• 6
  • 7
2021-07-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag önskar att jag visste. När man kommit upp i en viss nivå verkar pengarna växa av sig själv samtidigt har en viss ålder nåtts så att man blivit blasé och det finns liksom ingenting man vill ha..

Instämmer 100%.
Citera
2021-07-15, 23:30
Medlem
Jag bara sparar men har ingen aning till vad. Har ca 200k ..
Citera
2021-07-16, 06:43
Medlem
4.5 Miljoner - 10 Miljoner - Flexibilitet till att göra vad jag vill med min tid.
Citera
2021-07-16, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prostetichead
Fire, är 50 nu och när jag fyller 55 ska jag gå i pension. Har 2,3 miljoner nu, nästan allt på Avanza zero. stoppar undan ca 20000-25000 i månaden. Räknar med att ha 4-5 miljoner när jag fyller 55. Då kan jag även börja ta ut den privata pensionsförsäkringen som hamnar någonstans runt 3000 i månaden. Och har ett radhus i en kranskommun som vi har lån på mindre än hälften av dagens värde.

Nice, är i samma ålder och har samma idé och ungefär samma krav på aktieportföljens storlek. Investerar dock bredare än Zero, både geografiskt och branschmässigt.

Ska dessutom flytta (tillbaka) till landet då och köpa ett hus kontant. Sista slanten till portföljen blir överlikviden från bostadsbytet.

Funderar också på att toppa upp med privatpension vid 55 år och även tjänstepension, men det stör mig att skatten på pension är så mycket högre fram till 65-66 års ålder. Hur ser du på det?
Citera
2021-07-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Nice, är i samma ålder och har samma idé och ungefär samma krav på aktieportföljens storlek. Investerar dock bredare än Zero, både geografiskt och branschmässigt.

Ska dessutom flytta (tillbaka) till landet då och köpa ett hus kontant. Sista slanten till portföljen blir överlikviden från bostadsbytet.

Funderar också på att toppa upp med privatpension vid 55 år och även tjänstepension, men det stör mig att skatten på pension är så mycket högre fram till 65-66 års ålder. Hur ser du på det?

:-) När sonen flyttat har jag tänkt sälja radhuset i Stockholmsförorten, ta vinsten och köpa ett litet hus på landet utan lån.

Skatten är inget jag tänker så mycket på, den är vad den är. Tror man betalar ganska lite skatt om man har väldigt låga inkomster. ISK är ju betalt redan om politikerna kan hålla fingrarna borta från det bara.
Citera
2021-07-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WD400
Jag bara sparar men har ingen aning till vad. Har ca 200k ..

200k är inte mycket, men en bra start. Sikta på att köpa ett hem, det är förmodligen bästa sparmålet som finns.
Citera
2021-07-18, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
200k är inte mycket, men en bra start. Sikta på att köpa ett hem, det är förmodligen bästa sparmålet som finns.

Nja beror på ens livstil samt hur bra hyresrätt man sitter på
Hade jag fått tag i en bra central billig hyresrätt hade jag sålt min nuvarande bostad direkt o haft pengarna i en global indexfond istället
Citera
2021-10-01, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Sitter här och funderar lite vad ni har för sparmål under året? Hur mycket har ni just nu, hur mycket sparar ni och vad sparar ni till? Amortering? Buffert? Renovering? FIRE? Ny bostad/bil eller annat köp? Tror ni att ni kan uppnå ert mål eller inte?

Har själv 320k i aktier och 22k på sparkontot just nu. Kommer ha runt 70 på sparkontot i slutet av augusti.

Hur går det för er? Har ni kommit närmare era mål?
Just i denna stund, ligger värdet i aktiedepån på 427 000 kr + 32 000 på sparkontot.

Lägenhet + bil vore trevligt nästa år men funderar på att köpa en liten scooter och pendla till jobbet med. Mkt billigare i allting. Drar inte mkt bensin heller med tanke på det dyra priset.
Citera
2021-10-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Hur går det för er? Har ni kommit närmare era mål?
Just i denna stund, ligger värdet i aktiedepån på 427 000 kr + 32 000 på sparkontot.

Lägenhet + bil vore trevligt nästa år men funderar på att köpa en liten scooter och pendla till jobbet med. Mkt billigare i allting. Drar inte mkt bensin heller med tanke på det dyra priset.

Egentligen inte, då jag sålde av lite och betalade av ett lån i förtid, men till sommaren är de pengarna tillbaks på sparkontot igen (fyller alltså på sparkontot extra med de pengarna som skulle gått till att amortera av lånet).

Sparar dock ca 50% nu, så det växer på i lagom takt. Har omprioriterat lite mellan olika konton, så har just nu ca 200, så kommer att ha runt 300 till bilprojektet (allt sparande går inte till den) till sommaren, så kan bli köp redan 2023 faktiskt.
Citera
2021-10-05, 22:58
Medlem
nextdays avatar
Sparar till att kunna köpa mig en riktigt högkvalitativ troféfru.
Är relativt lågavlönad men kan ändå ha en sparkvot på 40-70% vilket gör att jag troligtvis kommer nå mitt mål innan jag är 65år.
Citera
2022-01-07, 15:01
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klobb
Sparar så mycket jag kan, antar att det får bli ett bostadsköp nån gång inom överskådlig framtid, men har en billig och bra hyresrätt så det är inte så värst bråttom ändå. Tills vidare ser jag mitt sparande som pension/FIRE-sparande men det dyker säkert upp andra behov på vägen. Tur man inte är intresserad av bilar/lyx/andra dyra grejer 😎

Ca 30 år, Ca 850k börsen + 50 sparkonto

Om du tror du kommer behöva pengarna i närtid känns det dumt att ha så mycket på börsen. Allt jag lägger på börsen är sådant jag inte kommer behöva på 10 år. Det är bara då modellen med månadsspar och ~7% årlig avkastning fungerar. Kortare tidsperioder är mer gamble.

Om börsen går ner nu under några år och du måste ta ut pengar till bostad så sitter du i skiten iom att du realiserar en förlust.
Citera
2022-01-07, 15:03
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Sparar till att kunna köpa mig en riktigt högkvalitativ troféfru.
Är relativt lågavlönad men kan ändå ha en sparkvot på 40-70% vilket gör att jag troligtvis kommer nå mitt mål innan jag är 65år.

Var köper man en sån?

Låter riktigt tragiskt att sikta på 65, då är ju det högkvalitativa livet till största del över. Lev nu!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in