• 1
  • 2
2021-07-07, 08:09
Medlem
premier69s avatar
Har någon lyckats klura ut det? jag kör Fedora och Mint men kan variera med det. har någon lyckats få visma att fungera med WINE?

finns det alternativ till visma som fungerar i linux? min arbetsgivare vägrar byta från visma men kan vara värt att fråga iaf.
Citera
2021-07-07, 08:15
Medlem
Svantevits avatar
Att de vågar köra Visma efter vad som drabbade Coop m.fl.
Citera
2021-07-07, 15:05
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av premier69
Har någon lyckats klura ut det? jag kör Fedora och Mint men kan variera med det. har någon lyckats få visma att fungera med WINE?

finns det alternativ till visma som fungerar i linux? min arbetsgivare vägrar byta från visma men kan vara värt att fråga iaf.

Jag vet inte om det är likvärdigt med Administration 1000, men Visma har även produkten "eEkonomi" som är webbaserad.
https://vismaspcs.se/produkter/bokfo...visma-eekonomi
Citera
2021-07-07, 17:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Jag vet inte om det är likvärdigt med Administration 1000, men Visma har även produkten "eEkonomi" som är webbaserad.
https://vismaspcs.se/produkter/bokfo...visma-eekonomi
Visma eEkonomi är värdelöst, senast jag använde det. Visma (baserat i Norge) var väldigt tröga med att genomföra nödvändiga förbättringar.
Använd Fortnox istället, som är betydligt rappare utvecklare. Eller annan web-baserad lösning. Icke-webbaserad bokföring är ganska daterat.

Edit: Om arbetsgivaren vägrar att köra annan produkt skulle jag kör Remmina RDP till en Windows-burk (som AG kan tillhandahålla) där Visma 1000 kör.
Citera
2021-07-07, 17:16
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Att de vågar köra Visma efter vad som drabbade Coop m.fl.
Det är väldigt stor skillnad på Visma Kassassystem och Vismas bokföringsprogram (Visma Admin 1000 är inte ens en fjärrdistribuerad produkt). Det är som att vara rädd att köpa Nokian Vinterdäck för att Nokia mobiltelefoner har säkerhetshål.
Citera
2021-07-12, 17:15
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är väldigt stor skillnad på Visma Kassassystem och Vismas bokföringsprogram (Visma Admin 1000 är inte ens en fjärrdistribuerad produkt). Det är som att vara rädd att köpa Nokian Vinterdäck för att Nokia mobiltelefoner har säkerhetshål.
Tack för utläggningen
Citera
2021-07-12, 23:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Tack för utläggningen
Inget problem. Så länge du lärde dig något är jag nöjd.
Citera
2021-07-13, 18:04
Medlem
Citat:

Nu har jag förvisso inte testat köra Visma Administration i Linux, men vad får du för problem?

Försöker du köra med Databasen på samma linux maskin eller på separat windows server?

Vismas förkrav är typ, förutom SQL Express 2017 om man kör Databasen lokalt:
.NET Framework 4.0
VC++ Runtime 2012
VC++ Runtime 2015
MS OLE SQL DB Driver

Antar att SQL express inte är så glad på att bli installerad i Wine, men i övrigiga komponenter vill jag minnas ska fungera, eventuellt med lite små config ändringar, typ att wine körs som 32-bitars.
Citera
2021-07-30, 19:59
Medlem
premier69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Nu har jag förvisso inte testat köra Visma Administration i Linux, men vad får du för problem?

Försöker du köra med Databasen på samma linux maskin eller på separat windows server?

Vismas förkrav är typ, förutom SQL Express 2017 om man kör Databasen lokalt:
.NET Framework 4.0
VC++ Runtime 2012
VC++ Runtime 2015
MS OLE SQL DB Driver

Antar att SQL express inte är så glad på att bli installerad i Wine, men i övrigiga komponenter vill jag minnas ska fungera, eventuellt med lite små config ändringar, typ att wine körs som 32-bitars.

tjena, av nån cp anlending fick jag ingen notis om att du svarat, ledsen för det. senaste jag försökte installera demot jag drog hem från deras sida var några veckor sen, på den tidev var det rakt av i dolphin med WINE 6.12 och den lixom bara fullföljde inte installationen.

jag ville testa om jag kunde installera det på min Fedora workstation 34 innan jag gick med min upplevelse rapport till bossen och försöka övertala henne om att dumpa windows för jag är less på att fixa datorerna...

skulle det finnas en idiot säker guide skulle jag kunna följa den, jag har några års generell erfarenhet med linux nu men ex att knöla in vissa piratade spel via WINE är inte något jag är bra på, Visma är legit för deras del men lixom, inge support finns ju så det blir klurigt då.
Senast redigerad av premier69 2021-07-30 kl. 20:05.
Citera
2021-07-30, 20:30
Medlem
hashs avatar
Citat:
tjena, av nån cp anlending fick jag ingen notis om att du svarat, ledsen för det. senaste jag försökte installera demot jag drog hem från deras sida var några veckor sen, på den tidev var det rakt av i dolphin med WINE 6.12 och den lixom bara fullföljde inte installationen.

jag ville testa om jag kunde installera det på min Fedora workstation 34 innan jag gick med min upplevelse rapport till bossen och försöka övertala henne om att dumpa windows för jag är less på att fixa datorerna...

skulle det finnas en idiot säker guide skulle jag kunna följa den, jag har några års generell erfarenhet med linux nu men ex att knöla in vissa piratade spel via WINE är inte något jag är bra på, Visma är legit för deras del men lixom, inge support finns ju så det blir klurigt då.

Har du provat att installera MS SQL Express på någon random windows dator och sedan göra en Visma installation med Wine på din linuxburk som pekar på databasen?

Bara en tanke från mig.
Citera
2021-07-30, 20:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Jag tror det är lite för perifert. Det är inte så många som använder svenska bokföringsprogram till att börja med, men utav dem skulle jag tro att 98% använder Windows, 1 % Mac och 1 % övriga system.
Det vore imponerande om nån suttit och installerat just Visma Admin 1000 på en Linux-burk med WINE och sedan skrivit en guide om detta. Ditt säkraste kort, om du vill använda Linux, är nog att använda Webb-baserad bokföring alternativt testa någon av de andra bokföringsprogrammen i Wine.
Citera
2021-07-31, 08:44
Bannlyst
Citat:

Det finns dyrare affärsssystem som kör på Linux som t.ex SAP. VBOX bör fungera att köra Visma Spcs 1000 i. Nyare version av Visma har MS SQL som databas montor, så det bli knepigt att få det fungera under wine.

En annan lösning är att köra Visma 1000 på en windows dator, och sedan koppla man upp sej emot den via VNC eller teamviewer, det bero på hur det ser på ert företag hur många som jobbar och gör vad.

Är man ute på fältet, behöver koppla upp skriva en faktura då och då, eller skall man jobba hela dagarna i programmet?
Senast redigerad av 53280 2021-07-31 kl. 08:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in