• 1
  • 2
2021-07-11, 10:13
Medlem
hortaxis avatar
Efter många långa år som hårt skuldsatt så är jag äntligen på rätt bana. Men som situationen ser ut nu så kan jag betala hyra och lägga allt övrigt på skulderna. Det innebär att jag har hundralappar kvar efter allt är betalt. Detta kommer jag få leva med i cirka 1 år innan de lättar något (Några av krediterna/lånen) är betald då. Sen återstår dom stora skulderna.

Jag har sålt nästan allt jag har. Datorn, TV'n, bytt till en skruttig telefon. Har sålt bilen och fick köpa mig en skruttig jävel. Problemet är att jag inte kan använda den, för jag har knappt råd med bränsle.

Mat ska vi inte tala om. Har alltid varit grov men har gått ner 17 kilo på kort tid. Detta tär på mitt psyke något enormt. Jag är rädd att jag har tömt allt förtroende från dom få vänner och anhöriga som jag har kvar, dom ger mig inte en krona till. (Vilket är helt förståeligt och jag dömer dom inte)

Jag jobbar så mycket jag bara kan. Har ett heltidsjobb och ett extra jobb. Går ditt varje morgon. Det är en mil tur och retur.

Vet inte om man ska orka mer..Jag försöker göra rätt för mig, men det är jävligt frestande att inte betala vissa räkningar så man iaf har råd med bränsle och mat. Jag har inte skuldsanering eller utmätning. Utan jag gör detta för att bli skuldfri så snabbt som möjligt. Några tips?
Citera
2021-07-11, 10:15
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Det är bara att kämpa på. Lika bra att ha det gjort, kommer kännas riktigt skönt om ett år.
Citera
2021-07-11, 10:19
Medlem
Duerfs avatar
Bit ihop. Jag förstår det är jobbigt men det går åt rätt håll.

Ett tips är att när du har kämpat ett tag och fått det att funka under t.ex ett år försöka se om din bank kan hjälpa med ett hopbakslån. Då måste du vara förberedd med att visa vilka skulder du har, vilka räntor du betalar och att du kan visa en historik på att du fått det att funka. Du måste sälja in hopbakslånet till banken och få dem att förstå att de inte tar en risk.
Citera
2021-07-11, 10:20
Medlem
Om du har lån hos kreditbolag så kan du ringa dom och kanske få uppskov på räntan och "bara" ammortera och därmed få lägre månadsutgift samt att det tar på skulderna.
Du kanske kan be om uppskov på ett av lånen ( om du har flera) utan att de låter räntan öka lånet och om det går, betala av mer på ett annat lån så att du blir av med det och sedan återgå, ja du förstår.
Citera
2021-07-11, 10:20
Medlem
hortaxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Bit ihop. Jag förstår det är jobbigt men det går åt rätt håll.

Ett tips är att när du har kämpat ett tag och fått det att funka under t.ex ett år försöka se om din bank kan hjälpa med ett hopbakslån. Då måste du vara förberedd med att visa vilka skulder du har, vilka räntor du betalar och att du kan visa en historik på att du fått det att funka. Du måste sälja in hopbakslånet till banken och få dem att förstå att de inte tar en risk.

Svårt att få ett lån med betalningsanmärkningar kan jag tänka mig?
Citera
2021-07-11, 10:22
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hortaxi

Absolut. De måste försvinna. Betalningsanmärkningar är kvar i tre år.
Citera
2021-07-11, 10:24
Medlem
Citat:

Om du känner nån som kan ställa upp som borgensman kan det nog gå.
Citera
2021-07-11, 10:24
Medlem
hortaxis avatar
Tackar ödmjukast för tipsen. Dom känns lite mer långsiktiga och något jag har tänkt på själv. Oavsett så lindrar inte det min situation nämnvärt. Jag är redan nere på lägsta kostanden per månad som jag får med många av kreditinstituten. Skulle bara vilja lindra min existens lite så man har orken att stå ut.
Citera
2021-07-11, 10:26
Medlem
hortaxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Om du känner nån som kan ställa upp som borgensman kan det nog gå.

Nej, det tåget har gått. Har redan fått hjälp vid ett tidigare tillfälle men det förstörde jag. Det är inte förrän senaste halvåret jag har fått hjälp hos en psykolog jag verkligen tagit tag i det här.

Jag vill inte ha kaviar och champange. Utan snäppet mer lindrigare tillvaro. Typ kunna fulltanka bilen. Så jag kan ta på mig fler arbetspass. Jobbigt att gå tvärs över stan varje dag.
Citera
2021-07-11, 10:28
Medlem
Har du kontaktat de du är skyldiga och berättat hur hårt du anstränger dig för att betala av? De kanske är villiga att ge dig en lägre ränta mot att du amorterar hårdare? De skulle alltså få samma månadsbelopp, men du blir av med lånet fortare. Kanske de kunde efterskänka en månads ränta mot att du får amortera samma belopp.

Ring dem. Försök förhandla. Var saklig och trevlig. :-)
Citera
2021-07-11, 10:30
Medlem
Citat:
Nej, det tåget har gått. Har redan fått hjälp vid ett tidigare tillfälle men det förstörde jag. Det är inte förrän senaste halvåret jag har fått hjälp hos en psykolog jag verkligen tagit tag i det här.

Jag vill inte ha kaviar och champange. Utan snäppet mer lindrigare tillvaro. Typ kunna fulltanka bilen. Så jag kan ta på mig fler arbetspass. Jobbigt att gå tvärs över stan varje dag.

Vad synd, ja det är väl bara kämpa på då. lite extrainkomster skulle ju inte skada om du skulle kunna få det nånstans.
Citera
2021-07-11, 10:31
Medlem
hortaxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butthead0
Har du kontaktat de du är skyldiga och berättat hur hårt du anstränger dig för att betala av? De kanske är villiga att ge dig en lägre ränta mot att du amorterar hårdare? De skulle alltså få samma månadsbelopp, men du blir av med lånet fortare. Kanske de kunde efterskänka en månads ränta mot att du får amortera samma belopp.

Ring dem. Försök förhandla. Var saklig och trevlig. :-)

Tack för tips, absout det ska jag försöka med. Undrar hur tillmötesgående dom är när man har först gjort en avbetalningsplan för ett tid sedan. Men sen skitit i den? Får hoppas dom är förlåtande. Har nu betalat utan avbrott i 5 månader
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in