2021-07-09, 22:02
Medlem
Har alltid funnits fungerande androidplattor för under 2000. Nu har jag dock svårt att hitta rätt.

Även budgetplattorna begär de typ 3000 för.

Vilka är bra för runt 1500-2000?
Citera
2021-07-09, 22:38
Medlem
4yoonlys avatar
https://www.netonnet.se/art/dator-su.../1011194.8950/

Helt OK!

Jag vet det pratas om minst 8 GB Ram, Octacore CPU med AI CU osv osv...

Det är en budget platta utan tvekan... men har ett stort batteri, tillräcklig prestanda för vanlig surf, lite spel osv.

Min som är identiskt med denna vad jag kan se har även SIM kortplats men kan inte hitta det i speccarna Netonnet visar. Så det kanske är en liten annan modell.

Batteriet klarar lätt 1 dags full användning (alltså Netflix, spel, surf osv osv).

Mer info:
https://www.gsmarena.com/lenovo_tab_m8_(hd)-9825.php

Där kan man även se att den har SIM, vilket jag inte kan hitta på Netonnet.

Den har fått Android 10 uppgradering, vilket även om det inte är den senaste så duger det gott.

Enda negativa är att den har lite minne, det märks då och då. Kör du Google Earth i mer en några minuter (zoomar, kör lite streetview, zoomar ut osv osv) så hänger det sig och du får starta om Google Earth.

Annars fungerar den helt ok.

Det är en 720 skärm, men 8 tums... har haft 7 tums 1080p skärmar och märker ingen gigantisk skillnad faktiskt.

Finns en grej som stör mig (pytte lite, märk väl det är 8 tums skärm) att dom inte har lagt in stöd för den kryptering (DRM grej som är "gratis" att fixa, men kräver lite byråkrati) som Netflix vill ha för att se filmer i 720p/1080p. Så Netflix körs i SD dvs vad jag kan förstå 480.

Men slötittar man på serier osv så är det ingen fara alls, 1080 skickar man till TV'n eller 4k om har en sådan apparat :-)

Så på det stora hela, i den prisklassen 1500 kr segmentet tycker jag Lenovo TAB M8 får en 4.5 stjärnor :-)
Citera
2021-07-11, 10:20
Medlem
Tack för tipset, ska kolla den!
Citera
2021-07-11, 12:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Vilka är bra för runt 1500-2000?
Köper man från utlandet så får man mycket mer för pengarna och även om det är okända märken i Sverige så tycker jag det är helt okej kvalité.
Har Alldocube X Neo sedan i julas och är mer än nöjd, mycket bra bild och färgåtergivning med Super Amoled och Android 9 duger gott för mina behov.
Alldocube iPlay 40 kan också vara ett bra val med hela 8GB RAM och 128GB lagring samt Android 10.
Hade Teclast innan i 2-3 år som också var prisvärd, funkar fortfarande bra men fick en död pixel.
Citera
2021-07-12, 13:25
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SatanBaraAtillZ
Nu har jag dock svårt att hitta rätt.
Vill du inte handla från utlandet så såg jag dessa också för under 2000kr på 10" och 3GB arbetsminne:
LENOVO TAB M10 1592kr
SAMSUNG Galaxy Tab A7 1990kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in