mig var det en del av vardagen.

Han gillade att kväva mig och precis när jag påväg att bli medvetslös så släppte han sitt grepp. Han brukade spänna sitt luftgevär och testskjuta mig i ryggen för att se om det blivit någon mer kraft i luftgeväret. Att bränna mig med tändare var också något han hade stort nöje i. Nya slagkombinationer och sparkar övade han på mig och ville se vad som snabbast fick luften att gå ur mig genom att sparka och slå mig i magen på olika sätt.

Det var så många saker han hade för sig att jag inte kan minnas allt. Han kunde hota mig ibland med att förstöra dyrbara saker i hemmet och skylla det på mig om jag inte gjorde som han sa. Han satte eld på vardagsrumsbordet en gång för att låta mig ta skulden. Jag vågade inget annat än ta på mig det. Ofta fick jag fina saker av honom för att hålla tyst, men ibland kunde han stå med ett flin i ansiktet när mor skällde ut mig.

Jag har väl inte riktigt tidigare förknippat narcissism så mycket med fysiskt våld och dödshot, kanske mer att skydda sin fasad till varje pris. De säger att psykopati och narcissism är nära besläktade. Han låter som en psykopat... mycket obehagligt vilket som. Beklagar det urusla syskonskapet.
Citera
2021-07-13, 08:06
Medlem
BorisBalkans avatar
Kom en artikel/rapport om detta rätt nyligen där man tittar på barnets första 2-6 år som gravt avgörande för denna typ. Ni har ju fem år skillnad, så du har ju missat hans första år. När du kravlade ut ur din mammas fitta så var han färdig trimmad. Sen vid 13 års ålder ... då är ju han 18....

Att du insåg detta så sent får en ju att tro att du har aspergers eller är allmänt mongolid.

Jag har själv fått "bär drag av narcissistisk personlighetstyp, men inte full diagnos" men det tror jag gäller för måååånga män från Balkan.

Iaf oss förstfödda Söner. Vi blev duktigt bortskämda. Inte curlade. Men överösta med kärlek och frikort på det mesta. Satta på piedestaler etc. Men likväl stryk vid dåligt uppförande. Sånt i tidig ålder sätter sina mönster.

En psykopat är ofta narcissist men en narcissist är inte nödvändigtvis psykopat.
Senast redigerad av BorisBalkan 2021-07-13 kl. 08:14.
Citera
2021-07-13, 13:43
Medlem
RolfRolands avatar
Detta påminner om en vän jag hade en kort period i min ungdom. Flyttade in en mamma med två söner på gatan när jag var i 13-14 års åldern tror jag. Pappan var ute ur bilden, död eller skilsmässa fick jag aldrig reda på, frågade nog aldrig heller. Storebrorsan som var ett eller två år äldre än min kompis var nog typiskt så som det beskrivits tidigare i tråden.

Jag hängde med min kompis hemma hos dem när storebror helt plötsligt kunde slita iväg min vän och strypa honom tills han var nära att tuppa av. Detta hände väl 2-3 ggr när jag var på besök vid olika tillfällen.

Storebrorsan hade alla splatter och skräckfilmer som gick att ha på VHS på den tiden så det blev naturligt att vi som 14-åringar ville se dessa men minns så här i efterhand att vi smög som fan för att inte storebrorsan skulle få veta om att vi kollat för annars låg lillebror illa till.

Bland de första gångerna jag var på besök och när vi kollade på en av dessa filmer kom brorsan hem och tog då fram en replika av en pistol som var en luftpistol och tryckte av luft mot min skalle. Helt sjukt så här i efterhand! Min kompis blev asförbannad.

Vi var inte vänner mer än något år, minns inte om de flyttade vidare eller om livet bara gick åt olika håll.
Citera
2021-07-13, 15:47
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Sen vid 13 års ålder ... då är ju han 18....

Att du insåg detta så sent får en ju att tro att du har aspergers eller är allmänt mongolid.

