• 1
  • 2
2021-07-09, 23:31
Medlem
4yoonlys avatar
Även om det går att importera (beställa "hem") den absolut billigaste Kina el-bilen som gör max 50 Km/h får man köra den på vägen?

Eller kanske ställa frågan annorlunda... vad krävs för typ den här https://www.alibaba.com/product-deta...1f65646d5IyTFW
Skall få köras på "små" vägar?

Vi säger att jag köper denna, den går (vad jag kan se max 30 Km/h) får jag köra denna (har B körkort) till min lokala ICA och handla?

Och får jag inte det, vad krävs för att få detta?

Någon som har koll?
Citera
2021-07-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
vad krävs för typ den här https://www.alibaba.com/product-deta...1f65646d5IyTFW
Det som krävs är total brist på kännedom om sociala normer.
Citera
2021-07-09, 23:34
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Även om det går att importera (beställa "hem") den absolut billigaste Kina el-bilen som gör max 50 Km/h får man köra den på vägen?

Eller kanske ställa frågan annorlunda... vad krävs för typ den här https://www.alibaba.com/product-deta...1f65646d5IyTFW

Vi säger att jag köper denna, den går (vad jag kan se max 30 Km/h) får jag köra denna (har B körkort) till min lokala ICA och handla?

Någon som har koll?

Den kommer inte gå igenom reg-besktningen, så du får köra den på inhägnat område.
Citera
2021-07-09, 23:41
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Den kommer inte gå igenom reg-besktningen, så du får köra den på inhägnat område.

Du får gärna vara lite mer specifik, varför den inte skulle klara en registreringsbesiktning.

Om vi tar exemplet (länken 30 Km/h) och då registrerar den som en A-traktor ex.
Vad skulle då inte fungera?

Får jag inte köra en A-traktor med B körkort, eller menar du att A-traktorer har helt enkelt andra krav som måste tillgodoses än en detta exempel som jag angav?

Helt enkelt, vad skulle behövas för att den exempelvis kunna gå igenom en A-traktor registrering? kan du nämna något?

---edit

Ok googlade lite...

https://www.elinstallatoren.se/2015/...skregistrerad/

Visst!

Men det är ändå 6 år sedan?

Och jag menar logik existerar väl ändå fortfarande?
Vikt, hastighet osv?
Senast redigerad av 4yoonly 2021-07-09 kl. 23:46.
Citera
2021-07-09, 23:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Du får gärna vara lite mer specifik, varför den inte skulle klara en registreringsbesiktning.

Om vi tar exemplet (länken 30 Km/h) och då registrerar den som en A-traktor ex.
Vad skulle då inte fungera?

Får jag inte köra en A-traktor med B körkort, eller menar du att A-traktorer har helt enkelt andra krav som måste tillgodoses än en detta exempel som jag angav?

Helt enkelt, vad skulle behövas för att den exempelvis kunna gå igenom en A-traktor registrering? kan du nämna något?

---edit

Ok googlade lite...

https://www.elinstallatoren.se/2015/...skregistrerad/

Visst!

Men det är ändå 6 år sedan?

Och jag menar logik existerar väl ändå fortfarande?
Vikt, hastighet osv?

Därför att det är Kina-skräp som inte lever upp till våra trafiksäkerhetsregler.
Citera
2021-07-09, 23:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Därför att det är Kina-skräp som inte lever upp till våra trafiksäkerhetsregler.
Skulle vilja se en krocktest på lådbilen.
Citera
2021-07-10, 00:02
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Så du menar alltså att det är omöjligt och det finns inte en chans?

Inget litet kryphål alls? :-)

Även om man hittar en 3 hjuling som gör 25 Km/h med 750w motor?

Jaja jag om någon är medveten om att det är Kina skräp, men det hade varit för många tror jag "komfortabelt" med en "golf cart" med en 400 watts solcell som tak att åka till jobbet med (om det är inom 1 mil eller 2) eller bara att dra och utföra lite sysslor med.

Sedan kan jag tänka mig lite ombyggnad givetvis, men lite mer passande för Sverige. Men det blir ju svårt att sälja en 30-50 el-"moppe" med tak som kräver besiktning varje år för att lagligt köras med B körkort och på 50 vägar... när en bensin slukande A-traktor kan köra på 70 vägar, och med enbart vikt döda många haha :-)

Men visst en A-traktor är något mer skyddad så jag kan förstå det dvs du som sitter i den är skyddad. Samtidigt får köra en klass I Moped i 45 Km/h på en 50 väg och vara i princip hur oskyddad som helst..

