2021-07-10, 10:55
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umadbroski
Jag erkänner mig besegrad.

Men vill ändå säga att om Sverige använder svepskäl för att göra det värre för kriminella blir jag bara glad. Vi har väl världens lamaste straff och rättsystem?

Men resten av det du skrev, tack

Att lyssna på andras argument är en förlorad konstform. Att erkänna att man byter position är ännu mer sällsynt. Det visar att du både är stark och smart. Så tack själv!
Citera
2021-07-10, 11:01
Medlem
glowniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eisenhoovermachine
Det låter väl rimligt kan man tycka. Det är inte internetleverantörer som kan se dina mejl och chatthistorik, utan de företag som tillhandahåller kommunikationsmöjligheten. Det är ju privata företag som sätter reglerna för deras användare. Accepterar du inte reglerna så behöver du inte använda tjänsterna, inte svårare än så. Internet är ingen mänsklig rättighet.
FN verkar tycka annorlunda. Här är dokumentet.

Tycker speciellt att följande två punkter är relevanta:
Citat:
Deeply concerned also at measures in violation of international human rights law that aim to or that intentionally prevent or disrupt access to or dissemination of information online,

Emphasizing the particular risks with regard to the safety of journalists in the digital age, including the particular vulnerability of journalists to becoming targets of unlawful or arbitrary surveillance and/or interception of communications, in violation of their rights to privacy and to freedom of expression,

Men om vi bortser från det så verkar du anse att bara för att det inte är staten direkt som utövar integritetskränkanden åtgärder, utan har outsourcat dem till privata företag som i praktiken har monopol, så är det ingen fara för du kan ju alltid skapa egna alternativ för att bryta monopolet?

Det påminner mig om Andrew Anglin på Daily Stormer som brukar satirisera om just detta och liknande företeelser med fraser som "just build your own Internet, goy".

Faktum är att om det inte finns några alternativ på marknaden och det enda reella alternativet, om du vill undvika att bli åtalad för åsiktsbrott som politiskt dissident, är att gräva egen fiber och starta en ISP så är det ju i praktiken inte ett realistiskt alternativ. För att inte tala om att om du ändå gjorde det så skulle ytterligare lagändringar komma som ett brev på posten som tvingade dig att dela information med myndigheter eller nån tredje part som i praktiken styrs utav myndigheter.

"Just move to another country, goy" kanske? Ja tro mig, jag är på väg.
Senast redigerad av glownigger 2021-07-10 kl. 11:06.
Citera
2021-07-10, 11:41
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberol
Bra sagt och som vanligt är det alltid den oskyldige som har mest att frukta när ännu en massövervakning rullas ut. Även om detta rimligtvis kommer att prövas i eu-domstolen för mänskliga rättigheter har folkvalda och partier tydligt redovisat vilken sida de står på.

Något att komma ihåg tills nästa val.

Jag tror de flesta partier är lika goda kålsupare gällande kontroll av medborgarna, med argument vinklade från vänster till höger. Det om något är viktigt att komma ihåg eftersom det visar var den faktiska makten finns.

Jag har länge hoppats (och tjatat) att L ska vakna ur sin koma och börja slåss för de här sakerna. Jag har en känsla av att det också hade skett om man inte hade tvingat bort Alexander Bard. Nu får vi se om Med använder detta framåt.

Jag hoppas att vi tillsammans kan se till att dessa frågor inte försvinner i bruset fram till den 21:a september när det ska rösta om fas2.
Citera
2021-07-10, 11:43
Medlem
att titta på alla som sitter/suttit i fängelse skulle ju bli ett bra urval att övervaka dvs 10 % av dom etniska svenskarna o 90% av alla svartskallar, bara 1 av 10 invandrare har rent mjöl i påsen så att säga.
Gdpr har för övrigt gett alla kriminelle möjlighet att försvinna från ex gogle o hos oss företag ringer det
okända nummer som ingen har o vill sälja skit eller nåt annat negativt( går inte att kolla upp)
Citera
2021-07-10, 11:46
Avslutad
Moderator postar ett inspel som jag gärna vill vidareutveckla. Vet inte om det är tillåtet att kommentera en klistrad modåtgärd men jag hoppas att jag har turen på min sida här:
Citat:
”Som svar på 2 - så är det en jävla skillnad på att inte vara rädd för myndigheter eller företag och på att få ett gäng mer eller mindre tillräkneliga dårar från Flashback efter sig. Det inses nog lätt.”
Jag håller med, att be någon lägga ut sina uppgifter för att bevisa en poäng kan kännas billigt men det är ju bara saken dragen till sin spets.

