• 1
  • 2
2021-07-09, 15:17
Medlem
Jag ogillar nyttig mat generellt men med åldern har smaklökarna förändrats. Numera gillar jag faktiskt vitkål, brysselkål med mera!!

Så jag äter gärna sådana smaker och det är ju hälsosamt som bara tusan. Och det finns att köpa på burk, kräver ingen tid i köket alls.

Pizzasallad kan man ju göra själv så klart och den man köper är ju otroligt icke-prisvärd för 100 kr/kg. Paprika, vitkål och vitvinsvinäger är ju inga dyra grejer direkt.

Gillar coleslaw men den man köper har så satans med socker!!

Om ni tänker beska grejer... och om ni ser vad jag gillar...

Får ni idéer på vad jag mer kan äta som funkar som side-dish eller snacks?
Citera
2021-07-09, 17:01
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Surkål kusinen min
Citera
2021-07-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Surkål kusinen min

Ja, det kan jag prova igen!

Åt det som ung tillsammans med jägerwurst och avskydde det, Tvi vad äckligt tyckte jag.

Men eftersom min smak förändrats så!!

Sauerkraut jawohl.

Skulle till Lidl ändå imorgon och lägger det till listan!

Tack för tips!!!
Citera
2021-07-09, 19:21
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Åt det som ung tillsammans med jägerwurst och avskydde det, Tvi vad äckligt tyckte jag.

Sauerkraut jawohl.

Tack för tips!!!

Samma samma, åldern förändrar smaklökarna.
Du åt det på precis rätt sätt också. Lite fin senap på det....

Finns något som heter koreansk "pannkaka".
Skitgod att fylla upp med kimchi (godast att ha i lite bulgogi också), och då är jag inte ens ett fan av kimchi.
Citera
2021-07-09, 19:57
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Egna inlagda grönsaker, typ paprika, padron, chilifrukter, gurka, morot, vitlök etc. Kimchi?

En fin thai glasnudelsallad är alltid trevligt.

Annars har ju det spanska (även ITA) köket oändligt med tapasrätter som champinjoner, aubergine, zucchini et al. som tilltugg. Bruschetta får jag aldrig nog av.
Citera
2021-07-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Samma samma, åldern förändrar smaklökarna.
Du åt det på precis rätt sätt också. Lite fin senap på det....

Finns något som heter koreansk "pannkaka".
Skitgod att fylla upp med kimchi (godast att ha i lite bulgogi också), och då är jag inte ens ett fan av kimchi.

Jo, jag har liksom märkt att det där med kåldolmar är en åldersgrej. När jag var liten skalade jag alltid bort kålet! Nu är det kålet som är godast!

Det blir bratwurst till surkålen sedan får man experimentera sig fram.. minns dåligt hur det smakade...

Jägerwurst är väl lite som lundensisk Knake? Om det ens finns att köpa nu när Widerbergs ej är med i matchen längre. Det är en lite syrlig kok-korv?
Citera
2021-07-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Egna inlagda grönsaker, typ paprika, padron, chilifrukter, gurka, morot, vitlök etc. Kimchi?

En fin thai glasnudelsallad är alltid trevligt.

Annars har ju det spanska (även ITA) köket oändligt med tapasrätter som champinjoner, aubergine, zucchini et al. som tilltugg. Bruschetta får jag aldrig nog av.

Kan man inte köpa den där stora glasburken på ÖB... gitter inte mixtra i köket just nu. Annars är ju korvgryta på vitkål kul att laga. Det skall vara mycket korv i. Hög korvhalt!
Citera
2021-07-09, 20:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:

Sauerkraut jawohl.

Tack för tips!!!
Skippa fermenterad surkål (nästan uteslutande det som finns i glasburk), smakar röv i förhållande till "färsk". ICA säljer ofermenterad surkål i plastpåse från sitt eget märke, ekologisk dessutom - smaken är som dag och natt. Frementerad kan man inte äta som den är (enligt mig), medan naturligt syrad vitkål går att lägga på mackan bara sådär.

Hade bekantskap med ett äldre par för några år sedan, de åt alltid surkål, knäckemacka & två bitar rå vitlök bredvid till sin potatis och kött.
Citera
2021-07-09, 20:08
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Kan man inte köpa den där stora glasburken på ÖB... gitter inte mixtra i köket just nu. Annars är ju korvgryta på vitkål kul att laga. Det skall vara mycket korv i. Hög korvhalt!

Både ÖoB och arablivs har mycket färdiga inlagda. Sevan har en del: https://sevan.se/produkter/

Lidl har några stuffz också. Deras skivade jalapenos är mycket fina och starka.
Citera
2021-07-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Skippa fermenterad surkål (nästan uteslutande det som finns i glasburk), smakar röv i förhållande till "färsk". ICA säljer ofermenterad surkål i plastpåse från sitt eget märke, ekologisk dessutom - smaken är som dag och natt. Frementerad kan man inte äta som den är (enligt mig), medan naturligt syrad vitkål går att lägga på mackan bara sådär.

Hade bekantskap med ett äldre par för några år sedan, de åt alltid surkål, knäckemacka & två bitar rå vitlök bredvid till sin potatis och kött.

Vad är skillnaden? Jag fattar nog inte riktigt tillagningsmetoderna.

Icas pizzasallad kostar 100 kr/kg och jag betalar fan inte det för vitkål.

Vad kostar deras plastpåse, är det på samma nivå?
Citera
2021-07-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Både ÖoB och arablivs har mycket färdiga inlagda. Sevan har en del: https://sevan.se/produkter/

Lidl har några stuffz också. Deras skivade jalapenos är mycket fina och starka.

Av den enda anledningen kan jag sakna möllans sortiment i butikerna. Där ser man, att det fanns något att sakna.
Citera
2021-07-09, 20:14
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Vad är skillnaden? Jag fattar nog inte riktigt tillagningsmetoderna.

Icas pizzasallad kostar 100 kr/kg och jag betalar fan inte det för vitkål.

Vad kostar deras plastpåse, är det på samma nivå?
https://assets.icanet.se/t_product_l...8690093305.jpg
17,95 kr
Jfr-pris 35,90 kr/kg. Nederländerna

Nej, några 100kr/kg ska man inte lägga på helfabrikat av oförädlad näring (grönsaker).

Jag skrev fel - jag syftade på pastöriserat när jag skrev fermenterad.
De flesta surkål i burk är pastöriserat, medan ICAs bara är fermenterad/syrad (opastöriserad). Krispigheten & syran bibehålls bättre av att låta den vara opastöriserad, men "bäst före"-datumet sjunker. Pastöriserad surkål ger en obekväm bismak av "jäst" i munnen efteråt enligt mig.
Senast redigerad av GoUoD 2021-07-09 kl. 20:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in