Citat:
Ursprungligen postat av
RickardXXIII
Det är sällan man får höra något positivt som händer i Ryssland och Kina i svensk media, men det måste vara massor av bra saker som händer även där. Korrespondenterna verkar ensidigt vara ute efter att rapportera kritiska nyheter om regimen och brott mot mänskliga rättigheter, vilket i och för sig också måste rapporteras, men inte enbart. Allt är väl ändå inte bara jämmer och elände där. Det vet jag att det inte är för jag har haft nöjet att besöka båda dessa länder och så kollar man på Tik-Tok, och man har kul där också. Det verkar som SVT och media är rädd för att rapportera positiva nyheter från dessa länder för att de tror att de isåfall går regimens ärenden. Jag vill gärna ha en nyanserad rapportering och bild av länderna ifråga. Vore kul att veta lite mer om hur folk har det där och om positiva saker som händer där också. Det är idag tyvärr en väldigt ensidig rapportering.
Svensk media ger en nyanserad rapportering av Ryssland och Kina, men det är rätt sällsynt att något mediebolag rapporterar om andra länders "goda nyheter".
Som andra skrivit: Vill du veta vad ensidig rapportering är, gå in på kinesisk och rysk statskontrollerad media.