2021-07-11, 16:34
Medlem
Jag har slut på min elvanse, nytt recept ej tillgängligt före om ett par dagar. Äter 50+50 per dag. Det funkar för mig. Idag tog jag på f-m de 50 mg jag hade kvar och sedan när det började fasa ur så kom jag på att jag har ett par 18mg conserta kvar. Jag tänkte väl inte efter före ordentligt, men behöver klara dagen med sysslor osv. Så jag slängde i mig 2st 18mg conserta, tänkte att det kunde jämna ut dagen lite. Detta må ha varit korkat. Men detta forum är inte till för att döma någon. Så min fråga lyder: Har någon erfarenhet av denna kombination? Är totalt oförtjust i metylfenidat för övrigt, men de fyller iaf en viss funktion när det har verkan innan de går ur då man mår... som ett utskitet päronmos ungefär. Men jag undrar om denna blandning är något som någon annan har erfarenhet av? Vill också tillägga att jag inte tar medicin i rus-syfte. Så om någon har svar är jag tacksam.
Citera
2021-07-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av controlyourhabits
Jag har slut på min elvanse, nytt recept ej tillgängligt före om ett par dagar. Äter 50+50 per dag. Det funkar för mig. Idag tog jag på f-m de 50 mg jag hade kvar och sedan när det började fasa ur så kom jag på att jag har ett par 18mg conserta kvar. Jag tänkte väl inte efter före ordentligt, men behöver klara dagen med sysslor osv. Så jag slängde i mig 2st 18mg conserta, tänkte att det kunde jämna ut dagen lite. Detta må ha varit korkat. Men detta forum är inte till för att döma någon. Så min fråga lyder: Har någon erfarenhet av denna kombination? Är totalt oförtjust i metylfenidat för övrigt, men de fyller iaf en viss funktion när det har verkan innan de går ur då man mår... som ett utskitet päronmos ungefär. Men jag undrar om denna blandning är något som någon annan har erfarenhet av? Vill också tillägga att jag inte tar medicin i rus-syfte. Så om någon har svar är jag tacksam.

Har tyvärr ingen erfarenhet av den kombinationen. Får du inga vettiga svar här kan du ringa 1177 anonymt. dock kanske de inte är så hjälpsamma när man själv försöker ”medicinera” sig själv.

Men finns det möjlighet att ringa de som skrivit ut receptet och be de släppa den idag? De lär inte gilla det och ha koll att det inte upprepas. Men det kan vara ett alternativ.

Lycka till! Hoppas du mår bättre snart 😊
Citera
2021-07-11, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Har tyvärr ingen erfarenhet av den kombinationen. Får du inga vettiga svar här kan du ringa 1177 anonymt. dock kanske de inte är så hjälpsamma när man själv försöker ”medicinera” sig själv.

Men finns det möjlighet att ringa de som skrivit ut receptet och be de släppa den idag? De lär inte gilla det och ha koll att det inte upprepas. Men det kan vara ett alternativ.

Lycka till! Hoppas du mår bättre snart 😊

Nej det är inget alternativ. Eftersom jag har bara 70 utskrivet så lär dom inte se milt på att den är slut. Jag har ju hittat "min dos" som passar mig och det är ju 50+50. Så jag chansar gärna inte. Kan inte få någon ändring i dosering innan september. Så det är vän helt enkelt att bita i suräpplet o härda ut o välja mina dagar eller vad man ska säga. Men kombin känns väl vare sig till eller från. Behöver ganska hög dos för att funka på CS. Och det är väl på gott o ont.
Citera
2021-07-11, 19:31
Medlem
Citat:
Jag förstår nog inte frågan riktigt...

Undrar du om det var farligt att du blandade vid detta enda tillfälle?

Eller undrar du om du kan köra vidare med samma kombination?

Du har ju en behandlare, diskutera med den hur du kan göra och pröva.
Citera
2021-07-11, 20:20
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Som andra konstaterat är det inte uppenbart vad du frågar eller vad du får utskrivet, du tar 50+50 men får 70mg utskrivet??

I alla fall är det inget problem att ta Concerta när Elvanse slutar att verka. Annars ät fettrik mat samtidigt som du tar Elvanse så räcker den längre.
Citera
2021-07-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Som andra konstaterat är det inte uppenbart vad du frågar eller vad du får utskrivet, du tar 50+50 men får 70mg utskrivet??

I alla fall är det inget problem att ta Concerta när Elvanse slutar att verka. Annars ät fettrik mat samtidigt som du tar Elvanse så räcker den längre.

Ja jag var nog lite otydlig. Jag har utskrivet 70 mg per dag. Men jag har tagit 50+50, därav att jag fick slut tidigare än jag skulle. Och just igår hade jag behov av att ta mig igenom hela dagen då 50 mg elvanse har en effektiv funktion i ca 4 timmar och sen inte mer. Så jag fyllde på med 18×2 mg conserta (som jag för övrigt inte gillar) men ja. Min fråga handlade väl om ifall kombinationen var typ mindre bra eller t om farlig. Min förskrivare är nog inte negativ till en doshöjning, men de gör inga ändringar under sommaren så därför menar jag att jag måste välja mina dagar då jag behöver fungera som bäst. Så att medicinen räcker. Eftersom att jag för att vara tydlig då äter 30 mg mer per dag än vad min läkare förskrivit
Citera
2024-12-08, 08:13
Medlem
Vänta va? Vad exakt är det du menar? 😂 Du tar 50+50 men får 70 utskrivet?
50+50 =100
70+70 =140

Så hur går denna ekvation ihop menar du..? 👀😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in