2021-07-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Stackars lokförare... det var dessutom den personen som larmade.

Jag kanske är korkad men hör man inte om ett tåg kommer i full fart? Typ så man slänger sig av rälsen...på bilden ser det ju ut att vara utanför stan?

Ibland hör du tåget komma på långt avstånd. Och ibland hörs inte tåget förrän det passerar dig.
Beror väl tex på hur vinden ligger, snö på marken osv.
Tyvärr varit flertal gånger man varit oaktsam och blivit skrämd av att ett tåg passerat.
Citera
2021-07-07, 14:30
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Stackars lokförare... det var dessutom den personen som larmade.

Jag kanske är korkad men hör man inte om ett tåg kommer i full fart? Typ så man slänger sig av rälsen...på bilden ser det ju ut att vara utanför stan?
Är det vindstilla så hör man ett vinande i ledningen och kanske lite ljud från rälsen. Är det pissregn märker man kanske inget förrän man känner vibrationerna några tiondelar innan det smäller.
Citera
2021-07-07, 14:30
Medlem
Beck86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jo, jag undrar hur säkra rapporterna är om "en mamma och två" barn? Det tyder ju på att vittnen har sett dem valsa omkring på spåret. Undra hur många Arlandaresenärer som missade sina flygturer på grund av detta? Ja, jag har själv missat avgångar och anslutande tåg på grund av "obehöriga på spåret" så även om det är ytligt förstår jag dem - man tar för givet att folk som inte är självmordsbenägna håller sig borta från järnvägar.

Låter väldigt tråkigt.... Ja man undrar hur vad som har hänt.... Frågan är om vi kommer få reda på något.... Tyvärr så har poliserna blivit väldigt förtegna i sådana här sorts ärenden. Det är hur många brott/gärningar som har hänt nyligen där man inte fått reda på så mycket.
Citera
2021-07-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Bild på tåget.

https://bildix.mmcloud.se/bildix/api/images/44f0aeb7-6792-4aee-9c1d-81004805c2e8.jpeg?fit=crop&w=980&h=551

Verkar vara tagen här.

Tåget har alltså kommit till stopp strax intill Källstorps Backe, vilket ligger 1100 m efter viadukten vid Nilla Pihlblads väg, vilket ganska precis motsvarar stoppsträckan för ett x2000 vid nödbroms. Lokföraren kan dock påbörjat inbromsningen både före och efter påkörningen beroende på om han såg personerna innan eller ej.
Citera
2021-07-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Är det vindstilla så hör man ett vinande i ledningen och kanske lite ljud från rälsen. Är det pissregn märker man kanske inget förrän man känner vibrationerna några tiondelar innan det smäller.

Ser på bilder att det är två spår som går där.. läser också att det ska finnas stängsel

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-07/flera-personer-pakorda-i-allvarlig-tagolycka-utanfor-hassleholm
Citera
2021-07-07, 14:33
Medlem
Snabbtåget på väg mot Stockholm körde i 180 kilometer i timmen när flera personer befann sig på spåret och blev påkörda.

Får ont i magen.. påkörd av tåg i 180...

https://www.sydsvenskan.se/2021-07-07/flera-personer-pakorda-i-allvarlig-tagolycka-utanfor-hassleholm
Citera
2021-07-07, 14:34
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
svt sa enbart "flera personer påkörda vid spåret" då trodde jag det var graffare
Kan vara en möjlighet men finns väl ingenting att måla på i Tormestorp?
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Stambanan brukar vara försedd med stängsel så jag tror inte att det bara är att springa ut på spåret.
Stängsel finns i princip enbart i tätorterna och i närheten av exempelvis järnvägsstationer och viadukter.

Ute på landsbyggden i bl.a. Skåne finns inget stängsel.
Citera
Medlem
Woyzecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratioa
Det finns nog inte särskilt många barn i Sverige som skulle få för sig att leka på ett tågspår.

Det låter som du inte är så bekant med barn, de tar sig in och leker på de märkligaste ställen! Jag vet själv när jag var liten, då var vi ofta nere vid järnvägen och dummade oss. Mest populärt var det att leka "stand by me" eller lägga diverse skräp på spåret och se vad som hände med det när tåget körde över det.
Citera
Medlem
Mazeppas avatar
utförlig artikel:
https://www.hd.se/2021-07-07/flera-personer-pakorda-i-allvarlig-tagolycka-utanfor-hassleholm
Citera
Medlem
Beck86s avatar
Är detta självmord så kommer detta tystas ner ganska omgående dessutom
Citera
2021-07-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Kan vara en möjlighet men finns väl ingenting att måla på i Tormestorp?

Stängsel finns i princip enbart i tätorterna och i närheten av exempelvis järnvägsstationer och viadukter.

Ute på landsbyggden i bl.a. Skåne finns inget stängsel.

Utmed spåret står också ett stängsel som skiljer byn från spåret.

– Vad jag vet så har det också satts upp en del extra stängsel på vissa ställen, säger Tomas Olsson.

Citera
2021-07-07, 14:35
Medlem
Xeliouss avatar
Obs, bara en flashback-sanning att det är mamma med barn?
En har blandat ihop med olyckan i Örnsköldsvik och sen blev det en "sanning".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in