2021-07-09, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppslag
Jag har mitt privatliv att dölja. Jag stänger om mig när jag går på toaletten också. Jag har kläder på mig för att inte visa mig naken. Jag talar förtroligt med människor i enrum, inte med megafon på gatan. Dessutom, och det är det värsta, finns risken att man inte vågar uttrycka till exempel politiska eller religiösa åsikter som överheten inte tycker om och som de kanske till och med förbjuder. Vi ska inte ge någon den makten för det är för farligt.

Yep. Självcensuren kommer gå igenom taket.
Citera
2021-07-09, 09:46
Avslutad
Men vilken tur att vi fick GDPR-direktivet som skyddar vår personliga integritet.
Citera
2021-07-09, 09:47
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Vad är problemet?
Att ni har något att dölja. Den som har rent mjöl i påsen behöver inte frukta.
Citera
2021-07-09, 09:56
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Vad är problemet?
De flesta tycker nog inte att ett övervakningssamhälle är bra.
Vad räknas som att ha rent mjöl i påsen? Att jag tycker islam är dåligt t.ex, är det rent mjöl?

Det som är rent nu kanske inte är rent om ett år.
Citera
2021-07-09, 09:59
Medlem
no-right-returns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbud
Hur påverkar detta chattjänster som exempelvis Signal och Wickr?

Tillsvidare bör det inte påverka, men om nästa steg går igenom att det blir obligatoriskt så kommer de tvingas implementera möjligheter att övervaka kommunikationen. Sen vad EU gör om de vägrar återstår väl att se.
Citera
2021-07-09, 10:10
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackNegern
"Skulle du vilja att någon tittar på dig hela tiden"

Ja, ja det skulle jag. För att det kommer vara många andra som också blir tittade på också. Det är inte okej om det är fokus på mig. Men om det är alla så är det okej för mig.

Vi behöver en ny upplysning inser jag. Problemet är väl att sådana som du kommer motsätta sig.

Du lägger din frihet i händerna på några få i hopp om att dessa har goda syften. Som grund för ditt beslut är att dessa personer säger sig vara goda och ha goda syften. Än mer absurt är att du inte ens vet vilka det är.
Citera
2021-07-09, 10:10
Medlem
Fullt jämförbart med att en internetoperatör helt lagligt kan läsa dina sjukjournaler.

Nu kommer givetvis internetlevrantörerna och dess operatörer att "infiltreras" av folk som har som enda syfte att komma åt information om folk.

Nya sökanden till dessa tjänster kan bli Boris Lukacehnkov, nyligen hitflyttad från Russland.
Och Mohammed som tar med sig bönemattan till jobbet.
Ching Peng Yong, invandrad kines.
Personal från Researchgruppen och säkert någon från ett naziparti.

Detta är ju helt lysande för alla som behöver information om grupper och individer de vill bekämpa med fredliga medel eller med våldsaktioner.
Citera
2021-07-09, 10:14
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
De flesta tycker nog inte att ett övervakningssamhälle är bra.
Vad räknas som att ha rent mjöl i påsen? Att jag tycker islam är dåligt t.ex, är det rent mjöl?

Det som är rent nu kanske inte är rent om ett år.

Precis, och i länder som Kina ses det som riktigt "smutsigt mjöl" att kritisera den egna regimen. Riktigt där är vi inte än i det här landet, men vem vet vad framtiden har att bjuda på.

De som anser att massövervakning av det här slaget, utan någon som helst brottsmisstanke, är av godo kan för övrigt avsluta sina inlägg här i tråden med fullständiga personuppgifter, om de nu ändå inte "har något att dölja".
Citera
2021-07-09, 10:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Vad är problemet?
Problemet är såklart att man inte kan diskutera den som lyssnar på en.

Är du fullständigt efterbliven så är det kanske inget problem, men alla normalbegåvade människor blir lidande i ett sådant samhälle.
Citera
2021-07-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storsaga
Vore synd om snuskiga Facebook och Apple använder detta för att läsa allas mail, stoppa in infon i AI och börja rikta annonser och skit.

well, facebook elelr apple är ju inte internetleverantör så det ska de inte ha nå möjlighet till.
Citera
2021-07-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
#ChatControl har klubbats igenom

https://samnytt.se/eu-upphaver-sekretess-alla-medborgares-e-post-och-chattmeddelanden-ska-genomsokas/

https://european-pirateparty.eu/parliament-approves-chatcontrol/

Syftet ska nämligen vara brottsbekämpning. Personligen tror jag inte att såna lagar skulle förändra nånting när det kommer till brottsbekämpning. snarare underlätta för massövervakning av EU-medborgare. Det är knappast så att kriminella diskuterar brottsplaner med varandra via mejl och whatsapp - som redan avlyssnas av aktörer som NSA, CIA osv.

ISP och e-mail provider är två olika saker.
Citera
2021-07-09, 10:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppslag
Jag har mitt privatliv att dölja. Jag stänger om mig när jag går på toaletten också. Jag har kläder på mig för att inte visa mig naken. Jag talar förtroligt med människor i enrum, inte med megafon på gatan. Dessutom, och det är det värsta, finns risken att man inte vågar uttrycka till exempel politiska eller religiösa åsikter som överheten inte tycker om och som de kanske till och med förbjuder. Vi ska inte ge någon den makten för det är för farligt.

Jäpp! Ganska snart utökas listan över brott till att innefatta politisk extremism och då bestämmer vänster att alla som inte delar deras idéer är högerextremister.

Nästa led blir införande av elektronisk röstning i allmäna val så myndigheterna, av hänsyn till demokratin och säkerheten förstås, vet vilket parti folk röstat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in