2021-07-10, 16:25
Medlem
Kycklingklubba körd i ugnen är ju gott och trevligt men vad är det tänkt att man ska ha för sås till? Om jag kokar ris eller kör fattigmansgratäng (ingen grädde & ost) i ugnen där också?

Vad passar där egentligen? Vad brukar ni göra? Om ni vill tipsa om god marinad till klubborn så går det också bra.

Varma hälsingar,

Orfilad
Citera
2021-07-10, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orfilad
Kycklingklubba körd i ugnen är ju gott och trevligt men vad är det tänkt att man ska ha för sås till? Om jag kokar ris eller kör fattigmansgratäng (ingen grädde & ost) i ugnen där också?

Vad passar där egentligen? Vad brukar ni göra? Om ni vill tipsa om god marinad till klubborn så går det också bra.

Varma hälsingar,

Orfilad

Currysås eller tomatsalsa funkar båda utmärkt
Citera
2021-07-10, 16:38
Medlem
klybans avatar
Beror på hur du kör det i ugnen, kör du på galler, så får du ha något som samlar upp det som droppar, och ha lite vatten på denna uppsamlare.

Eller så om det är i en form, så tar man vara på detta.

Och med detta fett främst, som gör du en sås på och kan förstärka den med kycklingbuljong/vatten om man vill.

Det är en sås som kommer vara god, sen hur man gör såsen har man otroligt många varianter på.
Men fräsa lite vitlök lök och örtkrydda brukar göra sån mycket god.
Timjan är en enkel, citron och dragon är en annan, och avslutas med grädde. och smakas av med salt och peppar.
Och citronvarianten får man smaka av så man får rätt syra och smak av zest och dragonen.
Citera
2021-07-10, 17:14
Medlem
Shrimp-guys avatar
Köra bea
Citera
2021-07-10, 17:27
Medlem
funktioners avatar
Tycker det är fint med bea till. Och sen lite rosmarin på kycklingen. Låter som en konstig kombo, jag vet, men det är gott.
Citera
2021-07-10, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Tycker det är fint med bea till. Och sen lite rosmarin på kycklingen. Låter som en konstig kombo, jag vet, men det är gott.

Det görs sig bra med rosmarin

blå bands bea tycker jag är underskattad för att vara pulver man bara vispar ihop med upphettande vatten på plattan. Om man är sugen att testa något annat än varenda kocks egna bea i kyldisken
Det blir en bra kombo på just pommes, imo
Citera
2021-07-10, 18:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vitlökssås, pestosås, stark sås, sweet chili.
Citera
2021-07-10, 21:03
Medlem
Kickexs avatar
Gräddsås.
Citera
2021-07-11, 00:14
Medlem
Andersdamaans avatar
Koka upp en burk tomater av god kvalitet ihop med valfri mängd harissa. Krydda med salt, en nypa socker, svartpeppar, stött koriander, litet spiskummin och ras el hanout (En arabisk kryddblandning. Kan uteslutas om den visar sig svår att få tag på)

Funkar kanon till kyckling med ris, speciellt om man har kokat riset på arabiskt vis.
https://zeinaskitchen.se/ris-med-vermicelli/
Citera
2021-07-11, 08:57
Bannlyst
Till fågel skulle jag rekommendera en sås med lite varsam hetta.

Fågel är lite lam i smaken. Tycker jag själv.
Senast redigerad av Bensindriven 2021-07-11 kl. 09:33.
Citera
2021-07-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Beror på hur du kör det i ugnen, kör du på galler, så får du ha något som samlar upp det som droppar, och ha lite vatten på denna uppsamlare.

Eller så om det är i en form, så tar man vara på detta.

Och med detta fett främst, som gör du en sås på och kan förstärka den med kycklingbuljong/vatten om man vill.

Det är en sås som kommer vara god, sen hur man gör såsen har man otroligt många varianter på.
Men fräsa lite vitlök lök och örtkrydda brukar göra sån mycket god.
Timjan är en enkel, citron och dragon är en annan, och avslutas med grädde. och smakas av med salt och peppar.
Och citronvarianten får man smaka av så man får rätt syra och smak av zest och dragonen.
Exakt så! Ta tillvara på skyn som kycklingen avger vid tillagningen. Det är den perfekta basen att göra sås på. Häll över i en kastrull och addera grädde och låt koka ihop. Naturligtvis får man krydda upp med salt, peppar och övrigt man tycker behövs.
Som sagt, en perfekt grund, sedan kan man experimentera vidare beroende på vilka tillbehör man har och vad man är sugen på för dagen.
Citera
2021-07-11, 11:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnallenHielm
Exakt så! Ta tillvara på skyn som kycklingen avger vid tillagningen. Det är den perfekta basen att göra sås på. Häll över i en kastrull och addera grädde och låt koka ihop. Naturligtvis får man krydda upp med salt, peppar och övrigt man tycker behövs.
Som sagt, en perfekt grund, sedan kan man experimentera vidare beroende på vilka tillbehör man har och vad man är sugen på för dagen.
Vi vet ju bägge det finns smaker där som är fantastiska och ett slöseri att slänga.

Kanske om man hellre vill ha en bea, så kanske man inte tar tillvara på detta fett.
Men jag brukar alltid spara det på något sätt, och hamnar i frusen ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in