2021-07-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jag blev utsatt för sexuella övergrepp som barn, det har traumatiserat mig och förstört min sexualitet. Du kanske inte reagerar, för du fattar inte signalerna, men jag ser direkt (och pedofilerna likaså).

Varför tror du pedofiler tar bilder på nakna/lättklädda barn vid stranden? Det triggar dom. Att Hellbom dröjde så absurt länge vid olika intima kameravinklar talar sitt tydliga språk. Vad fanns det för anledning att exploatera barnen som han gjorde?

Jag minns första gången en stor dagstidning, i slutet av 80-talet, publicerade en reklamannons med en halvnaken flicka. Hon låg i en säng och bilden var laddad med sexuella anspelningar. Innan dess förekom det inte en sådan öppen sexualisering av barn. Det blev en debatt om bilden, att den var olämplig, men det tystades snabbt ner. Publiceringen blev en murbräcka för sexuell exploatering av barn i det offentliga rummet, och på den vägen är det.
Din överkänslighet gör nog att du missuppfattar det. Att man kan se under kjolen på henne i någon scen måste inte vara medvetet och av sexuella syften.
Citera
2021-07-10, 14:18
Medlem
PK-befriads avatar
De har kanske blivit övertalade av kulturmarxister om att det är skamligt att förekomma i sammanhang där den etniska homogenitetens lyckosamhet skildras bland vita människor, som den gör i Astrid Lindgrens verk. En tid som kulturmarxisterna vill att vi ska glömma.
Citera
2021-07-10, 14:28
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomeThome
Din överkänslighet gör nog att du missuppfattar det. Att man kan se under kjolen på henne i någon scen måste inte vara medvetet och av sexuella syften.
Exakt. Man tänkte inte i de banorna helt enkelt på den tiden.
Citera
2021-07-10, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Vem fan är Hjördis?

https://youtu.be/YxH9-UeuqJQ
Citera
2021-07-10, 14:32
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Många kanske drömde om en skådiskarriär som inte blev av? Men Tjorven Maria Johansson har jag sett i flera filmer och ”Ronja” gick vidare i politiken. Men Tommy och Annika, Pippi-inger. Fast de kanske inte alls drömde om att bli skådespelare. Antar att det känns tomt och sorgligt när allt är över och att man blir trött på alla som tjatar om rollen man gjorde 🥺
Citera
2021-07-10, 15:01
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:

Det handlar inte om en scen, utan många med sexuella vinklar och undertoner. Du kan kalla mig överkänslig men jag känner igen "pedofilsignaler" och det är motbjudande att exploatera barnskådespelare på det sätt som Olle Hellbom gjorde.

I Pippi Examples av Palle Torsson visades 27 olika sekvenser med sexuella undertoner. Detta var från Pippifilmerna, lägg därtill andra filmatiseringar av Lindgrens böcker. Någon skrev här i tråden om en lång sekvens med Madicken och Elisabet när de sitter nakna.

Hellbom regisserade med pedofilens blick, det såg man inte då, det ser man nu. Hur bekväma var barnen med hans anvisningar? Det vore intressant om någon som jobbat med honom ville skriva i tråden anonymt.

"Skreva med benen"
"Klä av er nakna"
"Åk nedför ledstången, långsamt"

Det var olämpligt då, det är olämpligt nu. Pedofiler fanns då, pedofiler finns nu. Vuxna har ett ansvar att skydda barns sexuella integritet.

Citat:
Palle Torsson menar att den nya filmen innehåller sekvenser som när de gjordes för 30 år sedan knappast ansågs ha ett sexuellt innehåll.
- Men som kulturen har förändrats under den tiden kan de idag tolkas som sexuella bilder.
Palle Torsson resonerar om hur barnstjärnor idag är sexualiserade i ett kommersiellt syfte.

- Det här är frågor som är viktiga att ha en fördjupad diskussion kring.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tsatta-barn-ar

Torsson missar en sak, det tolkades som sexuellt även då, av de som var intresserade. Att samhället förändrats så att fler nu tolkar det sexuellt visar att vår kultur i högre grad ser på barn som sexobjekt, vilket är motbjudande och visar vilken succesiv avtrubbning som skett.
Senast redigerad av Passepartout 2021-07-10 kl. 15:04.
Citera
2021-07-10, 15:10
Medlem
Att många av Astrid Lindgren barnskådisarna avskyr sitt förflutna är antagligen en attityd av falsk blygsamhet som bara kan förstås av dom själva och som är obegripligt för oss utomstående. Många halvkända kulturpersonligheter framhäver gärna svåra uppväxtförhållanden på ett 'blygsamt' sätt vilket visar att de ändå har haft en viss framgång i livet genom att ha varit barnskådis i en Lindgrén film.

Nämn någon filmskådespelare som inte har haft en taskig barndom.
Citera
2021-07-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det handlar inte om en scen, utan många med sexuella vinklar och undertoner. Du kan kalla mig överkänslig men jag känner igen "pedofilsignaler" och det är motbjudande att exploatera barnskådespelare på det sätt som Olle Hellbom gjorde.

