• 8
  • 9
2021-07-12, 17:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaro Paro
Det är ju lätt att sitta på sidlinjen och skaka på huvudet åt andras idioti och avfärda dem som korkade. Problemet är väl att folk oftast sätter sig i skiten för att de är i fel period i livet, eller inte är tillräckligt utbildade i det samtidigt som lånföretag utnyttjar det.

Eftersom du skryter med att du sett flera hundra avsnitt av lyxfällan bör du ju även vara medveten om hur mycket back visa går pga deras enorma ekonomiska snesteg. De är orimligt för vissa att betala tillbaka sina lån pga räntan med en "normal inkomst". Ska dessa straffas för livet, tvingas leva som TS resten av livet som ett straff för deras misstag?

Jag tycker det är rimligt att man kan få skuldsanering då. Leva fattigt i fem år och sen få en ny chans. Man kan till och med tycka så även om till exempel jag håller med dig om att man ska betala tillbaka sina skulder/inte skuldsätta sig med blancolån.

Det är faktiskt bara ett eller två avsnitt av lyxfällan någonsin där de misslyckats med att styra upp deltagarnas ekonomi.

I ett avsnitt så rekomenderade de skuldsanering och i ett avsnitt ruttnade programledaren på deltagatens totala oengagemang.

Så att påstå att det är kört för att man trasslat till ekonomin är att överdriva.

Vi är väl dock överens om att skolan borde lära ut mer om privatekonomi, problemet är dock att 18-23-åringars hjärnor inte är mogna för det ansvar och de möjligheter som kommer på 18-årsdagen.

Sedan så är det mycket tatuerade WT där ute med tomrum mellan öronen!
Citera
2021-07-12, 18:26
Medlem
yournotlikemes avatar
Du MÅSTE ju under iaf ~1 år skaffa dig en extra/passiv inkomst för att leva på några hundralappar så man inte ens kan äta och går ner grovt i vikt därför måste vara misär och samtidigt dränerna din värdighet samt självrespekt helt att jämt behöva fråga folk om pengar. Du behöver helt enkelt hitta ett sätt att tjäna extra pengar på, det låter som en totalt omöjlig uppgift men har du tillräckligt med vilja och lite påhittighet/IQ och engagemang så kommer du lyckats.

Kan dra till med ett exempel jag känner en tjej som blev utslängd hemifrån som ung i 18-års åldern och innan hon skaffade sig ett jobb vilket tog ca ~7 månader att få så levde hon på att sälja trosor till äckelgubbar, och efter bara tre månader tjänade hon 10k+ i månaden på detta, haha kommer ihåg som det var igår hon berättade detta för mig "-ju äckligare och mer skit och äckel det var i de desto mer betalade gubbarna".

Fyfan vilken respekt till henne tänkte jag då. Så många väljer att betala räkningarna med sin kropp men hon vägrade. Hon sålde basically bajs och fick uppemot 1000 spänn för sina dyraste mest använda trosor!

Det är fan det mest innovativaste jag hört och mest genialiska jag hört. Hade gärna pissat i mina kallingar som ung, skickat iväg och fått en sådär 10k extra i plånkan varje månad jag med.

Finns hundratals sätt därute att tjäna pengar bara via datorn, bara du som sätter gränserna och besitter fantastin.
Citera
2021-07-12, 22:39
Medlem
Det lite speciella med sådana här trådar är att ts söker tips men egentligen inte är särskilt intresserad av dem.

Ts, är du redo att ta till dig av vad vi säger och helt sluta spela?
Citera
2021-07-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hortaxi
Efter många långa år som hårt skuldsatt så är jag äntligen på rätt bana. Men som situationen ser ut nu så kan jag betala hyra och lägga allt övrigt på skulderna. Det innebär att jag har hundralappar kvar efter allt är betalt. Detta kommer jag få leva med i cirka 1 år innan de lättar något (Några av krediterna/lånen) är betald då. Sen återstår dom stora skulderna.

Jag har sålt nästan allt jag har. Datorn, TV'n, bytt till en skruttig telefon. Har sålt bilen och fick köpa mig en skruttig jävel. Problemet är att jag inte kan använda den, för jag har knappt råd med bränsle.

Mat ska vi inte tala om. Har alltid varit grov men har gått ner 17 kilo på kort tid. Detta tär på mitt psyke något enormt. Jag är rädd att jag har tömt allt förtroende från dom få vänner och anhöriga som jag har kvar, dom ger mig inte en krona till. (Vilket är helt förståeligt och jag dömer dom inte)

Jag jobbar så mycket jag bara kan. Har ett heltidsjobb och ett extra jobb. Går ditt varje morgon. Det är en mil tur och retur.

Vet inte om man ska orka mer..Jag försöker göra rätt för mig, men det är jävligt frestande att inte betala vissa räkningar så man iaf har råd med bränsle och mat. Jag har inte skuldsanering eller utmätning. Utan jag gör detta för att bli skuldfri så snabbt som möjligt. Några tips?

Först av allt, jävligt strongt gjort av dig att ändra på ditt liv så mycket som du gjort. Om jag vore i din sits skulle jag nog blir lite tuffare mot inkassobolagen och företagen som du är skuldsatt hos.

Om du inte förhandlat med dem något så sitter de just nu i en guldsits. För du betalar både räntor avgifter och kapitalbelopp. Många av dem har dessutom skyhöga räntesatser.

Ring till inkassobolaget och säg åt dem att stoppa alla räntor, det är sannolikt att du får igenom det eftersom du visat att pengar kommer. Dessutom är tillfaller i regel inte räntorna inkassobolaget i alla fall. Så de är mer intresserade att du kan betala avgifterna, som oftast tillfaller dem.

