2021-07-08, 11:12
Medlem
Bajslukts avatar
Just nu startar vi ett nytt bolag, vilket jag kommer att pumpa in en hel del pengar i. Det har dykt upp många bra investeringsmöjligheter i och med Corona.

Planen är nu tills årsslutet att ha sparat ihop tillräckligt med pengar för att starta ett fjärde bolag.

Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Har just passerat 2 miljoner på fondkontot, pluss närmare 100 000 i några aktier, och kanske 70 papp i buffert.
Första miljonen tog lång tid, men sedan så (som dom säger) gick det betydligt fortare.

Lägger även undan i fonder åt barnen, som kommer att ha ungefär 300 papp var då dom fyller 18. Pengar som är öronmärkta för körkort, bil och lägenhet.

Huset ligger på drygt 2,5 nu, och inga lån.

Målet är att se om jag kan bli 8 siffrig innan jag går i förtid?

Har inga direkta planer på vad jag ska göra med pengarna, så för mig så representerar dom trygghet och valmöjligheter.
Tråden frågar "Vad sparar ni till?" och du redovisar hela din mediokra ekonomi, för att sen avsluta med "har inga direkta planer på vad jag ska göra med pengarna"..

Hur dåligt självförtroende måste man ha för att skryta på Internet om något som inte ens är värt att skryta över? Dessutom i en tråd som den här. Lite skämmigt.

P.S Hur fan orkar du sitta och pumpa ut 10 inlägg per dag? Registrerad i Februari och har redan 1 385 inlägg. No life gang.
Citera
2021-07-08, 11:15
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Har man boende och bil betalt utflugna ungar och inga dyra hobbys räcker det och blir över.
Skulle klara mig på ännu mindre.
Men då är du också en bra bit över 40, och att köra slut rygg och leder så du kan börja leva som 50-åring låter inte kul.

Sen är ju inte 5 miljoner någon garanti heller. Börskrasch, lågkonjunktur, förmögenhetsskatt, etc.
Citera
2021-07-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Men då är du också en bra bit över 40, och att köra slut rygg och leder så du kan börja leva som 50-åring låter inte kul.

Sen är ju inte 5 miljoner någon garanti heller. Börskrasch, lågkonjunktur, förmögenhetsskatt, etc.
Mig passar det bra.
Är en man med små behov.
Falukorv är riktigt gott dessutom.
Men vänta tills du fått ihop den summa du behöver om du vill.
Då är du kanske 75 och impotent. Känns det roligare?
Citera
2021-07-08, 11:23
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Mig passar det bra.
Är en man med små behov.
Falukorv är riktigt gott dessutom.
Men vänta tills du fått ihop den summa du behöver om du vill.
Då är du kanske 75 och impotent. Känns det roligare?
Jag sparar inte till ett "fuck you"-kapital. Jag trivs bra på mitt jobb. Mycket intellektuell stimulans och fritid. Jag kör på tills jag är 67 eller vad nu pensionsåldern är när jag är där. Tills dess väljer jag att ha roligt för mina pengar.
Citera
2021-07-08, 11:33
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Intergenerational wealth. Hoppas att mina framtida barn kan fortsätta kultivera rikedomen så att blodlinjen behålls rik och mäktig. Varen fruktsamma och föröken eder, och uppfyllen jorden och läggen den under eder; och råden över fiskarna i havet och över fåglarna under himmelen och över alla djur som röra sig på jorden.

Dina barn eller barnbarn blir kanske pundare och fördärvar allt ditt slit. Lev för dig själv istället
Citera
2021-07-08, 11:42
Medlem
Sparar för att delvis kunna täcka upp för en fallerande välfärd. För mig och mina barn

Just nu: 220k

Mål: 220k (kan ej spara trots heltidsjobb, pga för hög hyra samt är ensamstående med bil m.m.)
Citera
2021-07-08, 12:31
Medlem
lemmelns avatar
Jag sparar till att betala av mitt lån så jag äger min bostad så jag kan börja spara mer för att köpa en bättre bostad.
Citera
2021-07-08, 12:36
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Jobbar 50h i veckan och lever snålt så att jag ska kunna ta lån och köpa en bmw rs6a

Jag hoppas verkligen du gör det för din egen skull för ingen brud kommer vilja ligga med dig för du bor i en sunkig etta och kör en dyr bil, de funkar inte så tyvärr.
Citera
2021-07-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jag hoppas verkligen du gör det för din egen skull för ingen brud kommer vilja ligga med dig för du bor i en sunkig etta och kör en dyr bil, de funkar inte så tyvärr.

Precis, bättre lägga pengarna på ett exklusivt shakerkök och bjuda hem henne på middag
Citera
2021-07-08, 13:13
Medlem
Mr1931s avatar
Nuläge: en handfull miljoner. Inget som går att leva av.

Mål: tillräckligt många miljoner för att kunna leva på avkastningen i generationer. Har ett gäng onoterade aktier som förhoppningsvis tar hand om det.

Kul tråd, idioterna till trots.
Citera
2021-07-08, 13:24
Medlem
Kluffs avatar
111k i fonder och runt 36k på kontot i nuläget. Egentligen sparar jag till en större bostadsrätt, men det är gött att ha en buffert om något skulle skita sig med jobbet.
Citera
2021-07-08, 13:47
Medlem
Klobbs avatar
Sparar så mycket jag kan, antar att det får bli ett bostadsköp nån gång inom överskådlig framtid, men har en billig och bra hyresrätt så det är inte så värst bråttom ändå. Tills vidare ser jag mitt sparande som pension/FIRE-sparande men det dyker säkert upp andra behov på vägen. Tur man inte är intresserad av bilar/lyx/andra dyra grejer 😎

Ca 30 år, Ca 850k börsen + 50 sparkonto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in