2021-07-10, 19:30
Moderator
Maviels avatar
Om någon annan nu stöter på mitt problem så ska jag förtydliga och uppdatera.

Om du har fiber - och via din internetleverantör har ett modem som också är en router - så behöver du kontakta din leverantör och be dem sätta en av uttagen i bryggat läge. I det bryggade läget pluggar du in allt - så kommer det att funka utan problem.

Vi har numera trådlöst som funkar på båda våningsplanen - och jag fick igång chromecasten
Citera
2021-07-10, 20:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Om någon annan nu stöter på mitt problem så ska jag förtydliga och uppdatera.

Om du har fiber - och via din internetleverantör har ett modem som också är en router - så behöver du kontakta din leverantör och be dem sätta en av uttagen i bryggat läge. I det bryggade läget pluggar du in allt - så kommer det att funka utan problem.

Vi har numera trådlöst som funkar på båda våningsplanen - och jag fick igång chromecasten
Nej, du behöver inte alls ringa din leverantör och sitta flera timmar i kö. Att ändra routern till bryggat går på ett kick.

Om det dessutom är så att routern inte har några enheter kopplat fysiskt till sig, utan man kör bara WiFi, så kan man gott ta bort sin gamla router helt och hållet. Då blir första pucken router istället.
Citera
2021-07-10, 20:30
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, du behöver inte alls ringa din leverantör och sitta flera timmar i kö. Att ändra routern till bryggat går på ett kick.

Om det dessutom är så att routern inte har några enheter kopplat fysiskt till sig, utan man kör bara WiFi, så kan man gott ta bort sin gamla router helt och hållet. Då blir första pucken router istället.

Jag lyckades inte ändra själv via inställningarna...

Min första router har en hel del kopplat till sig via de fasta nätverksuttagen i alla rummen - så vill inte ta bort den helt.

Men det funkar nu i allafall - utan några som helst problem - med bra hastighet.
Citera
2021-07-10, 20:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Min första router har en hel del kopplat till sig via de fasta nätverksuttagen i alla rummen - så vill inte ta bort den helt.

Men det funkar nu i allafall - utan några som helst problem - med bra hastighet.
Nej, det är många som inte får ordning på det där. Men lika glad är jag för det, för det betyder att jag har ett jobb.
Citera
2021-07-10, 20:36
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Nej, det är många som inte får ordning på det där. Men lika glad är jag för det, för det betyder att jag har ett jobb.

Ja det förstår jag Jag är inte helt oteknisk, men just sånt här är väl lite av en utmaning för mig. Men fick rätt på det. Installerat allt här hemma mer eller mindre, ungarnas playstation, etc. Brukar lösa det mesta med lite klurande - men stötte på patrull idag.

Då är det bra med flashback
Citera
2021-07-10, 20:38
Medlem
hashs avatar
Citat:

Du lever alltså på supportera privatpersoner som har olika IT-problem?
Citera
2021-07-10, 21:00
Moderator
Maviels avatar
En ventilator, eller en dialysapparat kan jag hantera med förbundna ögon... men sånt här... nåväl.
Citera
2021-07-11, 01:11
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ja det förstår jag Jag är inte helt oteknisk, men just sånt här är väl lite av en utmaning för mig. Men fick rätt på det. Installerat allt här hemma mer eller mindre, ungarnas playstation, etc. Brukar lösa det mesta med lite klurande - men stötte på patrull idag.

Då är det bra med flashback
Visst är det så.

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Du lever alltså på supportera privatpersoner som har olika IT-problem?
Det är korrekt rätt uppfattat. En eller annan bokhylla sätter jag också ihop och ibland sätter jag upp en TV på väggen. Trevligt jobb. Privatpersoner är trevligare att hjälpa än nån kontorsnisse.
Citera
2021-07-11, 04:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Du har fel eller du har fått för dålig info från TS.

Citat:

Du har antagligen då Telia och deras Technicolor router. Telia bryggar routern och du kan använda port 4 för en egen router. Övriga LAN är VLAN för t.ex IP-TV.
Citera
2021-07-11, 09:29
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Du har antagligen då Telia och deras Technicolor router. Telia bryggar routern och du kan använda port 4 för en egen router. Övriga LAN är VLAN för t.ex IP-TV.

Ownit. Kunde få avstängt 1:an. Eller själv manuellt stänga av alla.
Citera
2021-07-11, 10:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Dude. Jag jobbar med det här. Jag gör det här dagligen. Så sent som igår var jag och installerade en router och digitalTV från Telia hos en person. Men sure, jag har fel.

Edit: Ah, Ownit. Ja, i Ownits routrar, Technicolor Xtream eller vilken annan som helst som dom erbjuder, kan man enkelt stänga av själva routerfunktionaliteten och använda routern som en switch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in