Det intressanta är att man unnar sig att vara anonym för att det är möjligt på Flashback men inte ser något problem med att anonymiteten riskerar att försvinna, ”det är ju bara att skärpa sig och inte skriva saker som riskerar att medföra repressalier”. Om man verkligen tar så lätt på sin anonymitet och ändå inte reflekterar över varför man själv från första början valde att vara anonym har man en del självrannsakan att göra. Något känner nog alla ett obehag inför, det behöver inte vara så svartvitt som Flashbackdårar eller Säpo. Den sköna känslan av att vara osynlig är vi fler som känner utan att vi nödvändigtvis behöver ha Leatherface efter oss.

Jag anser inte att man i skydd av anonymitet ska kunna nonchalera alla andras rätt att vara anonyma, har man inga problem med öppenhet är det bara att visa fittan* och gå vidare men ge inte bort andras rättigheter bara för att man inte uppskattar de egna. Det här går inte att vifta bort så lättvindigt som att kalla det ”floskler”.

Dessutom tror jag att vetskapen om att man konstant riskerar att vara övervakad kan göra stor skada på arbetsmarknaden när anställda inte vågar kommunicera eftersom de i första hand måste fundera på hur deras formuleringar kan komma att tolkas/fultolkas i framtiden. Det lättaste sättet är naturligtvis att skriva en massa fluff utan innehåll. Till slut blir det närmast omöjligt att kunna se vad som ligger bakom ett beslut när fler och fler väljer att ta de avgörande diskussionerna öga mot öga utan telefoner, mail eller mess.
* Ett exempel på ordval jag hade undvikit om jag skrivit under eget namn. På Flashback är det harmlöst, men inför en HR-avdelning nedlusad med feministiska kärringar hade det förmodligen inneburit avsked. Nu kan man säkert fråga sig varför jag behövde välja det ordet, men jag kontrar med motfrågan ”varför inte”?

Vem tar skada av att höra det men inte av att lapa den?
Senast redigerad av TrazanSatansson 2021-07-10 kl. 12:05.
Citera
2021-07-10, 12:59
Medlem
bullmonstrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
#ChatControl har klubbats igenom

https://samnytt.se/eu-upphaver-sekretess-alla-medborgares-e-post-och-chattmeddelanden-ska-genomsokas/

https://european-pirateparty.eu/parliament-approves-chatcontrol/

Syftet ska nämligen vara brottsbekämpning.

Det är alltid ständigt samma gamla argument, vi måste kontrollera er mer och mer, och var inte rädd, det är för att vi skall kontrollera de kriminella.

Nästa steg blir att låsa in alla oss alla medborgare, och när någon av oss skall gå ut av någon anledning skall vi förhöras varför? Var skall vi gå? I vilket syfte?
Och om vi måste ta med oss pengar, hur mycket? Var har vi fått dessa pengar ifrån, vad skall vi köpa för pengarna?

Varför måste de göra så här mot oss kommer några av oss att fråga?
Jo för att ha "koll på de kriminella"...

Suck...
Citera
2021-07-10, 14:28
Medlem
Hur skyddar man företagshemligheter?

Det är fan svårt med säkerhetsklassay material, kodade usb minnen och datorer utan uppkoppling.

Måste allt göras så nu när allas email skall läasa?
Citera
2021-07-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Detta påstås vara riktat i huvudsak mot barnsexbrott, typ barnporr, trafficking etc!

Om detta blir obligatoriskt för t.ex forum som flashback så är det ju ett ganska farligt verktyg i fel händer...

Detta är högst ointressant för makten.