Hmm...
Citera
2021-07-10, 00:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Så du menar alltså att det är omöjligt och det finns inte en chans?

Inget litet kryphål alls? :-)

Även om man hittar en 3 hjuling som gör 25 Km/h med 750w motor?

Jaja jag om någon är medveten om att det är Kina skräp, men det hade varit för många tror jag "komfortabelt" med en "golf cart" med en 400 watts solcell som tak att åka till jobbet med (om det är inom 1 mil eller 2) eller bara att dra och utföra lite sysslor med.

Sedan kan jag tänka mig lite ombyggnad givetvis, men lite mer passande för Sverige. Men det blir ju svårt att sälja en 30-50 el-"moppe" med tak som kräver besiktning varje år för att lagligt köras med B körkort och på 50 vägar... när en bensin slukande A-traktor kan köra på 70 vägar, och med enbart vikt döda många haha :-)

Men visst en A-traktor är något mer skyddad så jag kan förstå det dvs du som sitter i den är skyddad. Samtidigt får köra en klass I Moped i 45 Km/h på en 50 väg och vara i princip hur oskyddad som helst..

Hmm...

Möjligen som mopedbil, men jag är tveksam även där.
Citera
2021-07-10, 00:11
Medlem
Citat:

Någon som har koll?
Såg nån amerikansk youtuber som beställde hem en elbil från Kina för typ 200-300 papp om jag inte kommer ihåg fel. Var inte ens samma bil som på bilden som kom hem. Ren komedi.
Självklart var den en sportig bil på bilden och det som kom hem var en riktigt plastig och ful moppebil, typ.

Hittade videon: https://youtu.be/MOaWF4nHoUc
Citera
2021-07-10, 00:28
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Såg nån amerikansk youtuber som beställde hem en elbil från Kina för typ 200-300 papp om jag inte kommer ihåg fel. Var inte ens samma bil som på bilden som kom hem. Ren komedi.
Självklart var den en sportig bil på bilden och det som kom hem var en riktigt plastig och ful moppebil, typ.

Hittade videon: https://youtu.be/MOaWF4nHoUc

Haha den har jag faktiskt sett också! Sjukt kul, men trist att han blev lurad som ett as. Men han vart lite godtrogen, du skall alltid förutsätta att Kinesiska staten (och därmed majoriteten av den kinesiska befolkningen) vill lura dig så mycket som möjligt.

Jag har bekanta som startat upp företag med "Kina fabriker" och det krävs ett jävla jobb, dom respekterar inte alls "copyright" osv osv... så du får aldrig ge dom något mer än "gör så och så" för att få det att fungera "billigt"... om du ger dom för mycket information så har du 10 fabriker som gör exakt samma hälften så billigt och alla jobbar för den Kinesiska staten...

Men det är inte det jag är ute efter...

Det enda jag är ute efter är en "framework" billigt som attan. Sedan kan man ta hem det, putsa på det så det passar utan att bli för dyrt. Samtidigt om man har en marknad så kan man faktiskt åka till Kina och faktiskt ställa lite krav, vara lite hands on och få lite mer kvalité. Men slut "putsen" får alltid vara i Sverige. Vilket också ger en möjligt att skicka tillbaka DOA's och "below quality" utan att betala...

Jaja bara en idé...

Kanske bara jag som vill ha lite tak överhuvudet när jag åker runt inom 5 mil, varannan dag. För en billig penning...
Citera
2021-07-10, 01:03
Medlem
Trolltestets avatar
Bara en så enkel sak som att få den godkänd att kopplas in på det svenska elnätet skulle nog kosta lika mycket som bilen.
Citera
2021-07-10, 01:16
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Bara en så enkel sak som att få den godkänd att kopplas in på det svenska elnätet skulle nog kosta lika mycket som bilen.

Nu skall du väl inte förringa det svenska elnätets säkerhet och säga att du kan förstöra det genom att koppla in något i det? Även om vi inte är världsbäst när det gäller jordfelsbrytare osv. Så är ändå vårat elnät uttänkt så pass att säkerheten inte sitter i enheten vi kopplar in utan elnätet vi kopplar den till.

Att det sedan sitter säkringar i din enhet är oftast för andra länders säkerhet :-)

Så det argumentet håller inte riktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in