2021-07-10, 13:27
Moderator
Maviels avatar
Möjligt att jag är inne i fel avdelning, är dessutom inte jätteteknisk så ber om ursäkt på förhand för min dumhet.

Vi har flyttat till nybyggt radhus som är rätt så tätt byggt i betong. Vi har fiber, men extremt dålig täckning trådlöst på ovanvåningen (antar jag pga byggnadens beskaffenhet). TV och annan nödvändig apparatur är ansluten till fibret via nätverkskabel och fungerar på så sätt.

Nu till mitt problem. Jag tittar i princip aldrig på tv, är däremot förtjust i netflix etc. Jag har försökt att ansluta en chromecast på tv:n på ovanvåningen vilket inte fungerar pga för dålig täckning. Jag lyckas installera den men sen klagar den att enheten ej är ansluten. Det är inget fel på chromecasten, för det funkar att installera den nere.

Jag köpte en repeater vilket inte funkade alls.

Fick tipset att det jag skulle ha var ett MESH wifi system vilket jag införskaffat. Blir dock inte riktigt klok på hur jag ska installera eländet - är det dessutom så att det är ett påbyggnadsbart system så att jag bör köpa fler än de 2 som ingår i paketet? Hur ska jag tänka med placeringen?

Står i princip ingenting i bruksanvisningen...
Citera
2021-07-10, 13:41
Medlem
SkogsKonungs avatar
2 st kan räcka om du bor i radhus(alltså inte 300 kvadrat som ska täckas)

Installationen ska tydligen vara väldigt smidig så tror mest du bara kör på. Googla tillverkare så borde det finnas guide på nätet.
Citera
2021-07-10, 14:01
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
2 st kan räcka om du bor i radhus(alltså inte 300 kvadrat som ska täckas)

Installationen ska tydligen vara väldigt smidig så tror mest du bara kör på. Googla tillverkare så borde det finnas guide på nätet.

Nja... såklart är det på pappret smidigt men får inte eländet att fungera. Nåväl får kämpa på.
Citera
2021-07-10, 14:32
Medlem
Antivalents avatar
Du kan inte dra en hederlig ethernet-kabel till övervåningens router? Antingen borra eller lägg i list utmed trappan.
Citera
2021-07-10, 14:41
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nja... såklart är det på pappret smidigt men får inte eländet att fungera. Nåväl får kämpa på.
Vad heter ditt Mesh-system?
Jag har precis investerat i detta Mesh-system.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/d-link-covr-x1863-mesh-system-ax1800-3-pack-p64818?ssr=on&loadfailure=1
Superlätt att installera.
Citera
2021-07-10, 14:44
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/d-link-covr-x1863-mesh-system-ax1800-3-pack-p64818?ssr=on&loadfailure=1

COVR 1102 från Claes Ohlsson. Ja själva installationen är busenkel, det håller jag med om. Kruxet här är att man ansluter enhet 1 till internet med kabel men fast jag gör det - så verkar den inte ansluta till internet. Det kommer upp att kanske måste man göra det manuellt efter att den konfigurerats - och när jag gör det och försöker gå in manuellt och ansluta så kommer där inte upp något vettigt att klicka på som t ex namn och lösenord utan en massa invecklade inställningar som jag inte fattar...
Citera
2021-07-10, 14:46
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Du kan inte dra en hederlig ethernet-kabel till övervåningens router? Antingen borra eller lägg i list utmed trappan.

Egentligen vill jag inte ha med eländet att göra tycker att maken kunde fixa men sånt här hamnar alltid på mig

Jag har ju ethernetkabel och färdigdragna uttag däruppe som tv:n är ansluten till - men chromecasten vill ju gå på trådlöst - därav behöver jag förstärka.

Nåväl får klura lite till.
Citera
2021-07-10, 14:48
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Mitt system liknar ditt... kabel från modem till internet porten på själva kuben... jag kan ju inte möjligtvis ha gjort något fel där... så oteknisk är jag inte.
Citera
2021-07-10, 15:21
Medlem
BigFatCones avatar
Om det hade varit min kåk, så hade det gått en nätverkskabel från routern på bottenvåningen, upp till en router på ovanvåningen som får agera accesspunkt.
Citera
2021-07-10, 15:23
Moderator
TV-, bild- och mediautrustning --> Nätverk och datorkommunikation
/Moderator
Citera
2021-07-10, 15:35
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Mitt system liknar ditt... kabel från modem till internet porten på själva kuben... jag kan ju inte möjligtvis ha gjort något fel där... så oteknisk är jag inte.
Du bryggar ditt modem och ställer in din nyköpta router som router.
Då passerar internet din router och skickas vidare till din andra enhet.
Du får googla hur du gör.
Citera
2021-07-10, 16:11
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Du bryggar ditt modem och ställer in din nyköpta router som router.
Då passerar internet din router och skickas vidare till din andra enhet.
Du får googla hur du gör.

Tack! Där hade vi lösningen... i kö till mitt internetbolag nu för de behöver ändra en inställning hos sig. Nu funkar det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in