• 2
  • 3
2021-07-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det låter ju helt galet! Om en miljardärsson som stötts ut från familjen lever på soc så kan han alltså fortsätta med det trots att han får in ett enormt arv på sitt konto?

Jag tvivlar!
Det är inte sant. Kronofogden kan utmäta arv så länge testamentatorn inte skriva in ett förbehåll om att arvet inte får överlåtas - vilket även innefattar att det inte får utmätas. Normalt går det annars jättebra att ta arvet.
Citera
2021-07-06, 23:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är inte sant. Kronofogden kan utmäta arv så länge testamentatorn inte skriva in ett förbehåll om att arvet inte får överlåtas - vilket även innefattar att det inte får utmätas. Normalt går det annars jättebra att ta arvet.

Ja min bullshitradar larmade med en öronbedövande signal. Finns så mycket idioter som skriver skit de inte vet nåt om...
Citera
2021-07-08, 12:40
Medlem
PensionsmyndKSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Räknas arv som inkomst när man har bostadstillägg?
Har även skuldsanering som jag sköter avbetalning på varje månad.
Arvet var på 70.000kr
Nån som vet?

Hej sting4488!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om bostadstillägg och vill gärna svara på dina frågor.
Arv räknas inte som en inkomst vid beräkning av bostadstillägg från oss på Pensionsmyndigheten. Däremot så påverkar tillgångar över 100 000 kronor beräkningen av bostadstillägg för ensamstående, är du gift eller sambo påverkar gemensamma tillgångar över 200 00 kronor uträkningen. Ditt bostadstillägg påverkas av de tillgångar du hade per 31 december föregående år. Får du ett arv i år behöver du i januari 2022 informera oss om du har tillgångar över 100 000 per sista december 2021. Det gör du enklast via vår webb med hjälp av e-legitimation: http://www.pensionsmyndigheten.se/fo...bostadstillagg. Vi på Pensionsmyndigheten kan inte uttala oss om hur kronofogden bedömer arv vid skuldsanering. För mer information rekommenderar vi att du hör av dig direkt till dem.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.
Hälsningar August, Pensionsmyndigheten
Citera
2021-07-08, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PensionsmyndKS
Hej sting4488!
Jag jobbar med sociala medier på Pensionsmyndigheten och såg att du gjort ett inlägg om bostadstillägg och vill gärna svara på dina frågor.
Arv räknas inte som en inkomst vid beräkning av bostadstillägg från oss på Pensionsmyndigheten. Däremot så påverkar tillgångar över 100 000 kronor beräkningen av bostadstillägg för ensamstående, är du gift eller sambo påverkar gemensamma tillgångar över 200 00 kronor uträkningen. Ditt bostadstillägg påverkas av de tillgångar du hade per 31 december föregående år. Får du ett arv i år behöver du i januari 2022 informera oss om du har tillgångar över 100 000 per sista december 2021. Det gör du enklast via vår webb med hjälp av e-legitimation: http://www.pensionsmyndigheten.se/fo...bostadstillagg. Vi på Pensionsmyndigheten kan inte uttala oss om hur kronofogden bedömer arv vid skuldsanering. För mer information rekommenderar vi att du hör av dig direkt till dem.
Har du fler frågor om pension är du välkommen att ställa din fråga direkt på www.facebook.com/fragaompension eller ringa vår kundservice på telefonnummer 0771-776 776 eller mejla till kundservice@pensionsmyndigheten.se.
Hälsningar August, Pensionsmyndigheten

Tack för svar.
Det är nog skuldsaneringen jag behöver oroa mig för då.
Citera
2021-07-08, 18:08
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det låter ju helt galet! Om en miljardärsson som stötts ut från familjen lever på soc så kan han alltså fortsätta med det trots att han får in ett enormt arv på sitt konto?

Jag tvivlar!

Har aldrigt levt på Soc och kommer aldrig göra det (däremot uppleva dagen då det avskaffats och ersatts med arbetsplikt) men detta kan näppeligen stämma.
Citera
2021-07-11, 14:17
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Är det typ sjukersättning så skulle inte den påverkas alls. Du kan hypotetiskt sätt ärva ett par miljoner och blir inte av med den för det. Det som däremot ryker är bostadstillägget om vi pratar summor över 100 000.
Bara 15% av kapital som överstiger 100.000 läggs på inkomsten, så BB påverkas
men behöver inte försvinna Man kan låsa kapital på ex 3års-konto för att flytta fram
kontrolluppgifterna 3 år i deklarationen.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Däremot så finns det kryphål. Du kan tex investera ett par miljoner i en bostadsrätt. Värdet på materiell egendom spelar ingen roll samt en lyxbil och ändå plocka ut bostadstillägg att betala avgiften på din egen lägenhet.
Yes! Funkade för mig Amorterade så jag hade lån på 300.000 (villa värderad till 3milj)
och fick 1300 i bostadsbidrag.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in