Citat:
Ursprungligen postat av
colabulle
Som rubriken lyder.
Vad får en svensk person, född i sverige med vita kaukasiska föräldrar som i sin tur är födda här "hel svensk" så att säga, att frivilligt konvertera till islam, med läsa koranen, inte ät gris, fast, ingen alkohol böner etc, från att vara icke troende alternativt/kanske lite "svensk kristen", bära kristna korset i halsband och besöka kyrkan vid högtider men inte annars kalla det "smygkristen" fast åt andra hållet, eller kristen utav något annat slag.
Vad kan det finnas för val/tankegång/anledning till att man konvertera till islam? Med alkt där till som att läser Koranen, äter inte gris, skaffar inte hund, driker inte alkohol, fastar i ramadan etc.
Som student men även senare kände jag några unga kvinnor som frivilligt konverterade från svenskhet (min term eftersom de inte var engagerade kristna) till att bli muslimer. Åtminstone två av dem konverterade först, varefter de senare träffade de muslimska män som de gifte sig med.
Jag har börjat tro att sådant här kan undvikas om vi hade en patriotisk anda i landet.