2021-07-11, 21:23
Medlem
Jag bor i bostadsrätt men skulle säga att kan du fixa en billig hyresrätt så ta den istället!

Nu fanns det bara snordyra hyresrätter i stockholm så.valde bostadsrätt ist men den dagen jag hittar en likvärdig hyresrätt som ej har ockerhyra så flyttar jag dit har hellre pengar bundet i annat än ett medlemskap i en förening.

Dock trivs ej alla i lägenhet och då.får man köpa hus vilket om.man ej är.född rik oftast trots yrke får skuldsätta sig ganska hårt gör om man vill bo hyffsat centralt.
Citera
2021-07-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Spara och börja redan nu. Lägg pengarna i något som skyddar mot inflationen, ha dom inte på bankkonto. Bor du hemma så borde du kunna spara bra många tusen i månaden även med dålig lön.

Frågan var hur man ska leva som UNG idag.
Inte hur man ska säkra sin framtid med pengar och trappstegen i hjärntvättsprogrammet.
Inte konstigt att fler och fler ungdomar tar livet av sig i världen upp-och-ner
Citera
2021-07-11, 22:25
Vad sägs om att sälja bilen eller skaffa en billigare bil, och sedan försöka hitta en hyresrätt / studentlgh samt börja studera till något där kompetensen är efterfrågad på arbetsmarknaden, samtidigt som du ägnar dig åt något intresse/hobby där chansen att träffa en partner är hög?
Citera
2021-07-11, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Lyssna inte på den här nollan. Amerikanska böcker som inte går att applicera i Sverige.

Varför skulle inte det gå?

Det är ju för övrigt en hel del som skiljer mellan Sverige och USA, men att påstå att det inte går att lära sig saker från en bok, ja då undrar jag vem som är idioten i sammanhanget..
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-07-11 kl. 23:33.
Citera
2021-07-12, 15:25
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Varför skulle inte det gå?

Det är ju för övrigt en hel del som skiljer mellan Sverige och USA, men att påstå att det inte går att lära sig saker från en bok, ja då undrar jag vem som är idioten i sammanhanget..
Mm lycka till att köpa fastigheter att hyra ut i Sverige.
Citera
2021-07-12, 17:18
Medlem
Plugga till flygledare tar 2 år.
BAAM genomsnittlig lön på 67 000 kr.
Citera
2021-07-12, 17:19
Medlem
*73 800 kr.
Citera
2021-07-12, 17:44
Medlem
TackAPrioris avatar
Tycker det är mycket synd med de höga krav som ställs på unga idag.

Är själv 21 år och har varit väldigt arbetsam i mitt unga liv, samt jobbat röven av mig (nådde första miljonen med arbete och skjus av snäll aktiemarkand för några dagar sedan). Tycker dock inte det alls är en rimlig förväntning på de flesta människorna.

Förstår inte varför man inte beskattar äldre generationers orimliga net worth överskott till förmån för omfördelning till yngre generationer. Som det ser ut idag finns det två sätt att bli ekonomiskt stark: jobba röven av dig på ett omänskligt hårt sätt, eller mycket enklare föds med en förälder som tog någolunda ansvar för sin ekonomi som ung.

Det mest orättvisa är nog ändå det: det ansvar dina föräldrar tog för sin ekonomi väger typ 3-4x tyngre än vad ditt ansvar väger. Det är moraliskt förkastligt. Dags för massiv omfördelning! (och jag älskar kapitalism).
Citera
2021-07-12, 18:14
Medlem
Vi ska komma ihåg att i Sverige har vi det väldigt lätt med gratis utbildning, sjukvård osv. jämfört med andra länder.

Även de som föds fattigt i Sverige har goda förutsättningar att bli någonting.

Sen måste man såklart jobba smart för det. I samhället finns det vinnare och förlorare och det gäller att bilda momentum: Bra utbildning öppnar dörrar för fler jobb --> skickar signal till arbetsgivare att man är flitig och får därmed bättre jobb --> skapar bättre kontaktnät och förutsättningar om man startar eget eller vill klättra uppåt i samhället.

Att jobba hårt räcker inte. Du kan vara McDonald's vassate kassör som ställer upp och kör övertid men det kommer inte ta dig speciellt långt. Sitter du fast på ett dåligt jobb för länge så skapar du negativt momentum och det är svårt att återhämta sig (men det går såklart, ge aldrig upp).

Det är bara att gilla läget, i verkligheten så är det ingen som daltar med en. Att ha bra villa, snygg fru och en volvo är ingen garanti. Det låter svensson men folk jobbar hårt för att nå dit (eller längre).

Mitt tips är att öka dina inkomster genom att fixa bättre jobb, t.ex. genom utbildning. När du väl jobbar så investerar du minst 20-25% av din inkomst så att du skapar en passiv inkomst. Eliminera även onödiga månadsutgifter såsom bil osv.

Glöm heller inte att det finns många människor som är villiga att ta till vilka medel som helst för att lyckas - sjunk inte till den nivån men slappna heller inte av och tro att saker och ting kommer falla på plats "av sig själv".
Citera
2021-07-12, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TacopajTillFrulle
Är en ung grabb som gått klart skolan och bor hemma och jobbar heltid. Jag har egen bil och tjänar förhållandevis dåligt men det går ändå runt, jag fick jobbet dels genom kontakter och har egentligen inte kompetensen på pappret för det men klarar ändå av arbetet utan större problem. Nu till den stora frågan, vafan är nästa steg i livet? Jag skulle kunna se mig själv med familj och barn inom framtiden men jag ser inte hur jag ska komma dit när jag knappt ens har råd att flytta hemifrån. Jag sparar så mycket pengar jag har möjlighet till men med en bil och en ganska dålig lön blir det inte särskilt mycket om man jämför med vad t.ex. huspriserna ligger på idag. Mina föräldrar har alltid haft dålig koll på sin ekonomi och är extremt belånade och jag skulle helst slippa att vara i den sitsen själv.
Så hur är det meningen att man som ung ska göra för att uppnå villa volvo vovve eller iallafall möjligheten till ett eget boende? Är bered att överväga alla alternativ som typ håla i norrland eller liknande men det börjar bli högst aktuellt att flytta hemifrån känner jag.

Lyssna nu på detta råd:

Läs på om privatekonomi. Kolla Youtube.
Läs på om manlighet. Kolla Youtube eller läs på maskulint.se
Lär dig om lite av varje som har med samhället att göra:
politik, filosofi, ekonomi.
Börja gymma.
Bo hemma eller i någon billig lägenhet med andra. Skaffa ett hyfsat enkelt jobb där du har möjlighet att jobba lite övertid, typ lager, industri, bygg. Jobba 10 timmar om dagen, lev enkelt och lär dig att spara och investera dina pengar.

Kom ihåg att du är ung. Allt under 30 är bara prövotid för män. Men: Hårt jobb och gymträning är det bästa du kan ägna dina unga år åt. I den åldern vet man inte vem man är, däremot är ens fysik och hälsa alltid något man har nytta av. Likaså en god ekonomi.
Citera
2021-07-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Mm lycka till att köpa fastigheter att hyra ut i Sverige.

För det är ju ingen som har lyckats med det i Sverige....

Finns hur många som helst, både stora och små aktörer.
Citera
2021-07-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspirer
Plugga till flygledare tar 2 år.
BAAM genomsnittlig lön på 67 000 kr.

Antagningsproven till flygledare är det inte många som fixar, men varför inte!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in