• 8
  • 9
2021-07-13, 00:28
Medlem
Leva som ung idag? Ja, du kan ju börja med att jobba hårt och ta hand om kroppen och psyket och skaffa mål och motivation till nåt du brinner för kanske?

Har mängder med 20, 30 och 40+are på jobbet som jag skrattar åt, noll visioner. Tar dyra bil lån, leasar dyra bilar och dom undrar varför inte 25 netto räcker.

Vill du komma nånstans så får du börja bygga upp en buffert och skaffa dig en vettig utbildning.
Citera
2021-07-13, 09:23
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
För det är ju ingen som har lyckats med det i Sverige....

Finns hur många som helst, både stora och små aktörer.
Grabben jobbar hemma och sparar 6000 i månaden
Citera
2021-07-13, 11:39
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
10 år? De har i bästa fall haft 6 år av heltidsarbete där de alltså förväntas spara nästan 7500 i månaden från dag ett när de förmodligen börjar arbetslivet med en nettolön under 20k per månad? Har de sen haft ett år av arbetslöshet eller dylikt så är det i praktiken totalt omöjligt att köpa en villa utan hjälp utifrån.

Ja 10år. Man kan börja arbeta ordentligt när man fyllt 15år. Tjäna 20-30k per sommar och sedan jobba extra på helger, inga konstigheter. Sedan fortsätter man antingen heltidsarbete eller studier. De som är driftiga tar inga csn-lån eller investerar hela beloppet och arbetar vid sidan om, inga konstigheter för mig eller min studiekamrater som pluggar till läkare.

Eller så kan man ligga och lata sig och gnälla om oshysst bostadsmarknad och att man har taskig lön. Fan grabbarna inom industrin eller bygg får ju bra lön redan i 20års åldern eller när de arbetar skift, spara 15k varje månad ska inte vara några problem, men istället så slänger folk sina pengar på nya mobiler, bärs ute på krogen och bilköp för man är lat.

Folk tror det är en rättighet till allt möjligt så som villa, bra bil, utlandsresor och nya elektroniska apparater…
Citera
2021-07-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Grabben jobbar hemma och sparar 6000 i månaden

De flesta har väl börjat med att bo hemma?

Att lyckas spara 6K/mån är långt över vad jag kunde göra närjag började jobba, så ser inget fel i det heller. Deg är troligen bättre sparat än 90% av befolkningen.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-07-13 kl. 16:34.
Citera
2021-07-14, 10:49
Medlem
over9ks avatar
Citat:
De flesta har väl börjat med att bo hemma?

Att lyckas spara 6K/mån är långt över vad jag kunde göra närjag började jobba, så ser inget fel i det heller. Deg är troligen bättre sparat än 90% av befolkningen.
Och huspriserna går upp år efter år, eller tänkte du att han ska köpa ett hus i Västernorrland?
Citera
2021-07-14, 10:50
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Ja 10år. Man kan börja arbeta ordentligt när man fyllt 15år. Tjäna 20-30k per sommar och sedan jobba extra på helger, inga konstigheter. Sedan fortsätter man antingen heltidsarbete eller studier. De som är driftiga tar inga csn-lån eller investerar hela beloppet och arbetar vid sidan om, inga konstigheter för mig eller min studiekamrater som pluggar till läkare.

Eller så kan man ligga och lata sig och gnälla om oshysst bostadsmarknad och att man har taskig lön. Fan grabbarna inom industrin eller bygg får ju bra lön redan i 20års åldern eller när de arbetar skift, spara 15k varje månad ska inte vara några problem, men istället så slänger folk sina pengar på nya mobiler, bärs ute på krogen och bilköp för man är lat.

Folk tror det är en rättighet till allt möjligt så som villa, bra bil, utlandsresor och nya elektroniska apparater…
lol lycka till att hitta ett jobb, särskilt ett som betalar 30k för en sommar, som femtonåring. Lägg av…
Citera
2021-07-14, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacopajTillFrulle
Är en ung grabb som gått klart skolan och bor hemma och jobbar heltid. Jag har egen bil och tjänar förhållandevis dåligt men det går ändå runt, jag fick jobbet dels genom kontakter och har egentligen inte kompetensen på pappret för det men klarar ändå av arbetet utan större problem. Nu till den stora frågan, vafan är nästa steg i livet? Jag skulle kunna se mig själv med familj och barn inom framtiden men jag ser inte hur jag ska komma dit när jag knappt ens har råd att flytta hemifrån. Jag sparar så mycket pengar jag har möjlighet till men med en bil och en ganska dålig lön blir det inte särskilt mycket om man jämför med vad t.ex. huspriserna ligger på idag. Mina föräldrar har alltid haft dålig koll på sin ekonomi och är extremt belånade och jag skulle helst slippa att vara i den sitsen själv.
Så hur är det meningen att man som ung ska göra för att uppnå villa volvo vovve eller iallafall möjligheten till ett eget boende? Är bered att överväga alla alternativ som typ håla i norrland eller liknande men det börjar bli högst aktuellt att flytta hemifrån känner jag.
Tanken är att du ska ha en rik släkting/förälder som går in med en kontantinsats. På riktigt alltså.

