2021-07-08, 09:04
Medlem
Sqeptisks avatar
Har en gammal W8-dator. Tnkte skaka liv i den med ett annat operativsystem. Har gjort webbsk i mnet men det verkar som just W8 r knepig att f till en "dualboot" med.

Ngon hr som lyckats, eller mste man g omvgen via en "virtuell maskin"?
Citera
2021-07-08, 09:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Har en gammal W8-dator. Tnkte skaka liv i den med ett annat operativsystem. Har gjort webbsk i mnet men det verkar som just W8 r knepig att f till en "dualboot" med.

Nu r inte jag s vldans erfaren inom dual-boot omrdet men att just W8 skulle vara "knepig" p det omrdet lter, mrkligt. Det r datorn som kan avgra det, inte Windows. Sjlv hittade jag snabbt flera tillvgagngsstt p ntet.

Annars, uppgradera 8:an, vilket r gratis, i s fall och prova sedan.
Citera
2021-07-08, 14:29
Medlem
sommarlovs avatar
Borde vara samma som i W10, bara lsa p frst, tror man br stnga av "fast boot" i windows fr att upplevelsen ska bli som frvntad.
Citera
2021-07-08, 15:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk

Om du ska skaka liv i den, antar jag att du inte anvnder den, och d r det vl bttre att "nuke and pave" = formatera och installera en resurs-effektiv Linux-distro. Jag frutstter d att du har tillgng till annan Windows-burk med strre resurser s att du egentligen inte behver W8.
Citera
2021-07-09, 13:11
Medlem
Sqeptisks avatar
Tack fr svaren!
Skall kika p "nuke and pave"-alternativet och se var det kan leda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem