Citat:
Ursprungligen postat av
murelia
Hej jag behöver lite hjälp med en grej.
Jag har aktivitetsstöd och jobbar under tiden som timvikarie. Jag rapporterar givetvis de dagar jag jobbar och får då ingen ersättning.
Jag såg idag att jag ska rapportera allt jag tjänat före skatt. Jag har rapporterat in det jag tjänat efter skatt. Men samtidigt gör det något? Jag menar de dagar jag jobbat får jag ju ändå ingen ersättning för?
Sen en annan fråga. Ska jag rapportera att jag jobbat helg om mitt program jag får ersättning för är måndag-fredag?
Tacksam för svar
/S
Beroende på hur mycket du får i ersättning samt lön av din arbetagivare kan det bli förödande konsekvenser beroende på hur fel du rapporterar. Du ljuger för en myndighet vilket kan göra dig ersättningsskyldig. Handlar det om 1000kr-100000kr/per år? I värsta fall kan du även bli avstäng så du inte i framtiden får någon ersättning alls.
Jag när jag fyllde i sket jag i att beräkna ut när jag fått OB, talade även med de på försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Men eftersom det var sånna låga summor så spelade det ingen roll. Men hade det varit större pengar hade det blivit ett problem.
Dessutom kan de ju även komma fram genom Skatteverket om du inte jobbar svart.
Sen så räcker det att du fyller i på vardagar. Helger får du ju ändå ingen ersättning och ingår inte i något program.