Jag vet inte EN enda som sparat ihop till sitt boende. Inte en enda.

Alla lånar, då är ett lån av en släkting bra mkt bättre än ett banklån.
Citera
2021-07-14, 11:55
Medlem
Citat:
Och huspriserna går upp år efter år, eller tänkte du att han ska köpa ett hus i Västernorrland?

Du tror att han alltid kommer tjäna 20K/mån, aldrig skaffa tjej, aldrig byta jobb, aldrig vidareutbilda sig? Oavsett det så finns det en gräns där han redan idag kan gå in på marknaden om han vill. Det blir en liten etta men hur många härinne har inte börjat med precis det?

Det finns även en övre gräns för hur mkt bopriserna kan öka (det finns ju alternativ till ökade huspriser oxå) kontra vad en medellön ligger på...

Nästan alla börjar med att bo hemma, skaffa jobb, byta upp sig bomässigt, sen skaffa dyrare boende.
Men just den här killen kan inte det menar du, efter att bopriserna ökar så mkt?
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-07-14 kl. 12:10.
Citera
2021-07-14, 12:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jag vet inte hur man gör i Västernorrland men där jag växte upp så köpte folk först något de hade råd med, sen flyttade de till något attraktivare när de hade råd med det, och så vidare. Först på äldre dagar är villan som tidigare låg i ett träsk nu del av ett populärt område och är högt värderad.

Men idag antar jag att man köper den villan direkt när man flyttar hemifrån? Det låter så, i alla fall.
Citera
2021-07-14, 14:35
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Du tror att han alltid kommer tjäna 20K/mån, aldrig skaffa tjej, aldrig byta jobb, aldrig vidareutbilda sig? Oavsett det så finns det en gräns där han redan idag kan gå in på marknaden om han vill. Det blir en liten etta men hur många härinne har inte börjat med precis det?

Det finns även en övre gräns för hur mkt bopriserna kan öka (det finns ju alternativ till ökade huspriser oxå) kontra vad en medellön ligger på...

Nästan alla börjar med att bo hemma, skaffa jobb, byta upp sig bomässigt, sen skaffa dyrare boende.
Men just den här killen kan inte det menar du, efter att bopriserna ökar så mkt?
Tåget har gått. Du förespråkar att han ska köpa fastigheter (plural) som han sedan ska hyra ut. Det är ett råd som inte går att applicera på Sverige om du inte har kapital eller gjorde det för årtionden sen.

Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag vet inte hur man gör i Västernorrland men där jag växte upp så köpte folk först något de hade råd med, sen flyttade de till något attraktivare när de hade råd med det, och så vidare. Först på äldre dagar är villan som tidigare låg i ett träsk nu del av ett populärt område och är högt värderad.

Men idag antar jag att man köper den villan direkt när man flyttar hemifrån? Det låter så, i alla fall.
Det verkar ju så enligt Bruz-Lee
Citera
2021-07-14, 14:54
Medlem
Citat:
Tåget har gått. Du förespråkar att han ska köpa fastigheter (plural) som han sedan ska hyra ut. Det är ett råd som inte går att applicera på Sverige om du inte har kapital eller gjorde det för årtionden sen.

Det verkar ju så enligt Bruz-Lee

Jag förespråkar inte att han ska köpa fastigheter, även om det inte finns några som helst problem med att utföra det, inte ens i Sthlm om man nu vill det.

Jag förespråkar att han ska läsa 2 böcker och sen välja själv vad som passar honom i hans situation. Det är inte heller bibeln, nya och gamla testamentet som jag diktatoriskt har skrivit att han ska läsa utan 2 bra böcker. Men det finns mängder med andra böcker i ämnet som säkert funkar lika bra.

Om man tror att tåget verkligen har gått, så inväntar man nästa krasch och köper i dippen istället.
Citera
2021-07-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal

De svenska 15 åringar som sparar hela sina sommarjobbspengar har ju typ downs syndrom eller något annat som spökar. Man ska vara ung och bränna dom pengarna. Problemet är att man får inte vara ung och dum längre för det ska sparas direkt när man börjar jobba. Vi håller på att uppfostra en generation killar som inte sett fittor i verkligheten till förmån för den smala och perfekt utstötta vägen alla förväntas gå som cementerar all form av kreativitet för framtiden och det är en tragisk jävla utveckling. Samhället har blivit alldeles för hårt i mina ögon. Förr i världen kunde du köpa en bostad om du sparade i 1-2 år, jämförelsevis behöver man spara 10 år nu och leva som en jävla kaskelot val med Max en pizza i månaden som nöje.

Blir mina söner bankrånare och banditer ska jag inte uppmuntra dom men visst fan hade jag förstått dom!
Senast redigerad av Cheddarjoe 2021-07-14 kl. 16:29.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in