Sedan gör du det samma med företagen, de kommer att vara jobbigare. Men säg till dem att om de envisas med att ta ut räntorna fullt ut så kommer du att betala deras skuld sist av alla. Och troligtvis får de inget alls när skuldsaneringen kickar in (det brukar vara en bra lögn att dra. De företag som inte är vana med inkassoärenden kanske blir lite nervösa).

Lycka till med allt.
Citera
2021-07-15, 15:36
Medlem
hortaxis avatar
Högt och lågt sen jag svarade här sist.

Först av allt vill jag återigen tacka för tipset. Helt rätt att bilen ska bort. Fick inte många tusen för den, men man sparar ju in på bensin, skatt och försäkring dessutom.

Fick den såld igår till en äldre herre. För pengarna ska jag köpa en cykel och ett busskort.

Bilen var värd några tusen bara. Bromsarna var i princip väck på den. Skulle aldrig ha gått igenom en besiktning ändå i december.

Dyrt som fan att laga.

Längtar tills den dagen man kan steka sig en riktig god köttbit och ta en kall öl till. Men det får vänta. Tack för tipsen
Citera
2021-07-15, 16:56
Medlem
Citat:
Efter många långa år som hårt skuldsatt så är jag äntligen på rätt bana. Men som situationen ser ut nu så kan jag betala hyra och lägga allt övrigt på skulderna. Det innebär att jag har hundralappar kvar efter allt är betalt. Detta kommer jag få leva med i cirka 1 år innan de lättar något (Några av krediterna/lånen) är betald då. Sen återstår dom stora skulderna.

Jag har sålt nästan allt jag har. Datorn, TV'n, bytt till en skruttig telefon. Har sålt bilen och fick köpa mig en skruttig jävel. Problemet är att jag inte kan använda den, för jag har knappt råd med bränsle.

Mat ska vi inte tala om. Har alltid varit grov men har gått ner 17 kilo på kort tid. Detta tär på mitt psyke något enormt. Jag är rädd att jag har tömt allt förtroende från dom få vänner och anhöriga som jag har kvar, dom ger mig inte en krona till. (Vilket är helt förståeligt och jag dömer dom inte)

Jag jobbar så mycket jag bara kan. Har ett heltidsjobb och ett extra jobb. Går ditt varje morgon. Det är en mil tur och retur.

Vet inte om man ska orka mer..Jag försöker göra rätt för mig, men det är jävligt frestande att inte betala vissa räkningar så man iaf har råd med bränsle och mat. Jag har inte skuldsanering eller utmätning. Utan jag gör detta för att bli skuldfri så snabbt som möjligt. Några tips?

Fyfan vad duktig du är! Så jävla stark!

Jag gjorde samma sak som dig och när jag var färdig med skulderna fortsatte jag jobba dubbelt. Nu leker livet! Investeringar växer som fasen och jag kan spara stora summor.

Håll fast och håll ut!
Citera
2021-07-15, 21:44
Medlem
Citat:

Först av allt vill jag återigen tacka för tipset. Helt rätt att bilen ska bort. Fick inte många tusen för den, men man sparar ju in på bensin, skatt och försäkring dessutom.

Fick den såld igår till en äldre herre. För pengarna ska jag köpa en cykel och ett busskort.

Bilen var värd några tusen bara. Bromsarna var i princip väck på den. Skulle aldrig ha gått igenom en besiktning ändå i december.

Dyrt som fan att laga.

Längtar tills den dagen man kan steka sig en riktig god köttbit och ta en kall öl till. Men det får vänta. Tack för tipsen

Starkt jobbat. Skippa busskortet, det är sommar och bra väder nu så du klarar dig förhoppningsvis med en cykel. Blir du bra på att cykla så kan du driva cykeln långt in på hösten. När du börjar med busskort så ta och cykla en vecka mellan varje busskort så sparar du lite vid varje tillfälle.
Citera
2021-07-15, 22:09
Medlem
carminaburanas avatar
bra jobbat, bit ihop, se det som en utmaning och en kul anekdot att berätta om 10 år när du sitter vid din pool med en dryck i handen.
Citera
2021-07-15, 23:28
Medlem
Citat:

Dyrt som fan att laga.

Ser inte någon som nämnt det som brukar kallas snöbollseffekten vid återbetalning av lån och skulder.

Be om uppskov, minska amortering och förläng betaltid på de stora lån och skulder du har så att du snabbast möjligen kan släcka ut dina minsta krediter och skulder. När den minsta är betalad övergår du till den näst minsta och så vidare. Tanken är alltså att du ska betala tillbaka det som går snabbast att betala tillbaka först.

Det kostar förstås mer i slutändan och det kommer ta längre tid, men du får lite mer pengar att röra dig med varje månad och även möjlighet att få ihop till i alla fall en liten buffert. För varje skuld du släcker får du mer att lägga på nästa skuld i ordningen.

Den sits du är i nu så räcker det med en lite längre sjukperiod och något annat oturligt så misslyckas du.

Fattar inte att du ska sätta sådan press på dig. Gör det på två år istället och kom ut med hälsa och psyke i behåll. Det måste väl vara bättre?

Nu har du visserligen inte skrivit hur alla skulder och krediter ser ut för dig.
Senast redigerad av onerider 2021-07-15 kl. 23:34.
Citera
2021-07-15, 23:32
Medlem
Bit ihop! Man klarar mycket mer än vad man tror. Du är på rätt bana.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in