I Pippi Examples av Palle Torsson visades 27 olika sekvenser med sexuella undertoner. Detta var från Pippifilmerna, lägg därtill andra filmatiseringar av Lindgrens böcker. Någon skrev här i tråden om en lång sekvens med Madicken och Elisabet när de sitter nakna.

Hellbom regisserade med pedofilens blick, det såg man inte då, det ser man nu. Hur bekväma var barnen med hans anvisningar? Det vore intressant om någon som jobbat med honom ville skriva i tråden anonymt.

"Skreva med benen"
"Klä av er nakna"
"Åk nedför ledstången, långsamt"

Det var olämpligt då, det är olämpligt nu. Pedofiler fanns då, pedofiler finns nu. Vuxna har ett ansvar att skydda barns sexuella integritet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tsatta-barn-ar

Torsson missar en sak, det tolkades som sexuellt även då, av de som var intresserade. Att samhället förändrats så att fler nu tolkar det sexuellt visar att vår kultur i högre grad ser på barn som sexobjekt, vilket är motbjudande och visar vilken succesiv avtrubbning som skett.
Antingen är du själv pedofil eller så är du överkänslig pga traumat du har upplevt, om du ser det på det sättet. När de filmerna gjordes så var nakna barn inget konstigt, du måste lära dig att förstå kontexten bakom en film. Man kan inte slänga in moderna värderingar som inte fanns öht på den tiden och sen bedöma det utifrån det. De andra scenerna du beskriver är antagligen helt logiska och normala scener som du själv lägger in sexuella motiv där inget sexuellt finns i verkligheten. Att pedofiler har klippt ut dem för sitt runkande betyder inte att skaparen hade sexuella motiv.
Citera
2021-07-10, 15:42
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Antingen är du själv pedofil eller så är du överkänslig pga traumat du har upplevt, om du ser det på det sättet. När de filmerna gjordes så var nakna barn inget konstigt, du måste lära dig att förstå kontexten bakom en film. Man kan inte slänga in moderna värderingar som inte fanns öht på den tiden och sen bedöma det utifrån det. De andra scenerna du beskriver är antagligen helt logiska och normala scener som du själv lägger in sexuella motiv där inget sexuellt finns i verkligheten. Att pedofiler har klippt ut dem för sitt runkande betyder inte att skaparen hade sexuella motiv.

Naturligtvis är jag inte pedofil, då skulle jag inte skriva som jag gör. Det är ju det jag säger, nakna barn var inget konstigt då, men om du regisserar en film där du zoomar in och exponerar barns intimare delar är det något som inte stämmer. Du verkar inte se det uppenbara utan kallar det överkänsligt.

Minns du hur det var under 70-talet, hur pedofiler flyttade fram sina positioner? Annina Rabe i SvD:
Citat:
I ett sex sidor långt resereportage får vi läsa om den indiska muria-stammen, som enligt ingressen är ”världens lyckligaste folk”. Detta är den, enligt Hemmets Journal, för att ”alla barn älskar fritt”. Det som gör muria-stammen så lycklig, enligt denna okritiska artikel, är att barn börjar ha sex med äldre redan i femårsåldern, och att de aldrig behöver tröttna på varandra då de (barnen) ”tvingas” byta partner var fjärde natt. Det mustiga reportaget beskriver frejdigt små barns sexuella intitationsriter, därtill beskrivet i ett exotiserande tonläge som skulle vara fullständigt oacceptabelt idag.
https://www.svd.se/pedofili-i-folkhemmet

Får jag fråga, dras du själv sexuellt till barn eller är det så att du inte ens uppfattar att det pågick och pågår en sexualisering av minderåriga? Jag tror Astrid Lindgren-barnskådisarna känner skam för att de har använts som vuxnas objekt på ett sätt som överskrider deras integritet. Då menar jag inte endast de sexuella undertonerna, utan hur de dresserades av de vuxna i hela filmkonceptet.
Citera
2021-07-10, 15:46
Medlem
Citat:

Men googla bilder på Olle Hellbom. Han ser ju ut som en riktig ärkepedofil. Fy fan, detta förstör ju filmerna totalt. Det fanskapet var väl säkert på ungarna också.
Citera
2021-07-10, 15:53
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Men googla bilder på Olle Hellbom. Han ser ju ut som en riktig ärkepedofil. Fy fan, detta förstör ju filmerna totalt. Det fanskapet var väl säkert på ungarna också.

Du kan inte döma utifrån hur en människa ser ut, eller är du bara ironisk?
Citera
2021-07-10, 16:01
Medlem
SeanAverys avatar
Här berättar Dan Håfström som spelade Birk Borkason lite om hur det är när journalister undrar vad som hände sen

https://sverigesradio.se/artikel/6440161
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in