• 1
  • 2
2021-07-08, 08:27
Medlem
Jag tror att jag drabbades av Serotonergt syndrom igår. Allt började med att min käke började krampa och jag kunde inte stänga den. Min tunga kändes förlamad, jag kunde inte säga R. Jag fick allergimedicin och medicin mot Parkinsons sjukdom och inget hjälpte och ingen kunde förklara det här. Jag gick och la mig för jag hade så ont i käken. När jag vaknade 1-1,5h senare så vaknade jag av att hela min kropp kändes jättekall men samtidigt jättevarmt. Svetten bara rann! Jag mådde så illa och hade så så ont i huvudet. Kunde inte sova pga allt.

Jag ligger inne och äter mediciner mot illamående varje dag som tillsammans med SSRI kan öka risken för syndromet. Men låter det som serotonin syndrom?
Citera
2021-07-08, 08:35
Bannlyst
Ring 1177 och diskutera med dom.
Att stoppa i sig allt möjligt skit kan skada dig för resten av livet, be dina föräldrar att skjutsa dig till akuten.
Citera
2021-07-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Ring 1177 och diskutera med dom.
Att stoppa i sig allt möjligt skit kan skada dig för resten av livet, be dina föräldrar att skjutsa dig till akuten.

Jag ligger inne på sluten avdelning.
Citera
2021-07-08, 08:36
Medlem
Asmodeusvults avatar
Ja, det låter ju som serotonergt syndrom.

Om du redan ligger inne så är du väl ordentligt övervakad. Förhoppningsvis är du bättre inom något dygn. Berätta gärna vad du tagit och vad ni gör för att förändra medel/dos framöver när du orkar.
Citera
2021-07-08, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Om du redan ligger inne så är du väl ordentligt övervakad. Förhoppningsvis är du bättre inom något dygn. Berätta gärna vad du tagit och vad ni gör för att förändra medel/dos framöver när du orkar.

Nattpersonalen trodde inte på mig när jag sa att det kan vara det. Jag vet inte riktigt vad medicinen heter men jag har sagt att jag inte vill äta den mer. Jag ska nog få prata med den vanliga läkaren sen och se vad han säger om det.
Citera
2021-07-08, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Woodyx
Jag ligger inne på sluten avdelning.
Tryck på knappen.
Citera
2021-07-08, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Metoclopramide Orion heter tabletten mot illamående. På FASS står det ”Den här tillsammans med SSRI kan öka risken för serotonergt syndrom”.
Citera
2021-07-08, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-DRUNK
Tryck på knappen.

Jag tryckte på knappen, jag gick bort och sa att jag ville prata med läkaren men nej. De sa att läkaren säkert hade kollat upp alla anledningar till att det hade kunnat bli såhär. Men hon visste bara om att jag hade kramp och inte hur jag mådde senare.
Citera
2021-07-08, 09:22
Medlem
Citat:
Metoclopramide Orion heter tabletten mot illamående. På FASS står det ”Den här tillsammans med SSRI kan öka risken för serotonergt syndrom”.

Låter mer som att det var en akut dystoni du fick, typiskt med kramp i käken då. Metoklopramid kan ge den biverkningen eftersom det påverkar dopaminet. Antipsykosmediciner kan också ge den obehagliga biverkningen.
Diskutera med läkaren om du verkligen bör ta medicinen mer.
Lycka till!
Citera
2021-07-08, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Låter mer som att det var en akut dystoni du fick, typiskt med kramp i käken då. Metoklopramid kan ge den biverkningen eftersom det påverkar dopaminet. Antipsykosmediciner kan också ge den obehagliga biverkningen.
Lycka till!

Men borde inte muskelavslappnande hjälpt då? Jag läste på om det också.

Det förklarar inte heller varför jag kände mig döende och känner mig fortfarande svag och dålig i kroppen samt att illamåendet är kvar litegrann.

Men jag får se vad läkaren säger! Tack
Citera
2021-07-08, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Lycka till!

Men du kanske har rätt! Jag har haft problem med muskelryckningar ett bra tag, har haft ett ”anfall” där hela kroppen spändes och gick upp i en väldigt låg brygga.
Citera
2021-07-08, 18:40
Medlem
Citat:
Men du kanske har rätt! Jag har haft problem med muskelryckningar ett bra tag, har haft ett ”anfall” där hela kroppen spändes och gick upp i en väldigt låg brygga.
Det du beskriver låter ju som biverkningar av Neuroleptika (antipsykosmediciner) dvs dystoni och katatoni.

Då brukar man ju få biverkningar såsom muskelryckningar, och andra ofrivilliga rörelser, kroppsdelar eller i värsta fall spänningar i hela kroppen mm.

Vet du vad du står på för mediciner ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in