Vid 13 års ålder tror jag nog ingen vet vad narcissism är. Jag har inga diagnoser.
Citera
2021-07-13, 15:53
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Jag har väl inte riktigt tidigare förknippat narcissism så mycket med fysiskt våld och dödshot, kanske mer att skydda sin fasad till varje pris. De säger att psykopati och narcissism är nära besläktade. Han låter som en psykopat... mycket obehagligt vilket som. Beklagar det urusla syskonskapet.
Jag har inte satt mig så mycket i ämnet, men vad jag också reagerat på är att det sällan talas om ondska vad det gäller narcissism. Därför tror jag att han säkert har andra drag också som kan förklara hans ondska. Jag kan också tänka mig att det måste vara väldigt svårt att utreda en narcissist, eftersom de är noga med att framställa sig själva som felfria. Så jag misstänker att han säkert har undanhållit mycket som exempelvis ondskan. Jag vet inte hur utredningen gick till, men jag antar att de som gör den vet att de har med en manipulativ person att göra, en person som sällan erkänner sina brister. Frågorna måste ju vara väldigt noga genomtänkta i så fall, för att han inte skulle misstänka något?
Citera
2021-07-13, 18:37
Medlem
Bordskungens avatar
Citat:
Jag har inte satt mig så mycket i ämnet, men vad jag också reagerat på är att det sällan talas om ondska vad det gäller narcissism. Därför tror jag att han säkert har andra drag också som kan förklara hans ondska. Jag kan också tänka mig att det måste vara väldigt svårt att utreda en narcissist, eftersom de är noga med att framställa sig själva som felfria. Så jag misstänker att han säkert har undanhållit mycket som exempelvis ondskan. Jag vet inte hur utredningen gick till, men jag antar att de som gör den vet att de har med en manipulativ person att göra, en person som sällan erkänner sina brister. Frågorna måste ju vara väldigt noga genomtänkta i så fall, för att han inte skulle misstänka något?

Alla psykopater är narcissister, men alla narcissister är inte psykopater.
Bägge har en annan typ av hjärna än normala människor. De kan ha emotionell intelligens men saknar det vi i vanliga fall menar med empati. De ser andra människor som objekt och är besatta av att ha makt över andra människor.

Det finns olika typer av narcissister och när det gäller "ondska" kan man sätta dem på ett spektrum mellan illasinnade och självupptagna. Självupptagna narcissister är väl mer den bild folk utan utbildning/erfarenhet har av narcissister, den är dock inte alls sann eftersom de är mycket störda människor innerst inne. Men låt oss säga att de egentligen inte vill skada andra, de bara råkar göra det för att de bara ser sina egna behov (och andra människor är underlägsna "objekt" i deras ögon).

Vad gäller illasinnade narcissister drivs de av sadism och skadeglädje. De kan planera för hur de ska bryta ner och skada andra. Det är därför mycket gråzon mellan illasinnade narcissister och psykopater.
Självupptagna narcissister kan såklart också vara opportunister som skadar andra när tillfälle ges, därför att det ger dem makt över den andra personen (de får makt över den andra personen genom att styra över dennes känslor och framför allt genom att bryta ner dem känslomässigt och mentalt). Så det är lite gråzon där också, men för deras offer är skillnaden mellan narcissist/psykopat egentligen mindre viktig därför att narcissister är betydligt värre än vad de flesta tror.
Narcissister (och psykopater) är helt enkelt missbildade i hjärnan och sjuka i huvudet.
Senast redigerad av Bordskungen 2021-07-13 kl. 18:40.
Citera
2021-07-13, 19:06
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Vid 13 års ålder tror jag nog ingen vet vad narcissism är. Jag har inga diagnoser.

Är du 13 år? Talar du ur professionell synpunkt och hur kommer det sig då att barn får diagnoser redan vid 5 års ålder?
Citera
2021-07-13, 19:54
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Är du 13 år? Talar du ur professionell synpunkt och hur kommer det sig då att barn får diagnoser redan vid 5 års ålder?
Då missuppfattade jag ditt inlägg. Jag trodde du undrade över varför jag inte kunde förstå att han var narcissist då jag var 13 år gammal.
Citera
2021-07-13, 20:08
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordskungen
Alla psykopater är narcissister, men alla narcissister är inte psykopater.
Bägge har en annan typ av hjärna än normala människor. De kan ha emotionell intelligens men saknar det vi i vanliga fall menar med empati. De ser andra människor som objekt och är besatta av att ha makt över andra människor.

Det finns olika typer av narcissister och när det gäller "ondska" kan man sätta dem på ett spektrum mellan illasinnade och självupptagna. Självupptagna narcissister är väl mer den bild folk utan utbildning/erfarenhet har av narcissister, den är dock inte alls sann eftersom de är mycket störda människor innerst inne. Men låt oss säga att de egentligen inte vill skada andra, de bara råkar göra det för att de bara ser sina egna behov (och andra människor är underlägsna "objekt" i deras ögon).

Vad gäller illasinnade narcissister drivs de av sadism och skadeglädje. De kan planera för hur de ska bryta ner och skada andra. Det är därför mycket gråzon mellan illasinnade narcissister och psykopater.
Självupptagna narcissister kan såklart också vara opportunister som skadar andra när tillfälle ges, därför att det ger dem makt över den andra personen (de får makt över den andra personen genom att styra över dennes känslor och framför allt genom att bryta ner dem känslomässigt och mentalt). Så det är lite gråzon där också, men för deras offer är skillnaden mellan narcissist/psykopat egentligen mindre viktig därför att narcissister är betydligt värre än vad de flesta tror.
Narcissister (och psykopater) är helt enkelt missbildade i hjärnan och sjuka i huvudet.

Tack för ett mycket intressant svar.

Jag har insett att det är ett komplext ämne detta mellan narcissism och psykopati eller vad man ska kalla det senare. Av en ren slump såg jag en dokumentär i ämnet där offren tragiskt nog fick utstå långt värre saker än vad jag har fått göra, dokumentären var amerikansk och kretsade kring psykopater i väldigt ung ålder. Jag kände igen mig i mycket och undrade om min bror kanske har fått fel diagnos, för mycket av hans beteende stämde faktiskt överens med skildringen av psykopaten i dokumentären. Hur man utreder dessa personer kanske skiljer sig mycket vad det gäller Sverige och USA.

Jag vill ändå betona att jag egentligen inte har tagit så mycket skada av min barndom med honom. På vissa plan, som jag tidigare tagit upp, men i det stora hela är jag en normal människa utan några mentala problem.

Sedan vill jag tillägga att han också hade bra sidor som jag fick uppleva, men just ondskan var väldigt speciell.
Senast redigerad av L3nn4rt 2021-07-13 kl. 20:10.
Citera
2021-07-13, 20:41
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Tack för ett mycket intressant svar.

Jag har insett att det är ett komplext ämne detta mellan narcissism och psykopati eller vad man ska kalla det senare. Av en ren slump såg jag en dokumentär i ämnet där offren tragiskt nog fick utstå långt värre saker än vad jag har fått göra, dokumentären var amerikansk och kretsade kring psykopater i väldigt ung ålder. Jag kände igen mig i mycket och undrade om min bror kanske har fått fel diagnos, för mycket av hans beteende stämde faktiskt överens med skildringen av psykopaten i dokumentären. Hur man utreder dessa personer kanske skiljer sig mycket vad det gäller Sverige och USA.

Jag vill ändå betona att jag egentligen inte har tagit så mycket skada av min barndom med honom. På vissa plan, som jag tidigare tagit upp, men i det stora hela är jag en normal människa utan några mentala problem.

Sedan vill jag tillägga att han också hade bra sidor som jag fick uppleva, men just ondskan var väldigt speciell.
Tror du att din bror är missbildad i hjärnan som Bordskungen hävdar att narcissister är?
Citera
2021-07-13, 20:45
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Tror du att din bror är missbildad i hjärnan som Bordskungen hävdar att narcissister är?
Missbildad tror jag inte, men normal är han långt ifrån.
Citera
2021-07-13, 20:47
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Kom en artikel/rapport om detta rätt nyligen där man tittar på barnets första 2-6 år som gravt avgörande för denna typ. Ni har ju fem år skillnad, så du har ju missat hans första år. När du kravlade ut ur din mammas fitta så var han färdig trimmad. Sen vid 13 års ålder ... då är ju han 18....

Jag har själv fått "bär drag av narcissistisk personlighetstyp, men inte full diagnos" men det tror jag gäller för måååånga män från Balkan.

Iaf oss förstfödda Söner. Vi blev duktigt bortskämda. Inte curlade. Men överösta med kärlek och frikort på det mesta. Satta på piedestaler etc. Men likväl stryk vid dåligt uppförande. Sånt i tidig ålder sätter sina mönster.

En psykopat är ofta narcissist men en narcissist är inte nödvändigtvis psykopat.

Alla psykopater är narcissister.
De väsentliga skillnaderna är att narcissisten bryr sig om vad andra tycker och känner skam när denne gör dåliga saker.

Jag tror inte ett dugg på att TS bror har fått diagnosen NPD. Han har bara hört det från nära. Det han pratar om grundar sig på saker han hört från andra så antingen är det hjärntvätt eller asperger/autism. Det sista tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in