Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Heinrich Oswald
Lorenz föddes i Tyskland 1904 men kom som 2-åring till Gävle.
Hans mor var svenska och i Gävle bodde bl. a. hans mormor och morfar. Via Mexiko kom han till Connecticut där han kom att dömas för mord på en släkting till sin flickvän Miss Benson. Han avrättades genom hängning den
12 augusti 1930 i Wethersfield.
En avrättning som jag aldrig tidigare hört talats om. Någon som har hört talats om denna?
Citat:
"Anderson och Lorenz bil tillsammans. Samtalet övergick snart till ett våldsamt gräl, i första hand om det förestående bröllopet men kanske också kring det faktum att Lorenz var skyldig Anderson en summa pengar.
Bråket slutade med att Lorenz drog upp en revolver och sköt Anderson till döds. Därefter lyfte han över liket till baksätet, körde en bit och stannade vid en åker där han lämpade av kroppen.
Efter dådet flydde gärningsmannen till Kanada. Därifrån skickade han ett telegram till sin fästmö och med hjälp av detta lyckades polisen spåra upp och gripa honom."
Citat:
"fyra minuter efter midnatt, öppnades falluckan under fånge nr 12016 i statsfängelset i Wethersfield. Repet spändes med ett ryck och femton minuter senare konstaterade läkaren att Henry Oswald Lorenz, var död.
Efter avrättningen fick offrets syster, Mrs Benson, tillstånd att ta hand om mördarens kropp. Hon såg till att den begravdes vid sidan av hennes bror."
Med andra ord så kom BO och GM att få en gemensam grav sida vid sida. Låter något märkligt tycker jag.
När jag läser det där igen så får jag bestämt känslan att BO haft för avsikt att prata Lorenz ur giftasplanerna. Då tänker man ju att Mrs B skickat honom. Vilket skulle kunna antyda att frk tyckte mycket bättre om honom än mamman och morbror. Jag glömde bort att han flydde till Kanada. Även det syns ju stärka att han hade planer för en fortsättning med frk. Liksom förstås brevet till henne. Däremot framgår väl inte om det var frk som lämnade brevet till polisen eller om det var Mrs. Eller om brevbäraren manats hålla utkik efter post till frk. Frk kan ju ha insett att det finns andra värden.
Att de två placerades i samma grav ger en känslan att damerna kanske postfaktum ansåg att de två herrarna var ungefär lika goda diplomater o konversatörer, eller att de trots utfallet var ungefär lika goda typer. Det kan ju också handla om att det fanns en familjegrav och att Lorenz hörde mer hemma där än nån annanstans. De unga tus känslor hade kanske känts äkta. Därav problematiken. Kanske.
När jag läser artikeln i A-B i dess helhet så framgår också med rätt stor tydlighet att Lorenz framstår som den mer sympatiske än morbrodern, inte omvänt:
”Dessutom var Anderson känd som en sällsynt osympatisk person och till och med hans syster, Mrs Benson, ställde helhjärtat upp på hans mördares sida.”
Anderson var emot att frk band sig genom äktenskap vid så unga år, ngt som Mrs o frk däremot inte alls tycks ha ansett.
Så motivationsmässigt kan man ana att L reagerade med desperat våld på en upplevt orättfärdig påtryckning. Frk var bara 17, så alla hade kanske lite fel var i den här historien. Dessvärre strök L med. Liksom Anderson.