Syftet är givetvis att förhindra "uppror" mot kommande starkt frihetsbegränsande lagar och annat.

Felet de gör som kör "mjölargumentet" är att de inte kan föreställa sig vad som kan vänta runt hörnet. Om 3 år, om 5 eller om 10.

Det finns tex sedan flera år grupper inom EU som filar på ny lagstiftning kring bilägande som går ut på att det ska bli olagligt för en privatperson att äga en bil. Hur får man igenom en sådan lag?
Ja, det blir mkt svårt om man inte kan förhindra stora upplopp och demonstrationer.

Skulle det idag förhandlas om något sådant så skulle mail o chat gå glödande varma. Stora demonstrationer med miljoner deltagare skulle arrangeras via dessa medier och ingen makthavare skulle kunna få igenom lagen eftersom väl genomförda massprotester lätt kan lamslå samhället och sätta polisen helt ur spel.

Kan man däremot redan innan missnöjsegrytan kokar på internet kväsa de som är aktiva i att starta protestdeminstrationer så blir läget ett helt annat.

Detta var ETT exempel på en lag som skulle kunna skapa massprotester.
Så lagen har väldigt lite med peddos, terrorister och gängkriminella att göra. Fast det tiger man gvetvis om.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-07-10 kl. 15:32.
Citera
2021-07-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swampgrid
So what? Jag har inget att dölja.

Din jävla fjant. Du verkar vara en sån som tycker om att ta maktens kuk i munnen.

Så provocerande med den här typen av inlägg. Hur kan du veta att du inte har någonting att dölja för EU?

Vad händer om en främmande makt exempelvis Ryssland ockuperar Sverige? Då har vi redan förberett allt för att utveckla en diktatur.
Senast redigerad av Temujin56 2021-07-10 kl. 16:21.
Citera
2021-07-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shabhai17
Stjärtgossarna på Flashback böjer sig gärna fram när etablissemanget beordrar dem. Ganska väntat kanske.

+1
Skrämmande att se idioterna som vill bli avlyssnade
Citera
2021-07-10, 17:59
Medlem
MaddahOfEeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Vad är problemet?
Att ni har något att dölja. Den som har rent mjöl i påsen behöver inte frukta.

Vem bestämmer vad rent mjöl är?

Vårt samhälle har ju gått från att skicka brev till att skicka E-post och chattmeddelanden. Skulle du tycka att det är ok att posten öppnar dina brev, läser allt där och sedan lagrar innehållet så att det kan granskas igen?

Vad händer om de granskade mailen och chattmeddelandena hamnar i orätta händer? Vad är det som säger att de hos operatören inte letar efter mail från/till folk de känner, kändisar etc.... och kanske tom använder det för utpressning.

Idag kanske vi i Sverige har ett relativt öppet samhälle där mycket tolereras och det finns integritetsskydd men saker och ting förändras och det som är ok idag kanske inte är det imorgon.
Det kanske kommer regeringar som börjar registrera oliktänkande, journalister, folk med olika sexuell läggning etc..... och då får de allt serverat på silverfat!
Citera
2021-07-10, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaddahOfEeef
Vem bestämmer vad rent mjöl är?

Vårt samhälle har ju gått från att skicka brev till att skicka E-post och chattmeddelanden. Skulle du tycka att det är ok att posten öppnar dina brev, läser allt där och sedan lagrar innehållet så att det kan granskas igen?

Vad händer om de granskade mailen och chattmeddelandena hamnar i orätta händer? Vad är det som säger att de hos operatören inte letar efter mail från/till folk de känner, kändisar etc.... och kanske tom använder det för utpressning.

Idag kanske vi i Sverige har ett relativt öppet samhälle där mycket tolereras och det finns integritetsskydd men saker och ting förändras och det som är ok idag kanske inte är det imorgon.
Det kanske kommer regeringar som börjar registrera oliktänkande, journalister, folk med olika sexuell läggning etc..... och då får de allt serverat på silverfat!
Det här är själva grundproblemet.
Idag handlar det om terrorism, imorgon vem som inte gillar sittande regim tillräckligt mycket. Precis som i NK och Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in